Η ασφάλεια των πλοίων στη θάλασσα αποτελούσε, ανέκαθεν, και δεν θα πάψει ποτέ να αποτελεί το μεγαλύτερο μέλημα στο χώρο της ναυτιλίας. Το ενδιαφέρον για την ασφάλεια
πολλαπλασιάζεται στην περίπτωση των επιβατηγών πλοίων που αναλαμβάνουν τη μεταφορά
χιλιάδων ανθρώπινων ζωών.
Ρεπορτάζ: Έπη Τρίμη
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα Ελληνικά επιβατηγά πλοία που, εξαιτίας των δεκάδων νησιών και της εκτενέστατης ακτογραμμής της χώρας μας, καλούνται να μεταφέρουν μέχρι και 50,000,000 επιβάτες το χρόνο. Και ενώ θεωρούμε εμείς οι ταξιδιώτες πως έχουν παρθεί όλα τα μέτρα προστασίας και ασφάλειας κατά την επιβίβασή και αποβίβασή μας καθώς και τα μέτρα υγιεινής λόγω της πανδημίας του Covid-19 ένα περιστατικό που έλαβε χώρα στις 25.8.18 σε επιβατικό πλοίο από το λιμάνι Ευδήλου Ικαρίας εγείρει ερωτηματικά για τα προαναφερόμενα.
Ο επιβάτης κος. Μάριος Σταυράκης δίνει στο φως της δημοσιότητας την καταγγελία στο ereportaz.gr την στιγμή που η ίδια η εταιρία που εκπροσωπεί το πλοίο που εκτελεί το εν λόγω δρομολόγιο προς Ικαρία προβάλει διαφημιστικά την ασφαλή και ευχάριστη διαμονή των επιβατών στα ταξίδια που πραγματοποιεί. Και το να γίνει ένα ατύχημα που βασίζεται σε ανθρώπινο λάθος είναι κάτι που δυνητικά μπορεί να συμβεί, αλλά το να υπάρξει πλήρης αδιαφορία εκ μέρους του πλοίου και της εταιρίας είναι μια πράξη μη κατανοητή και ασφαλώς οφείλει να έρχεται στο φως της δημοσιότητας.
Η ράμπα εξόδου επιβατών πρέπει να ακουμπά σε σταθερό σημείο στη στεριά
Να σημειωθεί πως η ράμπα εξόδου επιβατών πρέπει να ακουμπά σε σταθερό σημείο στη στεριά, ή σε κατασκευή που έχει σταθερό σύνδεσμο στη στεριά. Σε αντίθετη περίπτωση
ανακαλείται η άδεια λειτουργίας της εταιρείας.
Σύμφωνα με το άρθρο 45 παρ. 2 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου από της κοινοποίησης της επιβαλλούσης το πρόστιμον αποφάσεως δύναται να απαγορευθεί ο απόπλους μέχρι καταβολής του προστίμου ή καταθέσεως ισόποσου εγγυητικής επιστολής Τραπέζης.
Δεν τηρήθηκε το “Σύστημα Ασφαλούς Διαχείρισης” του πλοίου
Το ereportaz.gr συνομίλησε με τη δικηγόρο κ. Μαρία Σπυράκη η οποία και δήλωσε: “Είναι πράγματι άξιο μεγίστης απορίας για ποιο λόγο η Λιμενική Αρχή, μέχρι και σήμερα, ήτοι δύο χρόνια μετά, δεν έχει ακόμη επιβάλλει στην πλοιοκτήτρια εταιρεία τα αναλογούντα πρόστιμα, επειδή δεν τηρήθηκε το “Σύστημα Ασφαλούς Διαχείρισης” του πλοίου, το οποίο είναι μέρος της “Διεθνούς Σύμβασης για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα”, αλλά και για ποιο λόγο δεν ενημέρωσε τα “Ανακριτικά Συμβούλια Ναυτικών Ατυχημάτων”, προκειμένου να εκδώσουν σχετικό πόρισμα. Ως προς αυτές τις εγκληματικές παραλείψεις ο εντολέας μου Μάριος Σταυράκης θα κινηθεί νομικά προκειμένου να προκύψουν και οι ευθύνες για αυτήν την άνευ προηγουμένου ολιγωρία της Λιμενικής Αρχής.
Όλοι μας έχουμε ταξιδέψει με πλοίο και ως εκ τούτου όλοι μας έχουμε εμπειρία για την κατάσταση που επικρατεί κατά την αποβίβαση μας από το πλοίο. Είμαστε μάρτυρες δηλαδή, του γεγονότος ότι οι Λιμενοφύλακες εκτελούν κατά κανόνα χρέη αποσυμφόρησης του κόσμου από το λιμάνι.
Η αλήθεια είναι ότι ο εντολέας μου Μάριος Σταυράκης τραυματίστηκε βαρύτατα κατά την αποβίβασή του στη ράμπα εξόδου επιβατών, συνεπεία της ολισθηρότητάς της, και κανένας, ούτε από τα μέλη του Πληρώματος του πλοίου, ούτε και από τους Λιμενοφύλακες τον βοήθησαν, αν και ενημερώθηκαν για τον τραυματισμό του από τον εκεί παρεβρισκόμενο άνθρωπο που έσπευσε στο σημείο του τραυματισμού του και τον βοήθησε ώστε να μετακινηθεί από τη ράμπα εξόδου επιβατών”.
Το χρονικό του ατυχήματος
Στις 25 Αυγούστου 2018 ο Μάριος Σταυράκης αποβιβαζόμενος και κατεβαίνοντας τη ράμπα εξόδου επιβατών του επιβατικού πλοίου τραυματίστηκε βαρύτατα, συνεπεία της ολισθηρότητάς της.
Ο κος. Μάριος Σταυράκης εξαιτίας του βαρύτατου τραυματισμού του (κάταγμα έξω σφυρού και έσω σφυρού [αμφισφύριο] με υπεξάρθρημα αριστερής ποδοκνημικής), ήτοι βαριά σωματική βλάβη κατ’ επικίνδυνο τρόπο τελεσθείσα, όπως αυτό πιστοποιείται από την ιατροδικαστική βεβαίωση του Ιατροδικαστή κ. Ηλία Μπογιόκα, έχασε τις αισθήσεις του και κανείς από τα μέλη του Πληρώματος ή τους Λιμενοφύλακες προσέτρεξαν για να τον βοηθήσουν.
Ένας από τους εκεί παρεβρισκομένους τον σήκωσε από την ράμπα εξόδου επιβατών και τον μετέφερε παραπλεύρως αυτής, διαπληκτιζόμενος με έναν από τους Ναύτες του πλοίου κατά την αναγγελία του τραυματισμού του επιβάτη, ο οποίος και του είπε : «Τα παράπονά σου στον Ύπαρχο». Ο κος. Μάριος Σταυράκης εν συνεχεία, με μεγάλη δυσκολία στη βάδιση και τη βοήθεια των συγγενών του μεταφέρθηκε υποβασταζόμενος στο αυτοκίνητο της αδελφής του και από εκεί στο Νοσοκομείο Κ.Α.Τ., όπου και υποβλήθηκε άμεσα σε χειρουργική επέμβαση.
Η θέση της εταιρείας είναι ότι δεν αναγνωρίζει καν τον τραυματισμό, αφού δεν μεταφέρθηκε με το ΕΚΑΒ στο Νοσοκομείο και δεν έγινε καταγγελία στους Λιμενοφύλακες τη στιγμή του τραυματισμού. Επίσης η ναυτιλιακή εταιρεία δεν διαφύλαξε το καταγραφικό από τις κάμερες του πλοίου, αν και της ζητήθηκε προφορικώς και εγγράφως από την πρώτη στιγμή, ως όφειλε και ηδύνατο.
Ο Μάριος Σταυράκης υπέβαλε μήνυση κατά παντός υπευθύνου και οδηγήθηκαν στο ακροατήριο του Α Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά ο Καπετάνιος και ο Ύπαρχος του επιβατικού πλοίου ως κατηγορούμενοι για να δικαστούν στις 11/01/2021.
Όλο αυτό το χρονικό διάστημα η Λιμενική Αρχή, αναίτια και όλως παραβατικά, προβαίνει διαρκώς σε παραλείψεις κάνοντας τα στραβά μάτια προσπαθώντας να συγκαλύψει το ναυτικό ατύχημα που συνέβη προς όφελος της εταιρείας. Ειδικότερα, δεν ενημέρωσε τα Ανακριτικά Συμβούλια Ναυτικών Ατυχημάτων, ώστε να προβούν σε σχετικό πόρισμα για τον βαρύτατο τραυματισμό του Μάριου Σταυράκη, και κυρίως δεν επέβαλε το σχετικό πρόστιμο σε βάρος της ναυτιλιακής εταιρείας, όχι μόνο γιατί η ράμπα εξόδου επιβατών δεν ακουμπούσε σε σταθερό σημείο στη στεριά, αλλά και γιατί δεν τηρήθηκε το «Σύστημα Ασφαλούς Διαχείρισης» του πλοίου, το οποίο είναι μέρος της «Διεθνούς Σύμβασης για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».
Η κατάθεση αγωγής στο μονομελές πρωτοδικείο Πειραιά
Η πληρεξούσια δικηγόρος κ. Μαρία Σπυράκη έχει καταθέσει αγωγή κατά της ναυτιλιακής εταιρίας που εδρεύει στον Πειραιά Αττικής ζητώντας αποζημίωση.
Συγκεκριμένα το ύψος της βλάβης από το ατύχημα, την επέμβαση και την αποθεραπεία ανέρχεται στο ποσό των (100.000,00) εκατόν χιλιάδων ευρώ, το οποίο είναι εύλογο, δίκαιο και ανάλογο με τις περιστάσεις του ζημιογόνου ατυχήματος και την οικονομική κατάσταση του κ. Σταυράκη με δεδομένο ότι ο ίδιος δεν είχε προβλήματα υγείας προ του ατυχήματος, έχασε στη συνέχεια την πλήρη χρήση του αριστερού του ποδιού δια παντός, έχοντας μετατραπεί μόνιμα σε ανάπηρος, ολόκληρη δε την υπόλοιπη ζωή του θα συνοδεύεται από μόνιμους πόνους και οδύνες από τον εν λόγω τραυματισμό.
Το κόστος του χειρουργείου, οι φυσιοθεραπείες και οι μετεγχειρητικές δαπάνες
- Το κόστος του χειρουργείου αυτού με χρήση ΕΟΠΥΥ, στην Κεντρική Κλινική Αθηνών, ορίζεται σε: Προεγχειρητικός έλεγχος, Νοσηλεία 2 ημερών, χειρουργείο / αναλώσιμα χειρουργείου: 2.650,00€.
- Αγορά βάση πελματογραφήματος και ανάλυσης βάδισης προκειμένου να φτιαχτούν ειδικοί ορθοτικοί πάτοι βάδισης, τους οποίους θα φορά μονίμως και εφόρου ζωής. Το κόστος αυτών ορίζεται σε 300 ευρώ/έτος. Ήτοι 300 ευρώ το έτος Χ 45 έτη = 13.500€.
- Εφόρου ζωής ετήσιος ορθοπεδικός έλεγχος. Ήτοι 600,00 ευρώ ανά εξάμηνο = 1.200,00 το έτος Χ 5 έτη = 6.000,00€.
- Απώλεια εισοδήματος για 6 μήνες. Ο κος. Σταυράκης είναι μουσικός με μισθό
830€ μηνιαίως Χ 6 μήνες = 4.980,00€. - Δαπάνες θεραπένιδος για 6 μήνες Χ 40€ ημερησίως επί τριάντα (30) ημέρες = 1.200,00 ευρώ το μήνα, επί έξι (6) μήνες = 7.200,00€.
- Δαπάνες βελτιωμένης διατροφής για 90 ημέρες: Για καλύτερη και ταχύτερη ανάρρωση του τραύματός του, πέραν της συνήθους διατροφής του, θα πρέπει να λαμβάνει τροφή πρόσθετη ενισχυμένη σε ασβέστιο, λευκώματα και πρωτεΐνες, καταβάλλοντας επί πλέον 9,00 εννιά ευρώ τουλάχιστον ημερησίως. Συνολικά, δε η δαπάνη εκ της αιτίας αυτής θα ανέλθει στο ποσό των 09,00 ευρώ Χ 90 ημέρες = 810,00€.
Εν κατακλείδι μέσω της αγωγής ζητά από την ναυτιλιακή εταιρία να υποχρεωθούν οι εναγόμενοι να του καταβάλλουν το ποσό των ευρώ (100.000,000 + 375,00 + 7.200,00 + 810,00 + 1.050,00 + 10.650,00 + 13.500,00 + 6.000,00 + 4.980,00 + 7.200,00 + 810,00) = 152.575,00 εκατόν πενήντα δύο χιλιάδων πεντακοσίων εβδομήντα πέντε ευρώ, με το νόμιμο τόκο υπερημερίας από την επίδοση της Αγωγής μέχρι την πλήρη εξόφληση.
Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι οι πολιτικές της συγκεκριμένης εταιρείας έχουν γίνει αντικείμενο επικρίσεων και καταγγελιών και στο πρόσφατο παρελθόν όπως το 2016 που επιβάτης που χρησιμοποίησε την συγκεκριμένη εταιρεία για τα δρομολόγια Πειραιάς-Χίος μετ’ επιστροφής κάνει λόγο για ταλαιπωρία επιβατών και δυσκαμψία λόγω αλλαγής δρομολογίων.