Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Συνέντευξη: Ο υπουργός Δικαιοσύνης στην “ΜΠΑΜ”

Συνέντευξη: ο υπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας  μιλά στη «Μ» για τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα

Ο ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να ξεκαθαρίσει εάν είναι με τις ελληνικές επιχειρήσεις ή με τα fund

Το σχέδιο επιτάχυνσης απονομής δικαιοσύνης και η διαμεσολάβηση

Στον ΠΕΤΡΟ ΚΟΥΣΟΥΛΟ

Ξεκάθαρες απαντήσεις για το τι μέλλει γενέσθαι με τα δεσμευμένα προϊόντα εγκλήματος, αλλά και τις «ενέσεις» που θα γίνουν προκειμένου να επιταχυνθεί ο ρυθμός απονομής της Δικαιοσύνης και να επιλύονται άμεσα οι όποιες διαφορές προκύπτουν σε επενδυτικό επίπεδο, δίνει μέσω συνέντευξής του στην «ΜΠΑΜ» ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας. Ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι οι τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικα δεν πρόκειται να οδηγήσει σε μαζική αποδέσμευση περιουσιών αλλά και λογαριασμών προσώπων που εμπλέκονται σε έκνομες πράξεις, αλλά αντίθετα ανώτεροι δικαστικοί λειτουργοί θα αποφανθούν σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να ασκηθούν ποινικές διώξεις και να συνεχιστούν οι οικονομικοί περιορισμοί.

 Υπουργέ, καλησπέρα. Ο νέος Ποινικός Κώδικας και ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας ψηφίστηκαν. Ποιο είναι το καταστάλαγμα αυτής της διαδικασίας; Ποια τα οφέλη για τον Έλληνα πολίτη;

Με την ψήφιση του νέου Ποινικού Κώδικα η ελληνική Πολιτεία έστειλε ένα ηχηρό μήνυμα πως στην Ελλάδα δεν υπάρχουν νησίδες ανομίας και πως όσοι παραβαίνουν τον νόμο θα είναι αντιμέτωποι με ποινές ανάλογες του αδικήματος που έχουν διαπράξει. Με τον τρόπο αυτό, αποκαθιστούμε το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών, οι οποίοι είδαν το τελευταίο διάστημα να μένουν ατιμώρητοι οι πάσης φύσεως «μπαχαλάκηδες» που αναστάτωναν την κοινωνική ζωή και την οικονομική δραστηριότητα στο κέντρο της Αθήνας. Παράλληλα, με τα αυστηρότερα κριτήρια που θεσπίστηκαν για την υφ’ όρον απόλυση πολυισοβιτών, η κυβέρνηση έβαλε ένα φρένο στις πρόωρες αποφυλακίσεις που προέβλεπε ο Νόμος Παρασκευόπουλου, οι ρυθμίσεις του οποίου είχαν ενσωματωθεί σε μεγάλο βαθμό στον νέο Ποινικό Κώδικα που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση.

 

Έχετε επισημάνει ότι με το νέο Κώδικα «μπαίνει τέλος στις νησίδες ανομίας». Εκτιμάτε ότι η όποια ανομία εξαρτάται μόνο από την ελαστικότητα των νόμων;

Η επαπειλούμενη ποινή ενός αδικήματος αποτελεί αναμφισβήτητα έναν ανασταλτικό παράγοντα για την τέλεση της πράξης. Προφανώς, από μόνη της μια ποινή δεν αποτρέπει το έγκλημα. Όμως, ένα αυστηρό πλαίσιο ποινών στον Ποινικό Κώδικα αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια των διωκτικών και δικαστικώνΑρχών για να κάνουν τη δουλειά τους.

Δύο τροποποιήσεις προκάλεσαν την αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Η πρώτη έχει να κάνει με την κατάργηση της αυτεπάγγελτης δίωξης για την κακουργηματική απιστία στα τραπεζικά στελέχη. Τι απαντάτε σε εκείνους που υποστηρίζουν ότι με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση κλείνει, ενδεχομένως, το μάτι σε «εγκληματίες του λευκού κολάρου»;

Η ρύθμιση της νέας κυβέρνησης δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να προσθέτει μια δικλείδα ασφαλείας ώστε να μπορούν τα τραπεζικά στελέχη να προβαίνουν σε αναδιαρθρώσεις δανείων, με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να αποπληρώνονται από τους δανειολήπτες και να μην καταλήγουν στα funds. Σε αυτό το ερώτημα οφείλει να απαντήσει η αξιωματική αντιπολίτευση: Αν είναι με τις επιχειρήσεις που δικαιούνται μια δεύτερη ευκαιρία προκειμένου να ρυθμίσουν τα δάνειά τους και να διασώσουν τις θέσεις εργασίας, ή αν είναι με τα fundsτα οποία αφού αγοράζουν τα δάνεια θα διεκδικούν το 100% της οφειλής, σφίγγοντας ακόμα περισσότερο τη θηλιά γύρω από το λαιμό των ελληνικών επιχειρήσεων.

Η δεύτερη αφορά το χρονικό διάστημα των 9+9 μηνών όπου θα μπορεί η Αρχή για το Ξέπλυμα να έχει δεσμευμένα πιθανά προϊόντα εγκλήματος. Για ποιο λόγο προχωρήσατε σε αυτή τη ρύθμιση και τι μέλλει γενέσθαι με τις υπάρχουσες υποθέσεις που εκκρεμούν;

Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Η Ελλάδα όφειλε να εναρμονιστεί πλήρως με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και με τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ. Δεν είναι λογικό, άλλωστε, και αντιβαίνει τους κανόνες ενός Κράτος Δικαίου, οποιοσδήποτε πολίτης να στερείται την περιουσία του για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα, χωρίς να έχουν ασκηθεί διώξεις εναντίον του, μόνο με απόφαση της Αρχής για την Καταπολέμηση Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Ενέργειες, η οποία, άλλωστε δεν είναι δικαστική αλλά μια διοικητική αρχή.

Η ερώτησή σας,όμως, μου δίνει και μια ευκαιρία να ξεδιαλύνουμε τις παρεξηγήσεις που σκόπιμα δημιουργήθηκαν το προηγούμενο διάστημα καθώς η αλήθεια είναι πως καμία αποδέσμευση περιουσίας δεν γίνεται αυτόματα. Από την τροπολογία είναι σαφές πως ρυθμίζονται οι διαδικασίες, ώστε σε χρονικό διάστημα τριών μηνών από την ημέρα που θα τεθεί σε ισχύ ο τροποποιημένος Ποινικός Κώδικας, ένα δικαστικό συμβούλιο που θα απαρτίζεται από υψηλόβαθμους δικαστικούς θα αποφαίνεται εάν θα πρέπει να ασκηθούν διώξεις σε ανοιχτές υποθέσεις, διατηρώντας τους οικονομικούς περιορισμούς που έχουν τεθεί από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Ενέργειες.

Εκτιμάτε ότι το χρονικό διάστημα των τριών μηνών επαρκεί προκειμένου οι ανακριτές ή τα δικαστικά συμβούλια να αποφανθούν για εκατοντάδες υποθέσεις οι οποίες εκκρεμούν; Υπάρχει η σκέψη να δώσετε επιπλέον παράταση;

Κύριε Κουσουλέ, οι παρατάσεις δεν προαναγγέλλονται.  Η Αρχή Ξεπλύματος και οι αρμόδιες δικαστικές Αρχές έχουν μπροστά τους αρκετό χρόνο προκειμένου να επισπεύσουν τις διαδικασίες και μέσα στους επόμενους μήνες να ξεκαθαρίσουν για ποιες υποθέσεις θα συνεχιστούν οι περιορισμοί και για ποιες υποθέσεις δεν υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις που να τεκμηριώνουν ενδεχόμενο ξέπλυμα.

Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι η FATF αντιδρά με τη συγκεκριμένη τροποποίηση, ενώ αντίδραση υπήρξε και από την Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος. Λάβατε υπόψη τις όποιες ανησυχίες εκφράζονται;

 Σας υπενθυμίζω πως οι σχετικές τροποποιήσεις προήλθαν από τη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή για την τροποποίηση του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, στην οποία συμμετείχαν ως μέλη μεταξύ άλλων έγκριτοι ακαδημαϊκοί, επιφανείς νομικοί και εγνωσμένου κύρους εισαγγελείς και δικαστές ως εκπρόσωποι της Ένωσης Δικαστών και της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος.

Από κει και πέρα, σε σχέση με τους διεθνείς οργανισμούς, η κυβέρνηση βρίσκεται σε μια διαρκή και σταθερή διαβούλευση προκειμένου να ενσωματωθούν στην ελληνική νομοθεσία όλες εκείνες οι ρυθμίσεις που εναρμονίζουν την εθνική έννομη τάξη με όσα ισχύουν στη διεθνή κοινότητα.

Πάγιο πρόβλημα είναι η ταχύτητα απονομής Δικαιοσύνης. Παρά τα κατά καιρούς νομοθετήματα βλέπουμε ότι σημαντικές υποθέσεις (π.χ.SiemensXρυσή Αυγή) εκδικάζονται μετά από χρόνια. Ο ίδιος έχετε πει ότι και σε επενδυτικό επίπεδο η καθυστέρηση εκδίκασης υποθέσεων αποτελεί τροχοπέδη. Πώς θα σπάσετε το συγκεκριμένο «απόστημα»;

Με την τροποποίηση του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας επαναφέραμε τα Μονομελή Εφετεία ως δικαστήρια ουσίας, προκειμένου να επιταχυνθεί η απονομή της ποινικής δικαιοσύνης. Επιπλέον, στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι η σύσταση ειδικών τμημάτων στα δικαστήρια, όπου θα εκδικάζονται εθνικές και διασυνοριακές υποθέσεις ανταγωνισμού και επενδύσεων, ενώ καθοριστικό ρόλο στην αποσυμφόρηση των δικαστηρίων εκτιμάται ότι θα παίξει η επικείμενη εφαρμογή του θεσμού της Διαμεσολάβησης. Πρόκειται για ένα σημαντικό νομοσχέδιο το οποίο βρίσκεται προ των πυλών της ψήφισής του στη Βουλή και το οποίο ήδη κρίθηκε, ομόφωνα, συνταγματικό από τη Διοικητική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.

Τι προσδοκάτε από το θεσμό της Διαμεσολάβησης;

 Με τη μεταρρύθμιση για τη Διαμεσολάβηση η κυβέρνηση φιλοδοξεί να μεταβάλλει τη νομική κουλτούρα στη χώρα μας και να εισαγάγει με τρόπο αποτελεσματικό μια αξιόπιστη και εναλλακτική μέθοδο εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών. Πρόκειται για μια μέθοδο που εφαρμόζεται επιτυχώς σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και έχει καταφέρει να αποσυμφορήσει αισθητά τις δικαστικές αίθουσες από μεγάλο όγκο υποθέσεων.

Στόχος του υπουργείου Δικαιοσύνης είναι σε βάθος χρόνου ο θεσμός της Διαμεσολάβησης να μετατραπεί σε μια συνειδητή, βαθιά πολιτισμένη επιλογή των πολιτών, να επιλύουν τις διαφορές τους μέσα σε ένα περιβάλλον, που παρέχει τα εχέγγυα εμπιστευτικότητας και αμεροληψίας.

Μεταναστευτικό. Ίσως το μείζον θέμα που απασχολεί την κυβέρνηση. Οι έξι δράσεις που εξήγγειλε η κυβέρνηση και κυρίως τα κλειστά κέντρα μπορούν να λύσουν το πρόβλημα;

Ο νέος σχεδιασμός μεταναστευτικής πολιτικής που προωθεί η κυβέρνηση έχει ως απώτερο σκοπό την ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών και την αποσυμφόρηση των νησιών που σηκώνουν δυσανάλογο βάρος από την όξυνση του μεταναστευτικού. Η ψήφιση του νέου νόμου για την παροχή ασύλου παρέχει το πλαίσιο που απαιτείται ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και είτε να εγκριθεί το άσυλο είτε να επιστρέψουν στη χώρα προέλευσης ή εισόδου όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις. Στέλνουμε έτσι ένα ξεκάθαρο μήνυμα πως όσοι δεν δικαιούνται άσυλο, δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα στη χώρα.

Υπόθεση Novartis: Πιστεύετε ότι τυχόν ανάληψη της έρευνας από εφέτη ανακριτή μπορεί να προσφέρει καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με τους εισαγγελείς Διαφθοράς;

Το όλο ζήτημα εμπίπτει στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Ολομέλειας του Εφετείου Αθηνών, η σύγκληση της οποίας αναμένεται το προσεχές διάστημα, μετά το σχετικό αίτημα του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Σε κάθε περίπτωση, η αποκλειστική κρίση για ένα τέτοιο ζήτημα ανήκει στους δικαστικούς λειτουργούς και κανείς δεν δικαιούται να προβαίνει σε έμμεσες ή άμεσες υποδείξεις για την άσκηση ή μη του δικαιοδοτικού τους καθήκοντος. Υπουργός Δικαιοσύνης 

Διαβάστε περισσότερα:

Φαβορί ο Κωστας Τσιαρας για υπουργός Δικαιοσύνης

 

 

*Όπως δημοσιεύθηκε στην “ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ”

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ