Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Στον δρόμο για τις Πανελλαδικές με οδηγό ψυχραιμίας

Στις ηµέρες του κορωνοϊού και µε πέντε µήνες τα σχολεία να έχουν παραµείνει κλειστά, οι µαθητές λυκείου βρέθηκαν αντιµέτωποι µε πρωτόγνωρες καταστάσεις και καλούνται τώρα που έχουν επιστρέψει στα θρανία να διαχειριστούν µια έκρηξη άγχους, φόβου και ανασφάλειας πολύ κοντά στην έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Της Aλεξίας Σβώλου
Ένα πρωτοποριακό e-εργαλείο από το υπουργείο Παιδείας θα αποσταλεί ηλεκτρονικά σε όλα τα σχολεία της χώρας για οδηγίες στους μαθητές εν όψει των εξετάσεων

Και σαν να µην έφταναν όλα αυτά και η διάλυση της νορµάλ καθηµερινότητας των εφήβων, οι µαθητές έχουν να αντιµετωπίσουν τις καταλήψεις και τις ταραχές που προκαλούν οµάδες γονιών και παιδιών που αρνούνται να κάνουν το υποχρεωτικό self test για να γυρίσουν πίσω στις σχολικές αίθουσες.

Τα γεγονότα των τελευταίων ηµερών, µε τους νέους να καταλήγουν µε χειροπέδες αντί να επιστρέφουν στα θρανία, σοκάρουν και εντείνουν τη σύγχυση των παιδιών που παλεύουν να µαζέψουν το µυαλό τους και να ανακτήσουν την ψυχραιµία τους.
Σε αυτόν τον αγώνα, ωστόσο, δεν είναι µόνα τους, καθώς εγκρίθηκε ως πρωτοποριακό e-εργαλείο από το υπουργείο Παιδείας και θα αποσταλεί ηλεκτρονικά σε όλα τα σχολεία της χώρας ο «Οδηγός ψυχραιµίας και επιτυχίας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις στη χρονιά της COVID 19», ώστε κάθε έφηβος, στο πιο αποµακρυσµένο σηµείο της επικράτειας, να έχει πρόσβαση στις σωστές συµβουλές, απλά και γρήγορα, µε ένα κλικ στον υπολογιστή, στο τάµπλετ ή στο κινητό τηλέφωνο.

Στήριξη

Το ηλεκτρονικό εγχειρίδιο ψυχικής ενδυνάµωσης και ολιστικής στήριξης των µαθητών δηµιούργησε µε funky διάθεση η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) στο Νοσοκοµείο Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» σε συνεργασία µε την Ελληνική Εταιρεία Εφηβικής Ιατρικής, ενώ συντάκτριες των συµβουλών στην αργκό των εφήβων είναι η Άρτεµις Τσίτσικα, αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής ΕΚΠΑ, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής και επιστηµονική υπεύθυνη της ΜΕΥ, και η Ευθαλία Τζίλα, παιδοψυχίατρος και ακαδηµαϊκή υπότροφος ΕΚΠΑ.

Αναγνωρίζοντας τις παράπλευρες απώλειες της πανδηµίας και το γεγονός ότι η χώρα µας στέφθηκε «πρωταθλήτρια» Ευρώπης στη διάρκεια εφαρµογής του lockdown στα σχολεία, σε αντίθεση µε το Ισραήλ που έκλεισε τα σχολεία µόνο για λίγες εβδοµάδες, η Άρτεµις Τσίτσικα µε την Ευθαλία Τζίλα -οι δύο συγγραφείς του οδηγού επιτυχίας-στέλνουν το µήνυµα πως το µεγαλύτερο µάθηµα στη ζωή είναι η ικανότητα του κάθε ανθρώπου να προσαρµόζεται στις καταστάσεις. Ο οδηγός, που είναι διαθέσιµος διαδικτυακά στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής και θα αποσταλεί ηλεκτρονικά στα περίπου 13.000 σχολεία της χώρας- εστιάζει στο γεγονός πως τα διαδικτυακά µαθήµατα για τόσο µακρύ διάστηµα µπορούν να αποσυντονίσουν τους µαθητές και να τους αποµακρύνουν από τον στόχο τους. Είναι λοιπόν σηµαντικό για τα παιδιά που δεν επέστρεψαν (λόγω ευπαθούς συγγενούς) ή που συνεχίζουν να κάνουν διαδικτυακά φροντιστήρια να διατηρούν ένα ηµερήσιο πρόγραµµα για τον ύπνο, τα γεύµατα, τη µελέτη και τον χρόνο χαλάρωσης.
καθηµερινή ρουτίνα δηµιουργεί ασφάλεια και µια κανονικότητα, ενώ καταπολεµά το άγχος, που φέτος λόγω των ιδιαζουσών συνθηκών έχει καταλάβει τους µαθητές. Επίσης, ένας περιποιηµένος και καθαρός χώρος βοηθά στη γενικότερη οργάνωση.

Άσκηση

Οι έφηβοι πρέπει να χορταίνουν ύπνο (περίπου οκτώ ώρες/τη νύχτα), γιατί ο ύπνος ξεκουράζει και βοηθά τη µνήµη, την αντίληψη και την κατανόηση, ενώ παράλληλα δηµιουργεί καλή διάθεση και συµβάλλει στη ρύθµιση της όρεξης ώστε να µη γίνονται υπερβολές στη διατροφή.

Όπως αναφέρει ο οδηγός: «∆ιατηρήστε αν µπορείτε αρκετά µικρά, ελαφρά γεύµατα και κάντε περιπάτους ή όποια άσκηση σας αρέσει για µία ώρα την ηµέρα. Οργανώστε την ηµερήσια ύλη και χρησιµοποιήστε χρωµατιστούς µαρκαδόρους στα δύσκολα σηµεία. Η οργάνωση περιορίζει το άγχος. Κατά τη διάρκεια της µελέτης αφήστε το κινητό τηλέφωνο εκτός δωµατίου γιατί όταν χτυπά ή δέχεται µηνύµατα σας αποσυντονίζει περισσότερο. Βάλτε προτεραιότητες και προχωρήστε σταδιακά.

Αν νιώσετε ότι πνίγεστε από το άγχος, κάντε ασκήσεις χαλάρωσης που βοηθούν πολύ: Σε ένα δωµάτιο µε ησυχία, καθίστε αναπαυτικά, χαλαρώστε το σώµα σας και σκεφτείτε ευτυχισµένες στιγµές εισπνέοντας από τη µύτη. Σκεφτείτε ότι κάθε δυσκολία αρχικά σας ‘‘ξεβολεύει’’, αλλά µπορεί να σας προσφέρει εµπειρίες. Για παράδειγµα, οι αλλαγές στη σχολική χρονιά συνεπάγονται ελάττωση της διδαχθείσας ύλης».

Επίσης, οι έφηβοι πρέπει να καταλάβουν πως η δική τους στάση µετρά περισσότερο από τα γεγονότα και να συνειδητοποιήσουν πως αν διατηρήσουν µια θετική µατιά, µπορούν να αποκτήσουν ανθεκτικότητα και να κερδίσουν κάτι πολύ σηµαντικό, ίσως το πιο σηµαντικό µάθηµα της πανδηµίας.

Ιδρυµατοποίηση

Οι ειδικοί της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής συνιστούν στα παιδιά που δυσκολεύονται να µην κλειστούν στο καβούκι τους, αλλά αντιθέτως να επικοινωνήσουν το πρόβληµά τους και να ζητήσουν βοήθεια στις σχετικές γραµµές στήριξης. Στο µεταξύ πληθαίνουν οι φωνές που τονίζουν πως πρέπει να ανοίξουν όλες οι σχολικές βαθµίδες. Πρόσφατα ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, Θανάσης Εξαδάκτυλος, διατύπωσε την άποψη ότι τα κλειστά σχολεία ευνοούν την ενδοοικογενειακή µετάδοση της πανδηµίας, καθώς γίνονται πολλές επισκέψεις σε σπίτια και µάλιστα πρόσθεσε ότι µετά από τόσες ώρες µπροστά στο κοµπιούτερ τα παιδιά έχουν ιδρυµατοποιηθεί και ότι θα πρέπει να ανοίξουν οι αθλητικές εγκαταστάσεις των σχολείων όχι απλώς για να ξεφεύγουν τα παιδιά, αλλά για να αντιµετωπίσουν τις παράπλευρες απώλειες της πανδηµίας.

Τσιτσίκα

πανελλαδικές

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ