Χρειάστηκαν να περάσουν περισσοτερα από τρία χρόνια για να συνταχθεί η απόρρητη έκθεση – καταπέλτης που έφερε χθες στην δημοσιότητα η εφημερίδα “Δημοκρατία”. Αθέμιτες συμπράξεις, στημένες προσφορές, προσυννοημένες εκπτώσεις και πολλές άλλες μεθοδεύσεις που παραπέμπουν στις “εναρμονισμένες πρακτικές” ενός πανίσχυρου καρτέλ, συνθέτουν τον μαγικό κόσμο των δημοσίων έργων. Γνώστες της υπόθεσης λένε πως πρόκειται για το “σκάνδαλο των σκανδάλων”, ίσως η μεγαλύτερη ιστορία Διαφθοράς της νεότερης ελληνικής ιστορίας ιστορίας η οποία έχει ζημιώσει με δις ευρώ το ελληνικό Δημόσιο.
Όπως έχει αποκαλύψει το ereportaz κλειδί για την τεκμηρίωση της πολύχρονης υπόθεσης υπήρξαν τα στοιχεία από το προσωπικό σημειωματάριο του γνωστού κατασκευαστή Κωνσταντίνου Στέγγου, ιδρυτή και προέδρου του ομίλου Τεχνική Ολυμπιακή.
Το περιεχόμενο των ημερολογίων είναι ανατριχιαστικό. Συναντήσεις και συμφωνίες για το μοίρασμα της πίτας προτού καν γίνει ο διαγωνισμός. Σαφείς παραβάσεις κάθες έννοιας ανταγωνισμού. Ακόμη και ιδιωτικά συμφωνητικά τα οποία υπογράφονταν μεταξύ των κατασκευαστών προκειμένου να είναι κατοχυρωμένοι στα deal.
Ο συγκεκριμένος εργολάβος όπως και ανώτατα στελέχη του ομίλου του, που ζήτησαν αμέσως να μπουν σε “πρόγραμμα επιείκειας” ως μάρτυρες – κλειδιά, υπήρξαν στην πράξη το “βαθύ λαρύγγι” της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Χωρίς τη συνδρομή τους είναι αμφίβολο αν θα είχε καταφέρει να στριμώξει τους πρωταίτιους του σκανδάλου. Η έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (ΓΔΑ) αποκάλυψε τέσσερις χρονικές περιόδου όπου το καρτέλ λειτουργούσε με διαφορετικούς τρόπους:
- Την πρώιμη φάση (1989 – 1997)
- την ώριμη φάση (1998 – 2000)
- τον “δεύτερο κύκλο έργων” (2001 – 2010)
- τον “τελευταίο κύκλο έργων” (2011 – 2015)
Στον τελευταίο κύκλο εκτός από τους ισχυρούς εγχώριους ομίλους θεωρεί ότι εμπλέκονται και πασίγνωστοι διεθνείς όμιλοι όπως η Siemens, η Hoctief, η Alstron Transport, η FFC, η Vinci και οι ιταλικές Salini Impregilo, Seli, Impresa κ.ά. Συνολικά εμπλέκονται 46 κατασκευαστικές και δύο εργοληπτικές εταιρείες.
Σύμφωνα με την εισήγηση καταδεικνεύεται εμπλοκή σε μία ή περισσότερες ad hoc συμφωνίες για την κατανομή των συγκεκριμένων έργων των εταιριών της τότε ανώτερης τάξης (Ε’ και αργότερα Ζ’) και συγκεκριμένα των εξής:
- Τεχνική Ολυμπιακή/ Μοχλός Προοδευτική Κάστωρ,
- Κ.Ι Σαραντόπουλος
- ΕΛΤΕΡ
- ΤΕΓΚ
- ΤΕΡΝΑ
- ΑΤΤΙΚΑΤ
- ΑΚΤΩΡ
- Θεσσαλική
Πρωταγωνιστής ο Κούτρας του Μπόμπολα
Ειδικότερα στη Μνημονιακή περίοδο όπου η πίτα των δημοσίων έργων μειώθηκε κάθετα η εκ των προτέρων “μοιρασιά” στους διαγωνισμούς αποτέλεσε πάγια πρακτική των εργολάβων. Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή τη μεθόδευση των εκ των προτέρων συνεννοήσεων που οδήγησε στην ουσιαστική νόθευση των δημοπρασιών, έχουν ο κατασκευαστικό βραχίονας του ομίλου Ελλάκτωρ ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ και ο ισχυρός συνεργάτης του εκδότη και εργολάβου Γιώργου Μπόμπολα, Δημήτρης Κούτρας. Ο “ταλαντούχος αντιπρόεδρος” όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ ΜΜΕ.
Σιωπά η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση- Aφιερώματα αντί αποκαλύψεων από τα ΜΜΕ
Η υπόθεση του πανίσχυρου καρτέλ θα φανταζόταν κανείς ότι θα αποτελούσε μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να πραγματοποιήσει η κυβέρνηση αυτό που ευαγγελίζεται: Την σύγκρουση με την διαφθορά και την διαπλοκή. Αντί αυτού μόλις τον περασμένο Μάιο στην Βουλή ήρθε μια τροπολογία που “έβγαζε λάδι” τους εμπλεκόμενους του σκανδάλου. Από τις αντιδράσεις μικρής μερίδας των ΜΜΕ η τροπολογία απεσύρθη μερικώς. Τελικά οι εμπλεκόμενοι δεν πρόκειται να απαλλαγούν από οποιαδήποτε ποινική ευθύνη εάν φυσικά βερθούν ποτέ ενώπιον του φυσικού τους δικαστή. Γιατί ως γνωστόν σε υποθέσεις τέτοιου μεγέθους τα συμφέροντα που εξυπηρετούνται είναι πολλά.
Σε ότι αφορά τον ρόλο των ΜΜΕ μια απλή περιήγηση στο Διαδίκτυο δίνει στον αναγνώστη να αντιληφθεί ότι κρείττον του λαλείν το σιγάν. Για ευνόητους -πάντα- λόγους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΙΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΤΟΥ EREPORTAZ