Αναπάντητα παραμένουν αρκετά ερωτήματα σχετικά με τη συντριβή του αεροσκάφους Airbus A320 της Germawings στις γαλλικές Άλπεις, που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο 150 ανθρώπων.
Αν και το μαύρο κουτί βοήθησε στο να αποδοθεί η ευθύνη στο συγκυβερνήτη, ο οποίος ηθελημένα έριξε το αεροσκάφος, αφού πρώτα κλειδώθηκε μόνος του στο πιλοτήριο, ωστόσο, υπάρχουν ακόμη αρκετά σκοτεινά σημεία στην υπόθεση.
Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής
Το αεροσκάφος της Germanwings συνετρίβη τρία τέταρτα μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Βαρκελώνης.
Όπως έγινε γνωστό, το αεροσκάφος πραγματοποίησε κάθοδο από τα 12.000 μέτρα ως τη στιγμή που συνετρίβη, μέσα σε 8 λεπτά. Αυτή η κάθοδος είναι εξαιρετικά απότομη και αποκλείει το ενδεχόμενο να υπήρξε έκτακτη προσγείωση. Κατά τη διάρκεια αυτών των 8 λεπτών δεν υπήρξε κανένα σήμα κινδύνου.
Το μαύρο κουτί ενοχοποιεί τον συγκυβερνήτη, καθώς αποκάλυψε στους ερευνητές της ΒΕΑ ότι ο κυβερνήτης βρέθηκε κλειδωμένος έξω από το πιλοτήριο, απ’ όπου βγήκε για λίγα λεπτά, πιθανότατα για να πάει στην τουαλέτα. Ο συγκυβερνήτης κλειδώθηκε λοιπόν μέσα στο πιλοτήριο και πάτησε εσκεμμένα το κουμπί καθόδου του αεροπλάνου, το λεγόμενο «Flight monitoring system».
Όπως έγινε γνωστό, ο 28χρονος συγκυβερνήτης, Andreas Lubitz, δεν έχασε τις αισθήσεις του, αφού οι εγγραφές κατέγραψαν «το θόρυβο μιας ανθρώπινης αναπνοής, κανονικής, έως την τελική συντριβή».
Ο συγκυβερνήτης έμεινε σιωπηλός σε όλη τη διάρκεια της καθόδου του αεροπλάνου, με τον πιλότο να χτυπάει την πόρτα του πιλοτηρίου μάταια, και τις παρεμβάσεις των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας των Γάλλων που είχαν διαπιστώσει την ανωμαλία, να μένουν αναπάντητες.
Στα πρώτα 20 λεπτά της καταγραφής των συνομιλιών στο μαύρο κουτί, οι δύο πιλότοι φαίνεται ότι συζητούν «ευγενικά και με λίγο χιούμορ». Στη συνέχεια όμως, ο συγκυβερνήτης γίνεται ξαφνικά «λακωνικός, σύντομος», όπως επεσήμανε ο Εισαγγελέας Μασσαλίας που ερεύνησε το μαύρο κουτί.
Σύμφωνα με τα γαλλικά ΜΜΕ, τα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα στην υπόθεση είναι τα εξής:
1. Γιατί η πόρτα κλειδώθηκε από μέσα;
Από το 1980, όταν άρχισαν οι πρώτες επιθέσεις σε αεροπλάνα, βρέθηκε τρόπος ώστε οι πιλότοι να μπορούν να κλειδώνονται στο πιλοτήριο.
Μάλιστα, από τις 11 Σεπτεμβρίου 2001, μετά την τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους, η διαδικασία αυτή επιβλήθηκε σε όλα τα αεροπλάνα. Μια θωρακισμένη πόρτα κλειδώνει αυτόματα μόλις ο πιλότος μπει στο πιλοτήριο, και απαιτείται ένας κωδικός για να μπει κάποιος από έξω, εκτός κι αν η πόρτα είναι κλειδωμένη από μέσα. Κανονικά, υπάρχει και ένα κλειδί που ανοίγει απ’ έξω.
«Τα συστήματα είναι διαφορετικά, ανάλογα με τον τύπο του αεροπλάνου και τις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να μην υπάρχει μόνο ένα είδος «κλειδώματος», με στόχο να εμποδίζουν τυχόν τρομοκράτες να γνωρίζουν πώς ανοίγουν», δήλωσε σχετικά ένας πιλότος στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
2. Αυτοκτονία ή τρομοκρατική ενέργεια;
«Ο συγκυβερνήτης έθεσε σε λειτουργία το κουμπί ελεγχόμενης καθόδου, για κάποιον λόγο που αγνοούμε παντελώς, αλλά ο οποίος μπορεί να ερμηνευτεί σαν θέληση να καταστρέψει το αεροπλάνο» δήλωσε επί λέξει ο εισαγγελέας Brice Robin.
Ο ίδιος, ωστόσο, απέκλεισε το ενδεχόμενο να πρόκειται για τρομοκρατική ενέργεια. Μένει λοιπόν η υπόθεση της αυτοκτονίας, ή, η υπόθεση μιας στιγμιαίας τρέλας, ή η πράξη ενός τρελού. Τώρα η έρευνα επικεντρώνεται στο παρελθόν του συγκυβερνήτη και στους συγγενείς και φίλους του.
3. Πόσο πιθανό είναι το σενάριο της αυτοκτονίας;
Στο παρελθόν έχουν σημειωθεί περιστατικά αυτοκτονίας. Το τελευταίο έγινε τον Νοέμβριο του 2013, σε μια πτήση της Mozambique Airlines που συνετρίβη στην Ναμίμπια σκοτώνοντας 23 άτομα. Όπως σχολίασε σχετικά ο εισαγγελέας Μασσαλίας, «δεν θέλω να φανταστώ ούτε για μια στιγμή ότι ο συγκυβερνήτης θέλησε να αυτοκτονήσει παρασύροντας στο θάνατο 150 άτομα».
4. Γιατί οι Γάλλοι έμαθαν τα νέα από τους New York Times
Το Γραφείο Ερευνών Δυστυχημάτων της Γαλλίας (ΒΕΑ), δέχτηκε αυστηρή κριτική μετά την αποκάλυψη των NYT που έγραψαν πρώτοι ότι ο κυβερνήτης κλειδώθηκε έξω από το πιλοτήριο το οποίο είχε κλειδωθεί από μέσα.
Ο εισαγγελέας, Brice Robin, εξέφρασε τη λύπη του για το γεγονός, λέγοντας ότι «δεν είχε ενημερωθεί σε πραγματικό χρόνο».
5. Γιατί δεν έστειλαν SMS ή e-mail οι επιβάτες στα 8 λεπτά που έπεφτε το αεροπλάνο;
Στο τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου, πολλοί επιβάτες είχαν καταφέρει να επικοινωνήσουν με τους συγγενείς τους, και να τους ενημερώσουν.
Σύμφωνα με τον εισαγγελέα Μασσαλίας, στην περίπτωση του Α320 οι επιβάτες δεν είχαν καταλάβει τη μοίρα τους ως την τελευταία στιγμή, λίγο πριν τη συντριβή. Κραυγές ακούγονται στο μαύρο κουτί στα τελευταία δευτερόλεπτα του CVR. Ο θάνατος ήταν ακαριαίος.
Σημειώνεται ότι οι ερευνητές αναζητούν τώρα το δεύτερο μαύρο κουτί, το οποίο καταγράφει τις παραμέτρους της πτήσης.
Διαβάστε επίσης: Αυτός είναι ο 28χρονος συγκυβερνήτης που έστειλε 150 άτομα στον ΘΑΝΑΤΟ! [photo]