Τι αποκαλύπτει η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη. Το αρχικό πλάνο προβλέπει μάθημα μόνο για τους τελειόφοιτους, με λίγους μαθητές στην αίθουσα, τηρώντας τις μεταξύ τους αποστάσεις.
Του Παντελή Περιβολάρη
Ολοένα και πιο αισιόδοξοι είναι οι επιτελείς του υπουργείου Παιδείας ότι τα σχολεία θα ανοίξουν μετά τις 10 Μαΐου, οπότε λήγει και η δεύτερη παράταση αναστολής λειτουργίας και παράλληλα ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις όχι μόνο θα γίνουν κανονικά, αλλά και σε κοντινή στην αρχικά προβλεπόμενη ημερομηνία. Αυτή η αισιοδοξία πηγάζει από το γεγονός ότι η Ελλάδα τα πηγαίνει περίφημα στην αντιμετώπιση της πανδημίας και μόλις τη Μεγάλη Πέμπτη ανακοινώθηκαν τα λιγότερα νέα κρούσματα, μόλις 15. Συνεπώς, αν όλοι συνεχίσουμε με την ίδια σοβαρότητα να υπηρετούμε το «μένουμε σπίτι», τότε στις 10 Μαΐου μπορεί να είμαστε έτοιμοι για το άνοιγμα των σχολείων και για να προγραμματίσουμε τις εξετάσεις.
Αυτό φαίνεται στη δήλωση που έκανε η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη στην «ΜΠΑΜ». Συγκεκριμένα τόνισε: «Όλα τα ενδεχόμενα μελετώνται, αλλά τα πάντα θα εξαρτηθούν από το πότε οι ειδικοί κρίνουν ασφαλές τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί να επιστρέψουν στα σχολεία. Λαμβάνουμε όλα τα μέτρα ώστε η κατάσταση να εξομαλυνθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Έχει ιδιαίτερη αξία ότι οι μαθητές της Γ´ Λυκείου γνωρίζουν ήδη τη σημαντικά μειωμένη ύλη αλλά και την πρόθεση του υπουργείου να διενεργήσει τις Πανελλαδικές εξετάσεις όσο το δυνατόν πιο κοντά χρονικά στις συνήθεις ημερομηνίες των εξετάσεων και να αποφύγουμε τον Σεπτέμβριο. Και βέβαια να δώσουν οι μαθητές εξετάσεις με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και αποφυγής συνωστισμού».
Πριν από λίγες ημέρες είδαμε ότι η Δανία άνοιξε μερικώς τα σχολεία της και η ίδια η πρωθυπουργός της χώρας επισκέφτηκε σχολείο για να δει αν τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας, δηλαδή, οι αποστάσεις μεταξύ των μαθητών, το καλό πλύσιμο των χεριών κ.λπ. Ομοίως και στη χώρα μας το άνοιγμα των σχολείων θα γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να αποκλείεται κάθε ενδεχόμενο να υπάρξει αναζωπύρωση της πανδημίας. Το αρχικό πλάνο προβλέπει μάθημα στην αίθουσα μόνο για την Γ’ Λυκείου με λίγους μαθητές στην αίθουσα, με αποστάσεις μεταξύ τους. Δηλαδή, τα μεγάλα τμήματα που υπάρχουν σε πολλά σχολεία θα σπάσουν σε μικρότερα και αν χρειαστεί θα υπάρξουν και δύο βάρδιες μαθημάτων, όπως κάποτε υπήρχε το μία εβδομάδα πρωί μία εβδομάδα απόγευμα μάθημα.
Το ερώτημα είναι τι θα γίνει με τις άλλες τάξεις. Εκεί θα συνεχίσει η αξιοποίηση των εργαλείων που δίνει η τεχνολογία, δηλαδή, οι διαδικτυακές πλατφόρμες και η εκπαιδευτική τηλεόραση. Αυτά τα δύο είναι κατακτήσεις που ήρθαν και θα μείνουν. Στο υπουργείο Παιδείας είναι απολύτως ικανοποιημένοι από την ανταπόκριση δασκάλων, καθηγητών, μαθητών, γονέων. Βλέπετε, όλα έγιναν πολύ γρήγορα, λόγω των συνθηκών και παρά το γεγονός ότι υπάρχουν δάσκαλοι που δεν έχουν την επαφή που χρειάζεται με την τεχνολογία. Όμως, η τηλεκπαίδευση δεν σταματά με το τέλος της πανδημίας. Θα συνεχιστεί, θα εξελιχτεί τα επόμενα χρόνια και μπορεί να δίνει λύσεις στα κενά, στα μαθήματα που πρέπει να γίνονται σε απομακρυσμένες τοποθεσίες κ.λπ. Η κ. Ζαχαράκη μας είπε: «Όσον αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η πρώτη αυτή εφαρμογή της στέφθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία μέσα από την τεράστια προσπάθεια εκπαιδευτικών και την ανταπόκριση των μαθητών και οπωσδήποτε αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον».
Το επικρατέστερο σενάριο
Στις 11 ή στις 18 Μαΐου αναμένεται να ανοίξουν τα σχολεία στην περίπτωση που το επιτρέψουν οι ειδικοί και η πορεία των κρουσμάτων του κορωνοϊού. Αν και τις τελευταίες μέρες συζητείται το σταδιακό άνοιγμα ανά περιοχή όλων των σχολείων, το επικρατέστερο σενάριο είναι να επιστρέψουν σε πρώτη φάση στις τάξεις οι μαθητές της τρίτης Λυκείου και σε επόμενο βήμα να ανοίξουν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί και τα νηπιαγωγεία.
Οι τελικές υπογραφές για το άνοιγμα των σχολείων θα μπουν στο τέλος της ερχόμενης εβδομάδας από τους υπουργούς Υγείας και Παιδείας. Όπως όλα δείχνουν, η 11η ή η 18η Μαΐου θεωρούνται οι πιο πιθανές ημερομηνίες για το άνοιγμα των σχολείων.
Σε πρώτη φάση θα λειτουργήσει η τελευταία τάξη του Λυκείου, με πολύ λιγότερους μαθητές ανά τάξη και ως εκ τούτου με χρήση και των αιθουσών των υπόλοιπων τάξεων του Λυκείου και του Γυμνασίου. Σε αυτό το πλαίσιο, θεωρείται δύσκολο να επιστρέψουν στις τάξεις τους οι μαθητές του Γυμνασίου και της Α’ και Β’ Λυκείου. Βέβαια, για την Γ’ Λυκείου αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν σε όλη τη χώρα δεν υπάρχει ύλη προς παράδοση, καθώς η εξεταστέα ύλη έχει ήδη περικοπεί και το μόνο που απομένει στους υποψήφιους είναι επαναλήψεις.
Ανά περιοχή και σταδιακά το άνοιγμα των σχολείων
Αν η πορεία των κρουσμάτων το επιτρέψει, ίσως θα μπορέσουν να επιστρέψουν οι μαθητές, πλην τελειόφοιτων, στις τάξεις τους έως ότου ξεκινήσουν οι πανελλαδικές εξετάσεις, προκειμένου να διδαχθεί η απαραίτητη για την προαγωγή τους ύλη. Αν ανοίξουν, αυτό αναμένεται να γίνει ανά περιοχή και σταδιακά. Σε περίπτωση που δεν είναι εφικτό, θα ενεργοποιηθεί το σενάριο ματαίωσης των προαγωγικών και βαθμολόγησης των μαθητών με βάση τις επιδόσεις τους έως την ημέρα κλεισίματος των σχολείων.
Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει πάντως για τα μικρά παιδιά που φοιτούν σε βρεφονηπιακούς σταθμούς και νηπιαγωγεία. Το σενάριο να ανοίξουν, για να αποφορτιστούν και οι γονείς που έχουν αναγκαστεί να πάρουν άδεια ειδικού σκοπού, εξετάζεται σοβαρά, ωστόσο όλα θα εξαρτηθούν από το αν θα δοθεί το πράσινο ως από τους λοιμωξιολόγους. Πολλοί είναι οι ειδικοί όμως, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, που επιμένουν ότι τα σχολεία δεν πρέπει να ανοίξουν φέτος.
Κορωνοϊός: Διαβάστε εδώ όλες τις εξελίξεις για τον φονικό ιό
Live: Ο παγκόσμιος χάρτης εξάπλωσης της πανδημίας
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί