Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

Τα Golden Boys της ανακύκλωσης

Του Πέτρου Κουσουλού

Κατάσταση αποσύνθεσης στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) καταγράφει πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, κ. Λέανδρου Ρακιντζή, που αποκαλύπτει το ereportaz.gr. Τη στιγμή που η χώρα μας κινδυνεύει να χάσει χρηματοδότηση αρκετών εκατομμυρίων, επειδή ο αρμόδιος φορέας «ξέχασε» να προτείνει τις δράσεις που πρέπει να ληφθούν λίγο πριν από την έναρξη εφαρμογής του σχετικού νόμου, που ορίζει ότι από την 1η Ιανουαρίου 2015 θα πρέπει να εφαρμοστεί η συλλογή των ανακυκλώσιμων συσκευασιών σε τέσσερα ρεύματα (για πλαστικό, μέταλλο, γυαλί και χαρτί), ο έλεγχος στον ΕΟΑΝ αποκάλυψε μια άλλη πτυχή του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Ενώ, λοιπόν, οι «μνημονιακές» επιταγές και η οικονομική κατάσταση της χώρας έχουν οδηγήσει σε περικοπές μισθών αλλά και σε περιστολή κάθε απέριττης ανάγκης από τους φορείς του Δημοσίου, στον ΕΟΑΝ καταγράφεται (μέσω της πορισματικής έκθεσης) μια άλλη πραγματικότητα.

Το πόρισμα Ρακιντζή

Rakintzhs_leandros

Το πόρισμα Ρακιντζή καταγράφει μια σειρά από προκλητικές αποφάσεις που λήφθηκαν κατά τη διάρκεια των διοικητικών συμβουλίων του φορέα. Εκεί όπου, αντί να αποφασιστούν οι δράσεις για το θέμα της ανακύκλωσης, και κυρίως να οργανωθούν όλες οι απαραίτητες ενέργειες για τη λήψη της χρηματοδότησης για την περίοδο 2014-2020, τα μέλη του ΕΟΑΝ αποφάσιζαν «χρυσές αποζημιώσεις» για τα χιλιόμετρα που κάνουν στο πλαίσιο του ελέγχου, αγόραζαν οχήματα, αυτασφαλίζονταν και… δούλευαν σε «χρυσά γραφεία»!

Στην πολυσέλιδη έκθεση αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «στην 39η συνεδρίασή του (16/1/2013) το ΔΣ καθόρισε τη χιλιομετρική αποζημίωση σε 0,50 ευρώ ανά χλμ. για μετακινήσεις που γίνονται κατ’ εντολή των αρμόδιων οργάνων με στόχο ελεγκτικές ενέργειες, ενώ στην 47η συνεδρίασή του (27/9/2013) το ΔΣ αποφάσισε ότι η χιλιομετρική αποζημίωση θα είναι 0,30 ευρώ ανά χλμ». Βέβαια, για όλο το υπόλοιπο Δημόσιο ισχύει χιλιομετρική αποζημίωση 0,15 ευρώ ανά χλμ.

Στην ίδια συνεδρίαση εγκρίθηκε, παράλληλα, και η αγορά ενός οχήματος αξίας 25.000 ευρώ.

Επιπλέον, στις 27 Ιουνίου 2013, εν μέσω δηλαδή κρίσης, το ΔΣ του φορέα αποφάσισε ότι το γραφείο του γενικού διευθυντή χρειάζεται γραμματειακή υποστήριξη. Έτσι, λοιπόν, αποφάσισε την απευθείας ανάθεση του έργου έναντι 20.000 ευρώ ετησίως σε αξιόπιστη εταιρεία παροχής τέτοιων υπηρεσιών. Την εταιρεία, φυσικά, την επέλεξε απευθείας ο γενικός διευθυντής του ΕΟΑΝ, κ. Σκορδίλης.

Έναν μήνα αργότερα, στις 29 Ιουλίου 2013, το πόρισμα των ελεγκτών καταγράφει ακόμη μία παράδοξη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου. Εκείνη της ανάθεσης της Ασφάλισης Αστικής Ευθύνης σε εταιρεία, αντί 5.900 ευρώ ετησίως και για όριο μέχρι 2.5 εκατ. ευρώ! Το πόρισμα καταγράφει ότι «η εν λόγω ασφαλιστική κάλυψη, παρότι κρίνεται λογική, δεν συμβαδίζει με τα ισχύοντα στον λοιπό δημόσιο τομέα, στους υπαλλήλους του οποίου δεν προσφέρεται καμιά ασφαλιστική κάλυψη έναντι αστικών διεκδικήσεων».

 Συνεδρίαζαν… σπανίως

Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε στο κλιμάκιο των ελεγκτών το γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια το ΔΣ του ΕΟΑΝ συνεδρίαζε σπάνια. Σύμφωνα με Προεδρικό Διάταγμα του 2008 «Το ∆Σ συγκαλείται από τον πρόεδρό του και συνεδριάζει τακτικά τουλάχιστον µία φορά τον μήνα, έκτακτα δε μετά από πρόσκληση του προέδρου ή τριών µελών του». Το κλιμάκιο ελεγκτών, ωστόσο, διαπίστωσε ότι από την πρώτη συνεδρίαση του ∆Σ του Οργανισμού, που έγινε στις 27/5/2009 και μέχρι τις 22/11/2013 πραγματοποιήθηκαν 49 συνεδριάσεις. Από τις 17 Σεπτεμβρίου 2009 μέχρι και τις 2 Σεπτεμβρίου του 2010, για περίπου ένα έτος, το ∆Σ του Οργανισμού δεν συνεδρίασε καθόλου, ενώ τον Αύγουστο όλων των ετών, από το 2009 μέχρι και το 2013, τα μέλη του ΔΣ έκαναν… διακοπές!

Παράλληλα, στο πόρισμα αναγράφεται ότι τη διετία 2012-2013, στη φάση της στελέχωσης του Οργανισμού, έγιναν προμήθειες εξοπλισμού γραφείων (προσωπικοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, περιφερειακά, λογισµικό, έπιπλα, είδη γραφείου, κλιµατιστικά). Οι προμήθειες αυτές κόστισαν 42.047 ευρώ και κρίνονται υπερβολικές.

Το χειρότερο, όμως, είναι ότι από τον έλεγχο που πραγματοποιήθηκε προέκυψε πως ο ΕΟΑΝ δεν επέβαλε τις κυρώσεις που έπρεπε για δυσλειτουργίες που καταγγέλλονταν για τη λειτουργία συστημάτων διαχείρισης των αποβλήτων. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι ενέργειες του ΕΟΑΝ που ήταν σχετικές µε συστήματα που εμφάνισαν σοβαρά προβλήματα κατά τη λειτουργία τους ή έγιναν αντικείμενα καταγγελιών προς τους ελεγκτικούς µμηχανισμούς. Όπως προέκυψε, τον Ιανουάριο του 2009, πραγματοποιήθηκε έλεγχος σχετικά µε τη λειτουργία του συστήματος και την τήρηση των όρων έγκρισης στο Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσσωρευτών ΣΥ∆ΕΣΥΣ ΑΕ. Παρά το γεγονός ότι εντοπίστηκαν παρατυπίες, δεν φαινόταν πουθενά αν έχουν επιβληθεί από την αρμόδια υπηρεσία σχετικές διοικητικές κυρώσεις, όπως προβλέπεται.

Στο μεταξύ, άλλα επιχειρησιακά σχέδια τα οποία έπρεπε να είχαν προωθηθεί παρέμεναν, σύμφωνα με το πόρισμα Ρακιντζή, μέχρι και τρία χρόνια στα συρτάρια των υπευθύνων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο έλεγχος στον αρμόδιο φορέα πραγματοποιήθηκε κατόπιν εντολής του υπουργού ΠΕΚΑ, κ. Γιάννη Μανιάτη, ο οποίος πρόσφατα υποχρεώθηκε να νομοθετήσει –παρακάμπτοντας τον φορέα– προκειμένου να μη χαθούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια για την ανακύκλωση.

Στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το άρθρο 11, που αφορά στα αποθεματικά κεφάλαια των Συλλογικών Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης, δηλαδή των ανώνυμων εταιρειών στις οποίες έχει εκχωρηθεί δημόσια εξουσία για να εισπράττουν τον φόρο ανακύκλωσης από τις εταιρίες που διακινούν προϊόντα στην ελληνική αγορά.

Το ιλαροτραγικό της υπόθεσης είναι ότι υπάρχουν εταιρείες οι οποίες δεν έχουν εναρμονιστεί ακόμη με τη νομική υποχρέωση της χωριστής συλλογής σε τέσσερα ρεύματα αποβλήτων συσκευασίας. Μία από αυτές, μάλιστα, φέρεται να έχει αποθεματικό 42 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως δεν διέθεσε για την ανακύκλωση, χωρίς ωστόσο να υπάρξει η παραμικρή παρέμβαση από τον ΕΟΑΝ.

* Δημοσιεύθηκε και στην εφημερίδα Παρασκήνιο του Σαββάτου

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ