Περάστε, κόσμε! Η Ολυμπία Οδός διαφημίζει το πρώτο σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης διοδίων στην Ελλάδα που αποφέρει έως και 76% χαμηλότερη χρέωση στα διόδια του αυτοκινητόδρομου. ∆ιαφημίζει το όφελος των οδηγών και μάλιστα στην ιστοσελίδα της έχει συγκεκριμένα παραδείγματα για τα μεγάλα κέρδη που αποφέρει στον καταναλωτή η νέα πολιτική της.
Του ΕΙ∆ΙΚΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ
Τι αποκαλύπτει η έρευνα της ΜΠΑΜ για το πολυδιαφηµισµένο σύστηµα διοδίων χιλιοµετρικής χρέωσης και τις επιδιώξεις της εταιρίας
Όμως, όσο και αν κάποιος αναζητήσει στην ιστοσελίδα της εταιρίας συγκεκριμένα στοιχεία για το νέο σύστημα χρέωσης (με το χιλιόμετρο) δεν θα τα βρει! Θα βρει παραδείγματα συγκεκριμένων διαδρομών και οφέλους για τον καταναλωτή. Θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν 26 ηλεκτρονικές πύλες εξόδου οι οποίες προφανώς προηγουμένως δεν είχαν πλευρικά και μετωπικά διόδια.
Πομποδέκτης
Φυσικά για να υπάρξει χρέωση με το χιλιόμετρο θα πρέπει κάποιος να έχει αποκτήσει το Olympia Pass που είναι ο ηλεκτρονικός πομποδέκτης της Ολυμπίας Οδού. ∆ηλαδή, το μέτρο δεν αφορά όσους χρησιμοποιούν τα διόδια και πληρώνουν με την παραδοσιακή μέθοδο τοις μετρητοίς ή μέσω των αυτόματων μηχανημάτων.
Αυτό ίσως να είναι λίγο ως πολύ αναμενόμενο…
Και ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες των πλευρικών διοδίων. Μέχρι σήμερα η εταιρία δεν είχε σε όλες τις εξόδους και προς όλες τις κατευθύνσεις πλευρικά διόδια. Για παράδειγμα, στο Κιάτο υπάρχει πλευρικός σταθμός από και προς την κατεύθυνση της Πάτρας στον οποίο για να εισέλθει κάποιος καταβάλει 0,80 ευρώ. Με αυτά τα χρήματα αυτός που εξέρχεται από το Κιάτο για να μεταβεί στην Πάτρα θα φτάσει έως τον Ελαιώνα όπου θα κληθεί να πληρώσει μετωπικά διόδια για να συνεχίσει. Αν κινηθεί προς Αθήνα δεν έχει πλευρικά διόδια αλλά θα πληρώσει στα μετωπικά διόδια του Κιάτου για να μπορέσει να συνεχίσει. Στον δρόμο από Αθήνα πληρώνει μετωπικά διόδια στο Κιάτο και για να μπει στο Κιάτο, που είναι ελάχιστα χιλιόμετρα μετά, κατέβαλε ολόκληρο το αντίτιμο που είναι ίσο με αυτό που σου επέτρεπε να πας στον Ελαιώνα.
Με βάση τις εξόδους που είχε παρατηρείτο το φαινόμενο οι τοπικές μετακινήσεις να γίνονται μεταξύ εισόδων και εξόδων που δεν υπήρχαν πλευρικά διόδια. Για παράδειγμα, αν κάποιος ήθελε να πάει από Ζευγολατιό στην Ακράτα, που είναι πριν τον Ελαιώνα και δεν υπάρχουν άλλα πλευρικά διόδια στον δρόμο μπορούσε για να αποφύγει την πληρωμή των διοδίων να μεταβεί στο Ξυλόκαστρο και στη συνέχεια να μπει στην Ολυμπία Οδό και να φτάσει στην Ακράτα ή να μεταβεί από την παλαιά Εθνική στο Κιάτο να πληρώσει 0,8 ευρώ και να φτάσει στην Ακράτα.
Αυτό όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό είχε πολύ σοβαρή επίπτωση στα έσοδα της εταιρίας καθώς προκειμένου κάποιος να αποφύγει μετωπικά διόδια ή να πληρώσει λιγότερα μέσω της εισόδου από πλευρικά διόδια να κάνει μικρές σχετικά ενδιάμεσες διαδρομές στην παλαιά Εθνική οδό.
Η εταιρία εμφανίζοντας το νέο πακέτο ουσιαστικά επιχειρεί να εισπράξει περισσότερα έσοδα καθώς τυχόν απώλειες από αυτούς που διανύουν μεγάλες αποστάσεις (π.χ. Αθήνα-Κιάτο) θα καλυφθούν από την αύξηση της τοπικής κίνησης, ειδικά από τα φορτηγά που επιβάρυναν αισθητά την παλαιά Εθνική Οδό προκειμένου να αποφύγουν την πληρωμή διοδίων ή να την μειώσουν.
Μετωπικά
Σημειώνεται ότι το γεγονός ότι δεν υπάρχουν σε 26 πλευρικούς κόμβους διόδια δεν μεταβάλλει τις επιλογές σε τοπικό επίπεδο για την πληρωμή χαμηλότερων ή καθόλου διοδίων. Απλώς με την χρέωση hybrid μειώνεται το κόστος για κάποιον που επιθυμεί να μεταβεί πιο γρήγορα στον προορισμό του και βρίσκεται σε περιοχή που κοντά του υπάρχουν μετωπικά διόδια.
Είναι όμως ακριβώς η χρέωση με το χιλιόμετρο όπως ισχυρίζεται η εταιρία. Για παράδειγμα από το Ζευγολατιό στο Κιάτο σύμφωνα με τους πίνακες της Ολυμπίας το κόστος από 2,2 ευρώ γίνεται 1,5 ευρώ. Η απόσταση είναι 25 χιλιόμετρα δηλαδή ανά χιλιόμετρο το κόστος είναι 0,06 ευρώ. Αν κάποιος διανύσει από την παλαιά Εθνική την απόσταση από το Ζευγολατιό έως τα πλευρικά διόδια του Κιάτου (10,6 χιλιόμετρα) τότε μπαίνοντας στην Ολυμπία Οδό θα πληρώσει 0,8 ευρώ για να διανύσει τα υπόλοιπα 14,4 χιλιόμετρα έως το Ξυλόκαστρο δηλαδή το κόστος του ανά χιλιόμετρο είναι 0,056 ευρώ.
Από την εν λόγω σύγκριση προκύπτει ότι η χρέωση ανά χιλιόμετρο είναι διαφορετική και η απόκλιση είναι της τάξεως του 8% ποσοστό διόλου ευκαταφρόνητο. Άραγε, πώς εννοεί η Ολυμπία Οδός τη χρέωση ανά χιλιόμετρο, όταν για ένα κοινό κομμάτι διαδρομής είναι διαφορετική αν κάποιος εισέλθει από προηγούμενη είσοδο σε σχέση με αυτό που θα εισέλθει από επόμενη;
Σε κάθε περίπτωση η εταιρία διαφημίζοντας τη χρέωση με το χιλιόμετρο και το χαμηλότερο κόστος προσπαθεί να δημιουργήσει την αίσθηση και της αναλογικότητας της χρέωσης. Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι δεν υφίσταται αναλογικότητα και αναμένουμε από την εταιρία να αποδείξει ότι αυτό δεν ισχύει.
Έσοδα
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 η Ολυμπία οδός είχε έσοδα από διόδια 108.600.000 ευρώ έναντι εσόδων 104.300.000 ευρώ το 2018 δηλαδή η αύξηση ήταν 4,1%. Φέτος έχει δηλώσει ότι θα ζητήσει αποζημίωση από το κράτος λόγω της επιβολής lockdown ενώ για τη δωρεάν διέλευση των εκλογέων το 2019 διεκδικεί 1.570.000 ευρώ ως αποζημίωση από το ελληνικό δημόσιο.
Με την ανάγνωση του ισολογισμού του 2019 εντύπωση προκαλούν οι περιορισμένες και καθόλου αναλυτικές πληροφορίες για τις συναλλαγές με τα συνδεδεμένα μέρη που είναι πέντε κατασκευαστικές εταιρίες. Το ενδιαφέρον ταυτόχρονα είναι ότι για τον τρόπο παρουσίασης συναλλαγών και υπολοίπων συνδεδεμένων μερών που αποτελούν θολό τοπίο δεν υπάρχει καμία απολύτως αναφορά από την Deloitte που είναι η ορκωτός ελεγκτής.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ