Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Τέμπη: Έβαλαν βάρδια τον μοιραίο σταθμάρχη το μοιραίο τριήμερο ενώ τον Μάρτιο ήταν σε καθεστώς μαθητείας

Ευθύνες στην κεντρική διοίκηση του ΟΣΕ για την τοποθέτηση του άπειρου 59χρονου στη νευραλγική θέση του σταθμάρχη Λάρισας, μόνου του στη νυχτερινή βάρδια, αποδίδει στην κατάθεσή του ο 63χρονος επιθεωρητής Δημήτριος Νικολάου. Είναι ο άνθρωπος ο οποίος αμέσως μετά την τραγωδία πήγε στο νοσοκομείο του Βόλου και πήρε αναρρωτική άδεια ενός μήνα με τη δικαιολογία ότι είχε πρόβλημα με τη μέση του!

Του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗ

Στα έγγραφα-ντοκουμέντα που δημοσιεύει η «Μ» φαίνεται ότι μέχρι και λίγα 24ωρα πριν από το δυστύχημα ο προφυλακισμένος Βασίλης Σαμαράς είχε βάρδιες μαθητείας στον κεντρικό σταθμό Λάρισας. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στις 22 και 23 Φεβρουαρίου αναφέρεται στις βάρδιες με το χαρακτηριστικό ΜΘ, δηλαδή μαθητεία, δίπλα σε αρχαιότερους, έμπειρους σταθμάρχες. Στις 24 Φεβρουαρίου και για πέντε συνεχόμενες βάρδιες μέχρι και τις 28, ημέρα του δυστυχήματος, του ανέθεσαν να είναι μόνος του νυχτερινή βάρδια στον 3ο πιο δύσκολο σταθμό της χώρας! Πριν αναλάβει σταθμάρχης εκεί είχε κάνει μόλις δύο βάρδιες στον συγκεκριμένο σταθμό και μάλιστα μαθητείας.


Ερωτήματα
Τα ερωτήματα είναι ακόμη μεγαλύτερα αν αναλογιστεί κανείς πως για τον Μάρτιο ο Βασίλης Σαμαράς θα υπηρετούσε στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου και μάλιστα σε καθεστώς μαθητείας. Δεν θα είχε ούτε μία βάρδια στη Λάρισα. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό αποτελούσε ένδειξη ότι οι συνάδελφοί του δεν τον εμπιστεύονταν, αλλά τον έβαλαν το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας για να πάρουν ρεπό κάποιοι «παλιοί».
Ο 59χρονος είχε εργαστεί επίσης ως μαθητεία στην Καλαμπάκα και στους Νέους Πόρους.

Το πρόγραμμα του σταθμάρχη για τον Μάρτιο:
1 Μαρτίου: Ρεπό

2 – 3 Μαρτίου: Μαθητεία στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου

4 – 8 Μαρτίου: Ρεπό

9 – 16 Μαρτίου: 14.00 – 23.00 στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου

17 – 19 Μαρτίου: Ρεπό

20 – 24 Μαρτίου: 22.00 – 07.00 στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου

25 Μαρτίου: Ρεπό

26 – 31 Μαρτίου: 06.00 – 15.00 στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου

Ο 59χρονος έλαβε την πιστοποίηση ότι είναι ικανός να αναλάβει καθήκοντα από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων στις 28 Ιανουαρίου, ωστόσο όπως επισημαίνουν έμπειροι σιδηροδρομικοί το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι πολύ μικρό για να εξασκήσει πρακτικά τα όσα έμαθε.
Μάλιστα, από τη διαχείριση της αμαξοστοιχίας την οποία υποδέχτηκε μόνος του φαίνεται ότι αυτό έγινε χειροκίνητα, τη στιγμή που υπάρχει δυνατότητα να πραγματοποιηθεί με ένα αυτόματο σύστημα χάραξης δρομολογίου, το οποίο ακολουθούν όλοι οι έμπειροι συνάδελφοί του. Όπως ανέφεραν συνάδελφοί του, πατώντας δύο κουμπιά θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν αυτόματα η είσοδος και η έξοδος της αμαξοστοιχίας, εκμηδενίζοντας έτσι τις πιθανότητες λάθους.
Το πρόγραμμα βαρδιών για τους σταθμάρχες είχε βγει από τα τέλη Ιανουαρίου, όταν δηλαδή ο Βασίλης Σαμαράς είχε μηδενική προϋπηρεσία, καθώς δεν είχε εργαστεί στο πόστο αυτό ούτε μία ώρα. Το «μηνιαίο φύλλο παρουσίας» είχε βγάλει ο επιθεωρητής Δημήτρης Νικολάου και το είχε στείλει για έγκριση στον διευθυντή Κυκλοφορίας.
Καθώς δεν διατυπώθηκε κάποια αντίρρηση, ο 59χρονος προσωρινά κρατούμενος τοποθετήθηκε σε βάρδια βασικού σταθμάρχη στη Λάρισα στις 25 Φεβρουαρίου, δηλαδή το Σάββατο που ξεκινούσε το τριήμερο.
«Το ‘‘Πρόγραμμα των σταθμαρχών’’ του μήνα Φεβρουαρίου 2023 προγραμματίστηκε από τις 25 έως τις 27 Ιανουαρίου, στάλθηκε στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας προς γνώση του διευθυντή, σε περίπτωση που θέλει να κάνει κάποια αλλαγή, και ανακοινώθηκε στο προσωπικό», ανέφερε ο επιθεωρητής Λάρισας στην κατάθεση που έδωσε στην ανακρίτρια.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο 59χρονος «από τις 26 Ιανουαρίου 2023 έως τις 31 Ιανουαρίου 2023 εργαζόταν νυχτερινός ως ενισχυτικός στον σταθμό της Λάρισας (μαθητεία δίπλα στους σταθμάρχες). Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 ανέλαβε καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ανέλαβε κανονικά τα καθήκοντά του».

Τι κατέθεσε ο επιθεωρητής
«Τα ωράρια του σταθμού Λάρισας είναι από 06.00 έως 15.00 ο πρωινός σταθμάρχης, από 14.00 έως 23.00 ο απογευματινός και ο βραδινός σταθμάρχης είναι από τις 22.00 έως τις 07.00. Ο ΟΣΕ τον Ιούλιο του 2022 προσέλαβε 80 σταθμάρχες. Αυτοί από 2/8/2022 μέχρι και 23/10/2022 εκπαιδεύτηκαν θεωρητικά, και 14 σταθμάρχες, εκ των οποίων οι 13 προσελήφθησαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών και ο ένας, ο Σαμαράς Βασίλειος, που επέστρεψε από μετάταξη και ορίστηκε σταθμάρχης από το γραφείο προσωπικού, τοποθετήθηκαν στη Λάρισα. Έκαναν πρακτική εκπαίδευση έως τις 23 Ιανουαρίου 2023 και ο Σαμαράς ως επί το πλείστον εκπαιδεύτηκε στον σταθμό της Λάρισας και τους γύρω περιφερειακούς σταθμούς. Πιστοποιήθηκε με εξετάσεις ικανός ως σταθμάρχης και από τις 26 Ιανουαρίου 2023 έως τις 31 Ιανουαρίου 2023 εργαζόταν νυχτερινός ως ενισχυτικός στον σταθμό της Λάρισας (μαθητεία δίπλα στους σταθμάρχες). Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 ανέλαβε καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ανέλαβε κανονικά τα καθήκοντά του. Στις 26 Ιανουαρίου 2023 ως προϊστάμενος επιθεώρησης κάλεσα όλους τους νέους σταθμάρχες να τους ενημερώσω εκ νέου για τα καθήκοντά τους και τους τόνισα ότι ιεραρχικά θα είναι πάντα ενισχυτικοί όταν εργάζονται με παλαιότερο σταθμάρχη. Στις 28 Φεβρουαρίου 2023 σταθμάρχης υπηρεσίας στη βάρδια 14.00 έως 23.00 ήταν ο Παυλόπουλος Κωνσταντίνος, με ενισχυτικό τον Παναγιώτη Χαμηλό. Ο Σαμαράς Βασίλης είχε ωράριο από 22.00 έως 07.00 και ήταν ο μοναδικός σταθμάρχης στη βραδινή βάρδια. Μεταξύ 22.00 και 23.00 υπήρχαν και υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες, με επικεφαλής τον Παυλόπουλο ως αρχαιότερο στην υπηρεσία. Μετά το συμβάν ενημερώθηκα από τον σταθμάρχη Σαμαρά ότι από την έναρξη της βάρδιάς του ώρα 22.00 ήταν μόνος του, διότι ούτε ο Παυλόπουλος ούτε ο Χαμηλός βρίσκονταν στο γραφείο του σταθμάρχη. Γνωρίζω επίσης ότι ο κεντρικός σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων Ζήνδρος Γεώργιος έδωσε εντολή στον σταθμάρχη Παυλόπουλο να παραμείνει μέχρι την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας και να εξασφαλίσει την άφιξη της αμαξοστοιχίας 62 στη Λάρισα που είχε κάποια λεπτά καθυστέρησης. Αυτό μου το μετέφερε ο ίδιος ο κ. Ζήνδρος. Στις 23.44 της 28ης Φεβρουαρίου 2023 πληροφορήθηκα από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας για το ατύχημα. Πήρα τηλέφωνο τον Σαμαρά στο κινητό του που ήξερα ότι είχε βάρδια μόνος του εκείνη την ώρα και στη συνέχεια μίλησα με τον Παυλόπουλο γνωρίζοντας ότι είχε βάρδια μέχρι τις 23.00. Ο Παυλόπουλος μου απάντησε ότι παρέδωσε κανονικά. Να σημειώσω ότι με βάση το πρόγραμμα της συγκεκριμένης ημέρας, ο Παυλόπουλος είχε πρωινή βάρδια, αλλά άλλαξε τη βάρδια του και έπρεπε να εργαστεί από τις 14.00 έως τις 23.00. Όταν στη 01.15 συνάντησα τον Σαμαρά, τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του ενώ υπήρχε σταθμάρχης, μου απάντησε ότι ο Παυλόπουλος παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21.45 με 21.50. Τον Παυλόπουλο τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε, κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν ο Παυλόπουλος εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα. Προς επίρρωση όσων κατέθεσα ανωτέρω σας προσκομίζω τα φύλλα παρουσίας σταθμαρχών Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2023 και μια έγχρωμη φωτοτυπία του ηλεκτρικού πίνακα κυκλοφορίας που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας».

Όπως  δημοσιεύθηκε στην “ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ” που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τέμπη: Προειδοποιητικά τηλεγραφήματα για τα απενεργοποιημένα φωτοσήματα μήνες πριν την τραγωδία

Τέμπη: Το απόλυτο αλαλούμ στον ΟΣΕ – Νέοι αποκαλυπτικοί διάλογοι σταθμαρχών πριν και μετά το δυστύχημα

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ