Η…ασπιρίνη-κοροϊδία του Fuel pass, τα κόλπα των διυλιστηρίων και οι 4 λόγοι αισιοδοξίας για την τιμή της βενζίνης. Πόσα κερδίζει το κράτος από ΦΠΑ και φόρους και τι επιστρέφει
Η κυβέρνηση εφαρμόζει τη μέθοδο της «ασπιρίνης» με το Fuel Pass για την ανακούφιση των νοικοκυριών από την εκτίναξη της τιμής βενζίνης δίνοντας το ποσό των 80 ευρώ για τρεις μήνες, ενώ την ίδια στιγμή αδυνατεί να ελέγξει το κύκλωμα διύλισης και διάθεσης των καυσίμων.
Έτσι έχουμε άνοδο των τιμών της βενζίνης μεγαλύτερη από την άνοδο της διεθνούς τιμής των καυσίμων. Το πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός ότι τα διυλιστήρια έχουν μειώσει τη διύλιση με συνέπεια να προκαλείται έλλειψη προσφοράς στην αγορά. Η στρατηγική αυτή έχει ως στόχο να αυξήσει τα περιθώρια διύλισης, πράγμα που απεικονίζεται στα οικονομικά στοιχεία που δημοσιεύουν οι εταιρείες.
Το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό, καθώς ήδη ο Αμερικανός πρόεδρος Μπάιντεν με γραπτή επιστολή σε στελέχη των μεγαλύτερων διυλιστηρίων στη χώρα του ξεκαθάρισε ότι «σε περίοδο πολέμου, δεν είναι αποδεκτό τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων να είναι πολύ πάνω από το κανονικό και να μετακυλίονται απευθείας στις αμερικανικές οικογένειες».
Η αλήθεια για το Fuel Pass
Αποτέλεσμα της πίεσης Μπάιντεν ήταν να πέσουν οι τιμές. Στην Ελλάδα πάντως περισσότερο περιμένουν να πέσουν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου και λιγότερο κινούνται προς την κατεύθυνση ουσιαστικής παρέμβασης στην αγορά της βενζίνης επιλέγοντας την επιδότηση των 80 ευρώ. Μια επιδότηση που δεν αρκεί, καθώς αντιστοιχεί σε περίπου 33 λίτρα βενζίνης δωρεάν για ένα τρίμηνο με βάση τις τρέχουσες τιμές στην Αττική. Αν υποθέσουμε ότι ένα αυτοκίνητο διανύει 40 χιλιόμετρα την ημέρα με μέση κατανάλωση στον αστικό ιστό 8 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, στο τρίμηνο θα έχει καταναλώσει 288 λίτρα και με 2,4 ευρώ το λίτρο θα έχει πληρώσει 691 ευρώ. Από αυτά ,αν αφαιρεθεί η επιδότηση των 80 ευρώ, θα έχει καταβάλλει 611 ευρώ ή 2,12 ευρώ το λίτρο, δηλαδή θα έχει έκπτωση 28 λεπτά στο λίτρο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΕΦΚ κατανάλωσης είναι 70 λεπτά το λίτρο στον οποίο επιβάλλεται και ΦΠΑ δηλαδή ανέρχεται σε 87 λεπτά το λίτρο. Επισημαίνεται ότι με τιμή 1,61 στα πρατήρια ο ΦΠΑ ήταν 31 λεπτά, ενώ τώρα ο ΦΠΑ με τιμή 2,4 ευρώ ανέρχεται σε 47 λεπτά το λίτρο. Έτσι, αν η κατανάλωση μειωθεί κατά 34%, θα έχει τα ίδια έσοδα από ΦΠΑ. Επιπλέον, με δεδομένο ότι το κέρδος του κυκλώματος εμπορίας και διάθεσης είναι 3%, τότε η φορολογητέα ύλη αυξάνεται κατά 50% και για κάθε λίτρο καυσίμου που πωλείται το κέρδος είναι 7,2 λεπτά του ευρώ έναντι 4,8 λεπτά με τιμή 1,6. Έτσι, με συντελεστή φόρου 20% το κράτος για κάθε λίτρο που πωλείται εισπράττει 0,48 λεπτά άμεσων φόρων.
Επομένως, το κράτος από ΦΠΑ και φόρους (χωρίς να υπολογίζονται τα υπερκέρδη των δύο διυλιστηρίων) εισπράττει με σταθερή κατανάλωση βενζίνης επιπλέον 16,5 λεπτά και ουσιαστικά με το Fuel Pass επιστρέφει πολύ πιθανόν όχι όλο το ποσό, αλλά ένα μέρος αυτού και στην ουσία το αναδιανέμει. Για να ήταν βέβαιο ότι το επέστρεφε, θα μπορούσε να επιδοτεί στην πηγή τη βενζίνη όπως το πετρέλαιο κίνησης και η τιμή να ήταν στα 2,23 ευρώ ανεξαρτήτως κατανάλωσης.
Τέσσερις λόγοι αισιοδοξίας
Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά το γεγονός πως οι προβλέψεις για την πορεία των διεθνών τιμών καυσίμων δεν είναι ευοίωνες, τα τελευταία δεδομένα δημιουργούν αισιοδοξία.
Και αυτό διότι, πρώτον, μετά την κίνηση Μπάιντεν στις ΗΠΑ αναμένεται να ασκηθούν πιέσεις διεθνώς στα διυλιστήρια να αυξήσουν τους όγκους διύλισης και άρα την προσφορά βενζίνης.
Δεύτερον, τα στοιχεία από τη Ρωσία δείχνουν ότι η διάθεση πετρελαίου βρίσκεται σε επίπεδα ελαφρώς υψηλότερα από αυτά της έναρξης του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς έχει αντικαταστήσει τις δυτικές χώρες ως αγοραστές με την Κίνα και την Ινδία όπου πουλά πετρέλαιο με σημαντική έκπτωση.
Τρίτον, οι χώρες του ΟΠΕΚ έχουν ήδη από τις αρχές Ιουνίου συμφωνήσει σε αύξηση της παραγωγής τον Ιούλιο και τον Αύγουστο κατά 600.000 βαρέλια την ημέρα. Σημειώνεται ότι ήδη οι χώρες που συμμετέχουν στον ΟΠΕΚ από την αρχή του έτους έχουν αυξήσει την παραγωγή τους κατά 430.000 βαρέλια την ημέρα.
Τέταρτον, η διεθνής οικονομία σημειώνει επιβράδυνση λόγω του υψηλού πληθωρισμού και αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης κατά τους επόμενους μήνες.
Όλα αυτά οδηγούν στο αυξημένο ενδεχόμενο να υπάρξει μέσα στο καλοκαίρι πλεονάζουσα προσφορά πετρελαίου που θα οδηγήσει σε αποκλιμάκωση των τιμών, γεγονός που θα έχει συνέπεια οι μειωμένες τιμές να φτάσουν και στον καταναλωτή.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ