Γράφει ο Γιάννης Κριτσαντώνης
Εκατομμύρια ευρώ μοιράζονται στους εργολάβους με τη νέα τροποποίηση των συμφωνιών των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων, που ψηφίστηκε από τη Βουλή στις 11.12.2013. Το νομοσχέδιο τροποποιεί άρδην τις παλαιές συμβάσεις των εργολάβων από το 2007 και έπειτα και φέρει τις υπογραφές των Χρυσοχοΐδη, Στουρνάρα, Σταϊκούρα και Χατζηδάκη.
Ας δούμε μερικά κραυγαλέα παραδείγματα από αυτές τις τροποποιήσεις:
Στην παράγραφο 25.1.5. της παλαιάς συμφωνίας, ο κος Χρυσοχοΐδης πρόσθεσε και νέα παράγραφο που δίνει τη δυνατότητα στον εργολάβο «να αναπτύξει νέα διόδια με την έγκριση του Δημοσίου», πράγμα βέβαια που ο εργολάβος έκανε. Άρα γνώριζε ο υπουργός για αυξήσεις στα διόδια όταν έλεγε ότι δεν θα γίνουν νέες!
Άλλη κραυγαλέα τροποποίηση – αντικατάσταση του άρθρου 25.2. Από 1.1.2016 το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να παρέχει στον εργολάβο την καταβολή ποσών, εφόσον τα έσοδα που εισπράττονται από τον εργολάβο (διόδια δηλαδή), δεν επαρκούν για να πληρωθούν οι δαπάνες του!
[quote_text color=”#000000″ text_color=”#ffffff”]Ακόμη, οι αναπροσαρμογές στις τιμές διοδίων τελών, είναι ετήσιες, σύμφωνα με… τον δείκτη τιμών καταναλωτή της Εθνική Στατιστική Υπηρεσία Ελλάδος![/quote_text]
Και το πλέον μεγαλύτερο σκάνδαλο:
Ολόκληρο το άρθρο 7 του νέου αυτού νόμου είναι μια τροπολογία (με υπογραφές Χρυσοχοΐδη και Σταϊκούρα), που αναλαμβάνει το Δημόσιο να καλύψει δάνειο 200 εκατομμυρίων ευρώ της κοινοπραξίας «Ολυμπία Οδός» (βλέπε ΑΚΤΩΡ και Hochtief) «αν υπάρξει αδυναμία καταβολής της εν λόγω εταιρίας να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της», όπως αναφέρεται κατά λέξη και η ανωτέρω δαπάνη θα καλυφθεί από τις πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού.
Και μια και το έφερε ο λόγος για την αμαρτωλή Hochtief: Μετέχει σε δύο κοινοπραξίες, Στον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου» και στην «Ολυμπία Οδό». Η γερμανική αυτή εταιρία κατέφυγε στα δικαστήρια για να μην πληρώσει το νόμιμο ΦΠΑ (περίπου 700 εκατ. ευρώ από την κατασκευή του Ελ. Βενιζέλος) και τα κατάφερε. Τώρα επιστρέφει με τις ευλογίες Χρυσοχοΐδη για να κατασκευάσει και νέα έργα στην Ελλάδα. Λεπτομέρεια: Η τεράστια Hochtief εμφανίζεται ως ΕΠΕ.
Και κάτι ακόμα: Ο ίδιος ο υπουργός υποδομών ομολογεί σε σχετική ερώτηση που του έγινε στη Βουλή, ότι τα τελευταία χρόνια που είχαν σταματήσει τα έργα, οι εργολάβοι εξακολουθούσαν να εισπράττουν διόδια «για να καλύψουν τις δόσεις των δανείων τους και της συντήρησης των δρόμων». Ποιάς συντήρησης; Εκτός αυτού ομολόγησε ακόμη ότι το Δημόσιο υποχρεώθηκε να καταβάλλει στην κοινοπραξία «Μωρέας ΑΕ» το ποσό των 68 εκατ. ευρώ, «για τις ζημίες που υπέστη λόγω καθυστέρησης επέλευσης της ημερομηνίας έναρξης παραχώρησης του έργου».! Δωράκι, «προς αποφυγήν λύσεως της σύμβασης», όπως απάντησε.. Να μη χάσουμε τον εργολάβο δηλαδή.
Παρόλο αυτά ο υπουργός Υποδομών δηλώνει απειλώντας ότι «οι αυτοκινητόδρομοί είναι περιουσία του Ελληνικού λαού και όποιος δεν πληρώνει ή εμποδίζει ή μπλοκάρει τα διόδια… κλέβει (!) τους φορολογούμενους και θα διώκεται αστικά και ποινικά».
Πανευρωπαϊκό ρεκόρ κόστους κατασκευής αυτοκινητοδρόμων
Απολογιστική έκθεση της Ε.Ε. διαπιστώνει ρεκόρ ακρίβειας, υπερβάσεων του αρχικού προϋπολογισμού, που φτάνουν ακόμη και στο 100% του ποσού που αρχικά είχε προβλεφθεί.
Διαπιστώνονται τεράστιες διαφορές, όχι μόνο ανάμεσα σε οδικούς άξονες εντός και εκτός της Ελλάδας, αλλά και στο εσωτερικό της χώρας.
Υπάρχει έργο που κόστισε 65 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και είναι το ακριβότερο πανευρωπαϊκά με τεράστια διαφορά και άλλος αυτοκινητόδρομος που στοίχισε μόνο 1 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και είναι από τους φθηνότερους της κοινότητας.
* Ως ακριβότερο έργο διαπιστώνεται η Εγνατία οδός για το τμήμα Ιωάννινα-Μέτσοβο. Κόστισε περίπου 65 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Τι γίνεται όμως στην υπόλοιπη Ευρώπη; Τα 20 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο αυτοκινητόδρομου ξεπερνά μόνο ένα γερμανικό έργο και τα 10 εκατ. ευρώ μόνο ένα ιρλανδικό και ένα ιταλικό.