Στο Οικουμενικό Πατριαρχείο παραπέμπει την υπόθεση της βάφτισης των διδύμων ομόφυλου ζευγαριού, που τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος. Διαμαρτύρεται για το μυστήριο, για το οποίο δεν είχε ενημερωθεί, και στέλνει την υπόθεση στο Φανάρι, όπου υπάγεται ο κ. Ελπιδοφόρος.
Επίσης, η ΔΙΣ θα αποστείλει επιστολή διαμαρτυρίας προς τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο. Η επιστολή θα αφορά στα όσα εγγράφως είπε ο Μητροπολίτης Γλυφάδας Αντώνιος, για την τέλεση της βάφτισης των δύο παιδιών. «Η ΔΙΣ δεν εγκαλεί τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο για το μυστήριο, αλλά για τα όσα του έχει καταμαρτυρήσει ο Μητροπολίτης Γλυφάδας Αντώνιος», εξηγούν Ιεράρχες.
Κοινώς λένε στον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής ότι «έπαιξες μπάλα στις πλάτες μας και δεν ενημέρωσες κανέναν». Ο λόγος της αντίδρασης της Εκκλησίας δεν αφορά στην τέλεση του μυστηρίου, καθώς σύμφωνα με την Εκκλησία της Ελλάδος, «Η Εκκλησία βαφτίζει τα παιδιά εφόσον το θέλουν οι νόμιμοι κηδεμόνες τους και ανεξάρτητα από το τι είναι οι νόμιμοι κηδεμόνες τους», αλλά στην τρόπο χειρισμού της όλης υπόθεσης,
«Δεν ήξερα τι θα κάνει ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής στη βάπτιση στη Βουλιαγμένη» ανέφερε σε επιστολή του προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας ο Μητροπολίτης Γλυφάδας, ο οποίος έδωσε τη σχετική άδεια για να γίνει το μυστήριο της βάφτιση των παιδιών του ζευγαριού που τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος. Στην επιστολή του προς την ΔΙΣ ο Μητροπολίτης Γλυφάδας πρόσθεσε ότι ο Ελπιδοφόρος «ενήργησε αυτοβούλως και αντικανονικώς» εντός της Μητρόπολής του, υποστηρίζοντας ακόμη ότι δεν είχε ενημερωθεί και δεν γνώριζε πως τα παιδιά που βαπτίστηκαν «ανατρέφονται από δύο πρόσωπα του ιδίου φύλου». Τονίζει ότι ότι Αρχιεπίσκοπος Αμερικής ενήργησε αυτοβούλως και αντικανονικώς εντός της Μητρόπολης του και λέει ότι ο ίδιος δεν είχε ενημερωθεί σχετικά.
Στην επιστολή ο Μητροπολίτης Γλυφάδας, λέει ότι στέλνει την επιστολή «εξ αφορμής του θορύβου που προεκλήθη» και λέει ότι αυτός δεν είχε ενημερωθεί για το τι θα κάνει ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος. Όπως τονίζει «ο Σεβ. Αμερικής μου εζήτησεν εγγράφως άδειαν να τελέση την βάπτισην των δύο τέκνων της εκ Σικάγου ορμώμενης ομογενειακής οικογένειας Μπούση».
Ο Μητροπολίτης Αντώνιος λέει ότι δεν είχε καμία γνώση για ότι έγινε και δεν είχε καμία επικοινωνία με τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο ούτε πριν της βάφτισης ούτε μετά από αυτή. Τονίζει μάλιστα ότι δεν παρεβρισκόταν στον Ναό κατά τη διάρκεια της βάφτισης.
Ο Μητροπολίτης πρώην Καλαβρύτων Αμβρόσιος καταγγέλλει τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος «για προδοσία της πίστης, καταπάτηση των ιερών Κανόνων και σκανδαλισμό της συνείδησης των πιστών».
Τι ισχύει για γάμους και βαφτίσεις
Μετά τον σάλο που προκλήθηκε από την τέλεση μυστηρίου βάπτισης από τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο, σε παιδιά από ζευγάρι ομοφυλοφίλων, το protothema.gr παρουσιάζει τι ισχύει στην Εκκλησία για την τέλεση των μυστηρίων του γάμου και της βάφτισης.
«Γάμος για την Εκκλησία νοείται μόνο μεταξύ ανδρός και γυναικός. Αυτή είναι η σαφέστατη εντολή του Θεού», όπως λένε Ιεράρχες, «ο οποίος έπλασε άρρεν και θήλυ».
Η ομοφυλοφυλία θεωρείται παρεκτροπή και αμαρτία για την Εκκλησία, που σε καμία περίπτωση δεν ευλογείται. Ο ομοφυλόφιλος ως πρόσωπο δεν καταδικάζεται», όπως λένε στο protothema.gr εκκλησιαστικοί παράγοντες «αλλά ο σκοπός είναι να υπερνικήσει την αμαρτία και να μετανοήσει».
Σε ό,τι αφορά στην βάφτιση, όπως ξεκαθαρίζουν οι ίδιοι εκκλησιαστικοί παράγοντες «Η Εκκλησία βαφτίζει τα παιδιά εφόσον το θέλουν οι νόμιμοι κηδεμόνες τους και ανεξάρτητα από το τι είναι οι νόμιμοι κηδεμόνες τους». Η Εκκλησία, όπως τονίζεται «Είναι αδιανόητο να κλείσει την πόρτα της σε παιδιά. Σημασία για την Εκκλησία έχει ο νόμος και για αυτός δεν γίνονται δεκτοί ως νονοί όσοι έχουν κάνει πολιτικό γάμο».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «ΘΕΜατος», έχουν γίνει βαφτίσεις παιδιών με ομοφυλόφιλους γονείς καθώς η Εκκλησία δεν έχει πρόβλημα να βαφτίσει κανένα παιδί και «για τον λόγο αυτό ακόμα και οι πιο «σκληροί» της Εκκλησία δεν βάζουν θέμα βάφτισης.
«Η διαφορά είναι η δημοσιότητα που δόθηκε στο γεγονός και ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής σε έδαφος της Ελλαδικής Εκκλησίας έβγαλε φωτογραφίες με «πλήρη στολή», όπως σχολιάζουν εκκλησιαστικοί κύκλοι που υποστηρίζουν ότι «αυτό θεωρήθηκε ως έμμεση αλλά σαφέστατη επιδοκιμασία της πράξης των γονιών να συνάψουν γάμο ως ομοφυλόφιλοι». Για να συμπληρώσουν ότι «αυτή του την πράξη, την επιδοκιμάζει και ο Μητροπολίτης Γλυφάδας Αντώνιος που του παραχώρησε την Εκκλησία».
Το ιερό Μυστήριο του Γάμου είναι μία σοβαρότατη εκκλησιαστική πράξη και πρέπει να τελείται με πιστή εφαρμογή των κειμένων εκκλησιαστικών διατάξεων και των νόμων της Πολιτείας, η τυχόν παράβαση των οποίων συνεπάγεται όχι μόνο την ακύρωσή του, αλλά και πειθαρχικές και ποινικές ευθύνες για τον ιερέα, που εισηγήθηκε την έκδοση της σχετικής εκκλησιαστικής αδείας, λέει ο Μητροπολίτης Κηφισίας Κύριλλος σε εγκύκλιο του στην οποία αναφέρει ότι προς αποφυγή, απευκταίων καταστάσεων και μετά από την διαπίστωση σοβαρών ελλείψεων σχετικά με την υπάρχουσα νομοθεσία, οι κανόνες της Εκκλησίας που πρέπει να τηρούνται απαρεγκλίτως, μεταξύ άλλων είναι:
Κωλύματα γάμου
Για την τέλεση Θρησκευτικού Γάμου ισχύουν τα εξής κωλύματα:
1. Ένεκα ηλικίας
Για σύναψη γάμου απαιτείται οι μελλόνυμφοι να έχουν συμπληρωμένο το 18ο έτος της ηλικίας τους. Επίσης, η συναίνεση των εις γάμον συνερχομένων δηλούται αυτοπροσώπως και άνευ αιρέσεως η προθεσμίας.
2) Στην περίπτωση της ανηλικότητος, την συναίνεση δίδουν οι ασκούντες την γονική μέριμνα γονείς η ο έχων την επιμέλεια του ανηλίκου. Σε περίπτωση διαφωνίας, την άδεια δίδει το αρμόδιο δικαστήριο με την έκδοση δικαστικής αποφάσεως.
3.Ένεκα διαφοράς Θρησκείας
Κωλύεται ο γάμος χριστιανού με αλλόθρησκο. Κατ’ οικονομίαν επιτρέπεται τέλεση γάμου (μεικτός γάμος) με ετεροδόξους χριστιανούς υπό καθορισμένες προϋποθέσεις.
4.Ένεκα υφισταμένου γάμου
Κωλύεται η σύναψη ετέρου γάμου πριν η αμετακλήτως λυθεί η ακυρωθεί οιοσδήποτε υφιστάμενος τύπος γάμου.
5.Ένεκα συγγενείας εξ αίματος
Συγγένεια επίσης, όσον αφορά στα κωλύματα του γάμου, υφίσταται και μεταξύ τέκνου γεννημένου χωρίς γάμο των γονέων του (εξώγαμου) η των κατιόντων αυτού και του εξ αναγνωρίσεως πατρός του η των εξ αίματος συγγενών αυτού. Επίσης, το μη γνήσιο τέκνο, δηλαδή τo αναγνωρισθέν, επέχει τάξη γνησίου απέναντι της μητέρας του και των προς την μητέρα συγγενών.
Εκ του πλαγίου αγχιστεία: Ο πρώην σύζυγος δεν δύναται να συνάψει γάμο μετά του αδελφού, θείου η ανεψιού του τέως συζύγου, ούτε με τον ανδράδελφο η ανδραδέλφη (κουνιάδο η κουνιάδα). Επίσης, δεν επιτρέπεται σε δύο αδελφούς η αδελφές να έλθουν σε γάμο μετά του αυτού προσώπου αλληλοδιαδόχως. Η ισχύς του εν λόγω κωλύματος αρχίζει μετά την λύση του πρώτου γάμου, διότι η εξ αγχιστείας συγγένεια εξακολουθεί υφισταμένη και μετά την λύση του γάμου.
6. Κωλύεται ο γάμος συγγενών εξ αίματος μέχρι και του δευτέρου βαθμού του ενός των συζύγων μετά συγγενούς εξ αίματος μέχρι και του δευτέρου βαθμού του ετέρου συζύγου. Συνεπώς δεν δύναται να συναφθεί γάμος μεταξύ γονέως η παππού, τέκνου η εγγονού και αδελφού ενός εκάστου των συζύγων μετά των αυτών συγγενών του ετέρου συζύγου, του κωλύματος υφισταμένου και μετά την λύση η ακύρωση του γάμου.
7.Ένεκα υιοθεσίας
Κωλύεται ο γάμος του υιοθετήσαντος η των κατιόντων αυτού μετά του υιοθετηθέντος. Το κώλυμα υφίσταται και μετά την λύση της υιοθεσίας.
8.Ένεκα του Βαπτίσματος (πνευματική συγγένεια)
Κωλύεται ο γάμος του αναδόχου μετά του αναδεκτού, του πατρός η της μητρός αυτού και τανάπαλιν.
Μικτοί γάμοι
Η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία «κατ’ οικονομίαν» και εξ επιεικούς εμπνεομένη πνεύματος, επέτρεψε την σύναψη μεικτών γάμων, δηλ. γάμων μεταξύ μελών της Ορθοδόξου Εκκλησίας με ετεροδόξους χριστιανούς, οι οποίοι έχουν τριαδικό βάπτισμα, όπως λ.χ. με Ρωμαιοκαθολικούς, Διαμαρτυρομένους, Λουθηρανούς, Καλβινιστές, και άλλους .
Δεν δύναται να συναφθεί έγκυρος γάμος ορθοδόξου με ετερόδοξο, ο οποίος δεν έχει τριαδικό βάπτισμα και ανήκει σε χριστιανικές ομάδες, οι οποίες κατ’ επίφασιν φέρονται ως Εκκλησίες, μερικές από τις οποίες είναι: Αγαπινισμός, Αδελφοί ελευθέρου πνεύματος, Βοημοί Αποστολική Εκκλησία της Πεντηκοστής, κα.
Για την τέλεση μεικτού γάμου η γάμου με αλλοδαπό ετερόδοξο η ομόδοξο, απαιτείται μεταξύ άλλων πιστοποιητικό βαπτίσεώς του η της μελλονύμφου από την Εκκλησία.
Τι ισχύει για την βάφτιση
Ανάδοχος του παιδιού δεν μπορεί να γίνει ετερόδοξος ή αλλόθρησκος, αλλά και Ορθόδοξος, ο οποίος έχει τελέσει μόνο πολιτικό Γάμο. Για την επιβεβαίωση των στοιχείων, ο Ανάδοχος, όπως λέει εγκύκλιος της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας, καλείται να προσκομίσει στον Ιερό Ναό: Αστυνομική Ταυτότητα, Πρωτότυπη Ληξιαρχική Πράξη Γέννησης -Βάπτισής του και Πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης και Ληξιαρχική Πράξη Γάμου
Ειδικές Περιπτώσεις
1. Σε περίπτωση που με Δικαστική Απόφαση την επιμέλεια του παιδιού έχει ο ένας γονέας ή κηδεμόνας, για την τέλεση του Μυστηρίου και την Ονοματοδοσία απαιτείται Υπεύθυνη Δήλωση του ετέρου γονέα ότι συμφωνεί, ή σε κατάσταση Κηδεμονίας, αμφοτέρων των γονέων ότι συμφωνούν.
2. Σε περίπτωση διαφωνίας των γονέων για το Βάπτισμα ή την Ονοματοδοσία, μπορεί αυτά να γίνουν κατόπιν Δικαστικής Αποφάσεως. Προσοχή! Δικαστική Απόφαση, η οποία αναθέτει μόνο την επιμέλεια του τέκνου, προσωρινή ή μη, στον ένα εκ των δύο γονέων, δεν καλύπτει τον Εφημέριο για την τέλεση Βαπτίσεως.
3. Για κάθε περίπτωση, πριν το Βάπτισμα Ανηλίκου, οι γονείς με επίδειξη της Αστυνομικής τους Ταυτότητάς, για τη συμφωνία των στοιχείων τους με τη Ληξιαρχική Πράξη, υπογράφουν ενώπιον του Εφημέριου Ιερέα για το θρήσκευμα και το όνομα του νηπίου. Σε περίπτωση απουσίας του ενός γονέως, ο Εφημέριος μπορεί να τελέσει το Μυστήριο του Βαπτίσματος, όταν ο έτερος γονέας προσκομίσει θεωρημένο αντίγραφο της Ληξιαρχικής Πράξης Θανάτου ή της σχετικής Δικαστικής Απόφασης, βάσει των οποίων ο απουσιάζων γονέας κηρύττεται ρητά άφαντος ή έκπτωτος από τη γονική μέριμνα.
4. Σε περίπτωση απουσίας του ενός γονέα λόγω εύλογου κωλύματος (ασθένειας, αποδημίας κλπ.), τότε ο Εφημέριος μπορεί να προχωρήσει στην τέλεση του Βαπτίσματος, εφόσον από την μεριά του απόντος γονέα υποβληθεί Βεβαίωση ενώπιον συμβολαιογράφου ή Υπεύθυνη Δήλωση με το γνήσιο της υπογραφής θεωρημένο ότι συγκατατίθεται για την Βάπτιση του τέκνου κατά το Ορθόδοξο Δόγμα και με το συγκεκριμένο όνομα.
5. Σε περίπτωση διάστασης ή διαζυγίου ή όταν η μητέρα του ανήλικου τέκνου επικαλείται ότι πατέρας του τέκνου είναι άλλος από τον αναγραφόμενο στη Ληξιαρχική Πράξη Γεννήσεως, ο Εφημέριος οφείλει: να αναζητήσει τον πατέρα, το όνομα του οποίου αναγράφεται στη Ληξιαρχική Πράξη και να λάβει τη συγκατάθεσή του γραπτώς. Εάν έχει προσβληθεί η πατρότητα ή έχει αναγνωρισθεί το τέκνο εκούσια, ο Εφημέριος μπορεί να δεχθεί ως πατέρα τον προσδιοριζόμενο από το Ληξιαρχείο, με νεώτερη σημείωση και διόρθωση της Ληξιαρχικής Πράξης Γέννηση
6. Σε περίπτωση άγαμης μητέρας, επειδή αυτή ασκεί μόνη της τη γονική μέριμνα, ο Εφημέριος μπορεί να τελέσει τη Βάπτιση και να δώσει όνομα, εφόσον η άγαμη μητέρα συμπληρώσει Υπεύθυνη Δήλωση του Ν.1599/86 με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής της, στην οποία θα δηλώνει υπευθύνως ότι ασκεί αποκλειστικά τη γονική μέριμνα του ανήλικου τέκνου της, ότι δεν υφίσταται Δικαστική Απόφαση, η οποία να απονέμει δικαίωμα άσκησης γονικής μέριμνας και στον πατέρα του ανήλικου τέκνου και, τέλος, ότι επιθυμεί το ανήλικο τέκνο της να βαπτισθεί κατά το Ορθόδοξο Δόγμα και να λάβει συγκεκριμένο όνομα.
7. Η αναγραφή στο βιβλίο Βαπτίσεων ενός ονόματος, η εκφώνηση όμως δύο ονομάτων κατά την Κατήχηση και την τριπλή Κατάδυση δεν επιτρέπεται, ενέχει τον κίνδυνο ο Εφημέριος να διωχθεί ποινικώς.
8. Η προσέλευση στην Ορθόδοξη Εκκλησία Ετεροδόξων και Αλλοθρήσκων
Πηγή: protothema.gr