Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Τέμπη: «Μετά την πυρκαγιά το 2019 οι πίνακες ήταν εντελώς νεκροί»

Σοβαρότατες καταγγελίες για τον ΟΣΕ, το σταθμαρχείο Λάρισας και την τηλεδιοίκηση από τον Παντελή Ευγενίδη, μηχανοδηγό, επικεφαλή της υπηρεσίας Ελέγχου Κυκλοφορίας στη θεσσαλική Πρωτεύουσα!

Του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗ

Απίστευτες καταγγελίες για τον ΟΣΕ, τα κυκλώματα που λεηλατούν το σιδηροδρομικό υλικό και την τηλεδιοίκηση κάνει αποκλειστικά στην «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» ο Παντελής Ευγενίδης, μηχανοδηγός, επικεφαλής της υπηρεσίας Ελέγχου Κυκλοφορίας στη Λάρισα. Είναι ο άνθρωπος που έφτασε από τους πρώτους στο σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου. Έχει 36 χρόνια προϋπηρεσία στον ΟΣΕ, εκ των οποίων τα 32 ως μηχανοδηγός. Είναι μάλιστα και στη λίστα των εκπαιδευτών μηχανοδηγών.

«Η τηλεδιοίκηση υπολειτουργούσε»

«Ο σιδηρόδρομος όλα αυτά τα χρόνια κυκλοφορεί με έναν γενικό κανονισμό κυκλοφορίας. Αν εξαιρέσουμε τη δεκαετία του 2000 που τα τρένα στον άξονα μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης κυκλοφορούσαν με φωτοσήμανση και τηλεδιοίκηση, όλα τα υπόλοιπα χρόνια κυκλοφορούμε χωρίς φωτοσήματα βάσει γενικού κανονισμού κυκλοφορίας. Αυτό νομίζω λέει πολλά!» επισήμανε.
Όπως μας είπε ο κ. Ευγενίδης, η τηλεδιοίκηση τη διετία 2010-2012 άρχισε σταδιακά να βγαίνει εκτός: «Μιλάμε για την τηλεδιοίκηση της Λάρισας, είχε αρχίσει από εκείνη την περίοδο περίπου, έβγαινε κομμάτι κομμάτι εκτός, για διαφόρους λόγους. Ήταν μια ανακαίνιση που γινόταν στον σταθμό της Κατερίνης. Υπήρχαν κάποιες άλλες περίοδοι που, λόγω μιας φωτιάς, είχαν καεί τα καλώδια, η οπτική ίνα, το καλώδιο που είναι για την τηλεδιοίκηση. Υπήρξαν δολιοφθορές από διαφόρους.
Από τον Δομοκό μέχρι την είσοδο στο Πλατύ σταδιακά κομμάτι κομμάτι της τηλεδιοίκησης έβγαινε εκτός. Δεν έβλεπε από την Κατερίνη και πάνω μέχρι το Πλατύ.
Την περίοδο στα τέλη του 2016 αρχές 2017, όταν η περιβόητη σύμβαση 717 έφτασε στη Λάρισα και ξεκίνησαν κάποιες εργασίες, είχαν ξηλώσει τον τοπικό χειρισμό, τον πίνακα, που δουλεύει σήμερα για την αντικατάσταση των αλλαγών. Δεν δούλευε ο πίνακας της Λάρισας, γίνονταν όλες οι εργασίες χειροκίνητα, με κλειδούχους και μονοδρομήσεις. Αυτό ήταν η τηλεδιοίκηση που ακούτε μέχρι το 2019. Ήταν μη λειτουργική δηλαδή» αναφέρει.
«Άλλο να δουλεύει η τηλεδιοίκηση και να έχει πλήρη λειτουργία. Να μπορεί δηλαδή ο σταθμάρχης να βλέπει το τρένο ανά πάσα στιγμή, σε ποιο κομμάτι είναι, να επεμβαίνει ή να κάνει διασταύρωση, να χειρίζεται κλειστούς σταθμούς, κι άλλο να έχουμε έναν άνθρωπο στην τηλεδιοίκηση να κάθεται εκεί και να βλέπει έναν πίνακα μπροστά του που είναι όλος κόκκινος» τονίζει.

Το κτίριο της τηλεδιοίκησης πίσω από το σταθμαρχείο Λάρισας – Φωτό: Νίκος Νικολετάκης

Η πυρκαγιά
Ο κ. Ευγενίδης μας είπε ότι μετά την πυρκαγιά το 2019 οι πίνακες ήταν εντελώς νεκροί. Η πυρκαγιά εκδηλώθηκε σε ένα τεχνικό δωμάτιο, το οποίο μέσα είχε όλα τα μηχανήματα στην περιοχή της Ζαχάρεως. «Λόγω της φωτιάς έσβησαν όλα και ο πίνακας δεν έδειχνε ούτε καν τα μικρά κομμάτια που έδειχνε πριν. Από κει και πέρα σταμάτησε η λειτουργία της τηλεδιοίκησης, η οποία ουσιαστικά ήταν τυφλή. Σε όλο το κομμάτι μεταξύ Δομοκού και Πλατέως δεν έβλεπε τίποτα. Είχε κόκκινα φωτοσήματα και κόκκινα κυκλώματα. Έβλεπε μόνο ένα κομμάτι βόρεια της Λάρισας, δηλαδή την περιοχή της Ζαχάρεως, ένα κομμάτι στον Ευαγγελισμό και ένα μικρό τμήμα στους Νέους Πόρους στην είσοδο όταν έμπαινε το τρένο. Ο σταθμάρχης το έβλεπε για διάστημα ενός λεπτού, μετά το έχανε πάλι» συμπλήρωσε.

Πίνακας τηλεδιοίκησης στη Λάρισα

«Πήραν το προσωπικό»
Ο επικεφαλής της υπηρεσίας Ελέγχου Κυκλοφορίας στη Λάρισα μας είπε ότι μετά την πυρκαγιά, λόγω της έλλειψης προσωπικού, μετέφεραν τους σταθμάρχες που έκαναν βάρδια: Πήραν από κει τους σταθμάρχες -ένας σε κάθε βάρδια- και τους μετέφεραν στους Νέους Πόρους. Πριν από το 2015 δούλευαν και δύο σταθμάρχες στη βάρδια.
Πριν από ένα χρόνο άρχισαν να γίνονται οι εργασίες για να λειτουργήσει ο πίνακας που είδατε στη Λάρισα, πράγμα που έγινε τον περασμένο Νοέμβριο» ανέφερε.

Ο τοπικός πίνακας ελέγχου στο Σταθμαρχείο της Λάρισας

 

 

«Υπάρχει φόβος»

Ρωτήσαμε τον έμπειρο μηχανοδηγό αν ο ίδιος είναι έτοιμος για να οδηγήσει ξανά το τρένο και πώς αισθάνονται οι συνάδελφοί του: «Είναι λογικό ότι υπάρχει κάποιος φόβος με την επικείμενη επανέναρξη της κυκλοφορίας των τρένων στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Υπάρχει και μια ανασφάλεια μετά το τραγικό περιστατικό στα Τέμπη. Όλη η Ελλάδα κλαίει. Όλοι μας με αυτό που έχει συμβεί. Δεν μπορούμε να το συνειδητοποιήσουμε ότι έχει γίνει αυτό το πράγμα. Έχουμε αντιμετωπίσει στο παρελθόν ατυχήματα, αλλά αυτό είναι κάτι πρωτόγνωρο. Είναι μια δύσκολη περίπτωση για όλους μας. Είναι τραγικό αυτό το συμβάν, έχουμε τόσους νεκρούς, χάσαμε συναδέλφους. Πιστεύω ότι την επόμενη μέρα θα δυσκολευτούμε κάποιοι. Δεν είναι εύκολο για κανέναν εργαζόμενο».

Ομαδικές συνεδρίες

Μετά την πρώτη εβδομάδα η Hellenic Train οργάνωσε ομαδικές συνεδρίες με ψυχολόγους. Διαρκούν μιάμιση ώρα, δεν είναι υποχρεωτικές, αλλά συνιστώνται και θα γίνονται για τους επόμενους έξι μήνες. «Τι είναι αυτό που σας έκανε να γίνετε μηχανοδηγοί;». «Πώς νιώθετε γι’ αυτό που συνέβη; Φοβάστε;» είναι μερικές από τις ερωτήσεις. «Δεν έχω κάνει καμία συνεδρία με κάποιον ψυχολόγο. Υπάρχουν κάποιοι ψυχολόγοι της εταιρείας οι οποίοι είναι στη διάθεση όλου του προσωπικού. Είναι αναλόγως το πώς αισθάνεται ο καθένας» μας είπε ο κ. Ευγενίδης. «Μίλησα με κάποιους συναδέλφους. Αυτό που τους είπα είναι ότι εμείς ως επαγγελματίες μηχανοδηγοί κάποια στιγμή πρέπει να ξεπεράσουμε τους φόβους μας. Αν εμείς πούμε ότι φοβόμαστε και δεν ανέβουμε στο τρένο, πώς θα ανέβει ο επιβάτης;» επισήμανε.

Ο πολύπειρος μηχανοδηγός τόνισε ότι για να λειτουργήσουν κανονικά τα δρομολόγια θα πρέπει να υλοποιηθούν τα αιτήματα που έχει υποβάλει το σωματείο εργαζομένων για την ασφάλεια όλων: «Αυτά τα έργα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί προ Ολυμπιακών Αγώνων, δεν έπρεπε να είχαμε φτάσει σε αυτή την τραγική κατάσταση και να χάσουμε 57 συνανθρώπους μας» τόνισε.

«Ζω έναν εφιάλτη!»

σταθμάρχης
Κατεστραμμένα βαγόνια μετά τη σύγκρουση των δύο τραίνων – ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

Ο Παντελής Ευγενίδης είχε πάρει εντολή να μεταβεί στο σημείο της σύγκρουσης: «Αυτό που αντίκρισα ήταν μια εμπόλεμη ζώνη. Λες και ήσουν στο μέτωπο του πολέμου.

Λαμαρίνες στραπατσαρισμένες. Βαγόνια διαλυμένα. Ήταν μια κατάσταση την οποία πίστευα ότι δεν θα δω στον σιδηρόδρομο ποτέ. Ήμουν από τους πρώτους που έφτασαν στο σημείο της τραγωδίας. Η μυρωδιά που ερχόταν, αυτή η μυρωδιά του θανάτου ήταν κάτι πρωτόγνωρο. Νομίζω ότι ζω έναν εφιάλτη! Ήταν ένα σοκ. Το θυμάμαι και φορτίζομαι» μας είπε εμφανώς συγκινημένος.
«Όταν μου μίλησαν για το δυστύχημα στην αρχή υπήρχαν συγκεχυμένες πληροφορίες. Όταν πληροφορήθηκα καθ’ οδόν ότι επρόκειτο για μετωπική ήμουν σίγουρος ότι θα δω πολύ άσχημα πράγματα, γιατί εκεί τα τρένα αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες» συμπλήρωσε ο κ. Ευγενίδης.

«Ρητές εντολές»

Τον ρωτήσαμε τι θα έκανε αν ήταν ο ίδιος μηχανοδηγός στη μοιραία αμαξοστοιχία. «Με ρωτάτε αν θα σταματούσα το τρένο σε τέτοια περίπτωση που άλλαζε γραμμή; Σαφέστατα υπάρχουν ειδικές εντολές, οι οποίες απορρέουν από τον γενικό κανονισμό κυκλοφορίας. Ναι» απάντησε. Ο ίδιος απέφυγε να πάρει θέση για τις ευθύνες των εμπλεκομένων: «Είναι μια έρευνα σε εξέλιξη, δεν μπορώ εγώ να σας πω ποιοι φταίνε».


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τέμπη – Βόμβες από ΡΑΣ: “Είχαμε προειδοποιήσει το υπουργείο από τις 24/2 – Όλοι γνώριζαν” – Η επιστολή 4 μέρες πριν την τραγωδία

Τέμπη: Ο δικηγόρος πολυτραυματία Γ. Μπαρτζώκης απευθύνει δημόσιες ερωτήσεις προς τους απολoγούμενους σταθμάρχες


Απίστευτη κλοπή!

Κλεμμένα καλώδια ΟΣΕ  Πηγή: EVIATHEMA

Σοκ προκαλεί η αποκάλυψη ότι επιτήδειοι έκλεψαν 350 ολόκληρα χιλιόμετρα καλώδια ηλεκτροκίνησης χαλκού. Όπως μας είπε ο κ. Παντελής Ευγενίδης, από το 2005 μέχρι το 2010 έκλεψαν καλώδια χαλκού στη διαδρομή του τρένου από την Αθήνα μέχρι την Τιθορέα και στις δύο γραμμές κυκλοφορίας!

«Εκείνη την περίοδο, που δεν ήταν σε λειτουργία η ηλεκτροκίνηση στη γραμμή αυτή, ξαφνικά πέφταμε πάνω στα καλώδια που κρέμονταν» ανέφερε ο πολύπειρος μηχανοδηγός.

Εργαζόμενοι έχουν τραυματιστεί από τα κομμένα καλώδια που κρέμονται στο δίκτυο του ΟΣΕ καθώς έχουν σπάσει ακόμα τζάμια σε αμαξοστοιχίες.

Οι κλοπές εξοπλισμού από το δίκτυο του ΟΣΕ ακόμα και μετά την τραγωδία συνεχίζονται αμείωτες. Τελευταία κραυγαλέα περίπτωση η αρπαγή ενός αντίβαρου από τη σήραγγα της «Μαύρης ώρας» στα Άνω Λιόσια.

Το ακριβές ύψος της ζημίας εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 5 και 10 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Σε αυτό συνυπολογίζεται και το κόστος της επανατοποθέτησης των καλωδίων. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον οι μισοί από τους 25.000 τόνους χαλκού που χρειάζεται η χώρα μας ετησίως προέρχονται από τη μαύρη αγορά.

Παράνομα χυτήρια

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα οργανωμένα κυκλώματα κλέβουν από το σιδηροδρομικό δίκτυο εναέρια και επίγεια χάλκινα καλώδια ηλεκτροκίνησης, μαντεμένιες σχάρες κ.ά. Οι συμμορίες που κλέβουν χαλκό αποτελούνται κυρίως από Ρομά. Στη συνέχεια τον πωλούν σε μάντρες με σκραπ. Τα κυκλώματα μεταφέρουν το φορτίο σε παράνομα χυτήρια στην Ελλάδα. Ένα μέρος του χαλκού μεταφέρεται στη Βουλγαρία με νταλίκες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Συνομοσπονδίας Ρομά Ελλάδος Μάκη Μπότη, υπάρχουν δεκάδες μάντρες οι οποίες συνεργάζονται με Ρομά και παίρνουν κλεμμένο χαλκό.

Το 2017 εξαρθρώθηκε ένα κύκλωμα στο οποίο συμμετείχαν 30 άτομα, με οκτώ από αυτά να είναι υπάλληλοι του ΟΣΕ.

Drones

Για να περιορίσει το φαινόμενο των κλοπών ο ΟΣΕ από το περασμένο καλοκαίρι προχώρησε σε συμφωνία με εταιρείες security, οι οποίες έχουν αναλάβει να φυλάσσουν τις γραμμές των τρένων από τις συμμορίες, χρησιμοποιώντας και drones. Οι έλεγχοι γίνονται κυρίως τις νυχτερινές ώρες.

«Τσιμέντωσαν» τα καλώδια ηλεκτροκίνησης!

Η μεταλλική κατασκευή είναι πλέον άδεια από τα καλώδια που έκλεψαν οι συμμορίες – Από κάτω διακρίνεται το τσιμεντωμένο κανάλι με τα νέα καλώδια οπτικής ίνας για την τηλεδιοίκηση

Αποκλειστικό

Για να περιορίσουν το φαινόμενο της κλοπής καλωδίων από το δίκτυο του ΟΣΕ οι υπεύθυνοι για τη συντήρηση και την αποκατάσταση της ζημίας τοποθέτησαν τα καλώδια οπτικής ίνας που χρησιμοποιούνται για την ηλεκτροκίνηση σε κανάλια στο έδαφος και τα έκλεισαν με τσιμέντο.

Αποκαλυπτικές είναι οι φωτογραφίες της «Μ» από την περιοχή της Λάρισας κοντά στο σημείο που βρίσκεται το μοιραίο κλειδί 118Α.

 

Οι συμμορίες παραβίασαν το καπάκι στη μεταλλική κατασκευή και ξήλωσαν τα καλώδια της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα

«Επειδή οι κλοπές ήταν συνεχείς βρήκαν αυτόν τον τρόπο για να εμποδίσουν τη δράση των συμμοριών που κλέβουν τέτοιο υλικό» μας λέει εργαζόμενος στον ΟΣΕ. «Χωρίς αυτά τα καλώδια η τηλεδιοίκηση δεν μπορεί να λειτουργήσει» συμπληρώνει ο ίδιος.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ