Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Τέμπη: Ολόκληρη η πρώτη απολογία του ανίδεου σταθμάρχη

Την πρώτη απολογία που έδωσε ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας Βασίλης Σαμαράς στους αστυνομικούς μετά τη σύλληψή του αποκαλύπτει αποκλειστικά η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ».

Του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗ


«Θεωρώ ότι είναι πιθανόν να μην κούμπωσε κανονικά το κλειδί», αναφέρει στην πρώτη του απολογία ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας Βασίλης Σαμαράς!


Η εξέταση του κατηγορουμένου έγινε την 1η Μαρτίου, μερικές ώρες μετά τη φονική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών. Τότε ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι πιθανόν να υπήρξε κάποια δυσλειτουργία με τα «κλειδιά», αναφέροντας ότι «τα κλειδιά 115 και 116 είχαν παρουσιάσει κάποια βλάβη, με αποτέλεσμα ο μηχανοδηγός του προαστιακού 2597 να τον ενημερώσει πως τα κλειδιά ήταν ανάποδα».

Στις 22.48 της 28ης Φεβρουαρίου ο μηχανοδηγός ρώτησε: «Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία;».
Μετά από αλλεπάλληλες ερωτήσεις, ο 59χρονος απάντησε: «Φλασάρησε ένα κλειδί», ενώ παραδέχθηκε ότι από λάθος δεν ενημέρωσε τον μηχανοδηγό του μοιραίου Intercity ότι θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου. Συγκεκριμένα είπε:

«Κατά το έτος 1989 προσλήφθηκα στον ΟΣΕ, όπου και παρέμεινα μέχρι τις 30-4-2011. Την 1-5-2011 μετατάχθηκα υποχρεωτικά από τον ΟΣΕ – ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, λόγω κατάργησης του τμήματος εμπορευμάτων και αποσκευών του ΟΣΕ – ΤΡΑΙΝΟΣΕ όπου υπηρετούσα. Από 6-7-2022 με την κινητικότητα των υπαλλήλων επέστρεψα στον ΟΣΕ με την ειδικότητα πλέον του σταθμάρχη. Συγκεκριμένα από 1-8-2022 μέχρι και 23-1-2023 ήταν η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των σταθμαρχών και οι εξετάσεις. Μετά τις εξετάσεις και την πιστοποίηση πήρα την ειδικότητα του σταθμάρχη. Από 25-1-2023 μέχρι και 30-1-2023 δούλευα ως βοηθητικός σταθμάρχης μαζί με άλλον σταθμάρχη στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας και από 1-2-2023 μέχρι και 14-2-2023 στον σιδηροδρομικό σταθμό Καλαμπάκας. Στις 17 και 18 Φεβρουαρίου πάλι εργαζόμουν στον σιδηροδρομικό σταθμό Καλαμπάκας, στις 21-2-2023 έκανα μαθητεία στον σιδηροδρομικό σταθμό Νέων Πόρων από τη σταθμάρχη Νέων Πόρων Πιερίας, κυρία Ελένη Ζαρκάδη, ενώ στις 22-23 του ιδίου μήνα έκανα βάρδια στον σιδηροδρομικό σταθμό Νέων Πόρων ως μοναδικός σταθμάρχης. Στις 24-2-2013 έκανα μαθητεία στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας με τη σταθμάρχη Λάρισας κυρία Ελένη Τζοβάρα και από 25 του ιδίου μήνα πάλι μέχρι και το τροχαίο συμβάν εκτελούσα βάρδια στον σταθμό της Λάρισας κατά το ωράριο 22.00 ώρα βραδινή με 06.00 ώρα πρωινή, όπως και τον μήνα Γενάρη από 22.00 ώρα βραδινή έως 06.00 ώρα πρωινή.

Την 28-2-2023 εκτελούσα υπηρεσία κατά τις ώρες 22.00 με 16.00. Πήγα νωρίτερα στο σταθμαρχείο της Λάρισας να ενημερωθώ από τον απογευματινό σταθμάρχη Κώστα Παυλόπουλο, λόγω ενός συμβάντος που υπήρχε στον σιδηροδρομικό σταθμό Παλαιοφαρσάλων, για το πώς θα διεξήγαγα την κυκλοφορία. Αφού με ενημέρωσε, ανέλαβα κανονικά υπηρεσία.

Ειδοποίηση

Η αμαξοστοιχία 62 με προορισμό τη Θεσσαλονίκη έφθασε στον σταθμό της Λάρισας περί ώρα 23.02. Αναχώρησε περί ώρα 23.04 με τελικό προορισμό τη Θεσσαλονίκη (…). Διώχνοντας εγώ την αμαξοστοιχία από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας δεν έδωσα γραπτή ειδοποίηση, υποδείγματος 1001, δηλαδή γραπτό τηλεγράφημα κυκλοφορίας στον μηχανοδηγό και στον προϊστάμενο της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, με το οποίο να τον πληροφορώ για τη διπλή γραμμή ανόδου στην οποία θα κυκλοφορούσε έως τον σταθμό Νέων Πόρων που ήταν εν λειτουργία, καθώς το φωτόσημο εξόδου σε σχέση με την πορεία της αμαξοστοιχίας δεν λειτουργούσε και ήταν κόκκινο.

Του έδωσα τηλεγράφημα προφορικά μέσω ασυρμάτου (Ρ/Τ), με το οποίο τον ενημέρωνα να περάσει φωτόσημο εξόδου Λάρισας έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων χωρίς να του αναφέρω ότι κυκλοφορεί σε διπλή γραμμή ανόδου.

Ο μηχανοδηγός αρχικά μου είπε ‘‘εντάξει’’ στο νούμερο που του διαβίβασα με τον φορητό ασύρματο (δηλαδή το νούμερο 47 προφορικό τηλεγράφημά μου), αλλά δεν μου διαβίβασε ο ίδιος το νούμερο του δικού του τηλεγραφήματος επιβεβαίωσης όπως όφειλε. Το προφορικό τηλεγράφημα προς τον μηχανοδηγό της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας ήταν: ‘‘Περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων’’ όπως αναγράφεται στο βιβλίο κυκλοφορίας, παραλείποντας να του αναφέρω ότι θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου.

Μετά την έλευση της υπ’ αριθμόν 2597 αμαξοστοιχίας στον σταθμό της Λάρισας, δηλαδή του προαστιακού από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα, από τη γραμμή καθόδου και μέσω διαγωνίων στην τρίτη γραμμή και μέσω διαγωνίου στη γραμμή προαστιακού, γύρισα τα ηλεκτρονικά κλειδιά από παρακαμπτήριο σε κύρια γραμμή, επειδή θα έφευγε η υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχία. Να επισημάνω ότι τα υπ’ αριθμόν 115 και 116 ηλεκτρονικά κλειδιά, ενώ μου έδειχναν στον πίνακα πως ήταν κανονικά, κατάλαβα πως ήταν αντίθετα.

Τα κλειδιά

Ο μηχανοδηγός του προαστιακού μού το επισήμανε και τότε του είπα να κάνει πίσω την αμαξοστοιχία, ώστε να επαναφέρω τα κλειδιά στην κύρια γραμμή και στη συνέχεια να μπει στη θέση του. Μετά τη στάθμευση της υπ’ αριθμό 2597 αμαξοστοιχίας επανέφερα τα κλειδιά στην κύρια γραμμή ανόδου και καθόδου, έτσι ώστε από την άνοδο να φύγει η υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχία και από την κάθοδο να περάσει η εμπορική αμαξοστοιχία 63503. Όταν έδωσε το σινιάλο αναχώρησης στον μηχανοδηγό της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, ενημέρωσα τον σιδηροδρομικό σταθμό Νέων Πόρων και συγκεκριμένα τη σταθμάρχη Ελένη Ζαρκάδη ότι αναχώρησε η υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχία. Δεν ξέρω πώς έγινε και μπήκε στη γραμμή καθόδου, ούτε με ενημέρωσε σχετικά ο μηχανοδηγός της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας ότι δηλαδή κινούνταν στη γραμμή καθόδου και όχι ανόδου προς Θεσσαλονίκη, ενώ στον πίνακα έβλεπα ότι οι λυχνίες ήταν στις κύριες γραμμές χωρίς να αναβοσβήνουν, γεγονός που υποδηλώνει ότι η κίνηση του τρένου γίνεται κανονικά στην άνοδο διότι είναι κλειδωμένες οι γραμμές από το ηλεκτρονικό σύστημα.

Θεωρώ ότι είναι πιθανόν να μην κούμπωσε κανονικά το κλειδί, ενώ αντιθέτως η ένδειξη έδειχνε πως ήταν κανονικά στην κύρια γραμμή, γεγονός που κατά το παρελθόν είχε συμβεί λόγω βλάβης του παλαιωμένου ηλεκτρονικού συστήματος και σε άλλα κλειδιά. Δεν θεωρώ πιθανό από λάθος χειρισμό δικό μου να γύρισε το κλειδί από την άνοδο στην κάθοδο. Ο μηχανοδηγός δεν μου ανέφερε ότι από την άνοδο πήγε στην κάθοδο και έγινε ό,τι έγινε.
Κάποια στιγμή ο μηχανοδηγός της υπ’ αριθμόν 2597 αμαξοστοιχίας προαστιακού μου ανέφερε πως δεν είχε ρεύμα η αμαξοστοιχία του, η οποία εκείνη τη στιγμή βρισκόταν στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας. Έπειτα με πήρε τηλέφωνο ο ρυθμιστής έλξης από τη Θεσσαλονίκη (…) και με ρώτησε τι είχε συμβεί, χωρίς να φανταστώ τι είχε γίνει. Μετά από λίγο με πήρε τηλέφωνο η Αστυνομία και με ρώτησε εάν είχαμε κάποια εκτροχίαση ή κάποιο συμβάν. Ακολούθως με πήρε τηλέφωνο η Πυροσβεστική και μου ανέφερε πως είχε γίνει σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών και πως έπρεπε να κόψουμε το ρεύμα.

Ενημερώσαμε τον ρυθμιστή έλξης και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας για το συμβάν. Δεν γνωρίζω εκεί τι ακριβώς συνέβη. Ζητώ συγνώμη εάν το λάθος ήταν δικό μου».

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πριν αναχωρήσει η υπ’ αριθμό 62 αμαξοστοιχία από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας (…) αναφέρατε στον μηχανοδηγό της εν λόγω αμαξοστοιχίας πως θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Όχι.                        σταθμάρχης
ΕΡΩΤΗΣΗ: Στην προκειμένη περίπτωση, τι πιστεύετε πως δεν πήγε καλά και έγινε το ατύχημα;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Είμαι συντετριμμένος ψυχολογικά από το ατύχημα και πέραν όσων ανωτέρω ανέφερα επιφυλάσσομαι να ανασύρω στη μνήμη περισσότερες λεπτομέρειες.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι ακριβώς συνετέλεσε στην πρόκληση του ατυχήματος;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Δεν μπορώ να πω κάτι αυτή τη στιγμή, είμαι πολύ χάλια.                                      σταθμάρχης
ΕΡΩΤΗΣΗ: Η μη γραπτή και προφορική ενημέρωση του μηχανοδηγού της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, από μέρους σας, ως αναφέρατε παραπάνω εσείς ο ίδιος και ιδίως της ενημέρωσής του πως αυτός (μηχανοδηγός) θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου, συνετέλεσε στο ατύχημα;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Πιθανόν ναι. Αν όμως ο μηχανοδηγός είχε ενημερώσει ότι είχε μπει στη γραμμή καθόδου, θα τον είχα ενημερώσει ότι είναι σε λάθος γραμμή.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα μπορούσε αυτό να το είχε αντιληφθεί ο μηχανοδηγός;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Ναι, βεβαίως, καθώς ο μηχανοδηγός επιβαίνει μπροστά στην αμαξοστοιχία, έχει ορατότητα και θα μπορούσε να είχε αντιληφθεί ότι το κλειδί δεν ήταν στην κύρια και ότι έμπαινε από διαγώνιο σε γραμμή καθόδου.                          σταθμάρχης
ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί δεν δώσατε γραπτή ειδοποίηση, υποδείγματος 1001, στον μηχανοδηγό της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, πληροφορώντας τον πως θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Ήταν αμέλειά μου, καθώς μέσα στον σταθμό υπήρχαν και άλλα τρένα και έπρεπε να διευθετηθούν πώς θα φύγουν και σε ποια γραμμή θα μπούνε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιο/α κλειδιά αφορούσαν την κυκλοφορία της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας επί της γραμμής που κινούνταν;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Το 117 και το 118 κλειδί είναι για την κύρια γραμμή ανόδου. Το 118 κλειδί (διπλό) πρέπει να είναι σε ευθεία για την κυκλοφορία στη γραμμή ανόδου και καθόδου.                    σταθμάρχης
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι η φορά στρέψης των κλειδιών αυτών, πώς λειτουργούν και ποιο από αυτά δημιουργεί παρακαμπτήριο με τη γραμμή καθόδου;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: ΤΟ 118 είναι το κλειδί που μπορεί να αλλάζει την άνοδο με την κάθοδο και αντίστροφα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Περιγράψτε μας ποιος ήταν ο χειρισμός των κλειδιών αυτών από μέρους σας, και ιδίως του κλειδιού 118, όταν αναχώρησε η υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχία από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας.
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Μετά τη διέλευση της αμαξοστοιχίας 2597, το κλειδί 118 που ήταν από την κάθοδο στην άνοδο και το 117 από την άνοδο στην τρίτη γραμμή, επανέφερα τα κλειδιά στην κύρια και έδωσα εντολή με κλειδί 117 και 118 να έρθει το 62 στην κύρια γραμμή ανόδου. Από κει και μετά πώς έγινε και τι έγινε δεν το θυμάμαι καθόλου, αλλά εφησυχάστηκα θεωρώντας ότι έχουν κλειδώσει ηλεκτρονικά τα κλειδιά όπως υποδήλωναν και οι φωτεινές ενδείξεις των λυχνιών του πίνακα.                                  σταθμάρχης
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μετά τον εν λόγω χειρισμό σας, ελέγξατε προς βεβαιότητα το υπ’ αριθμόν 117 και 118 ηλεκτροκίνητα κλειδιά της κύριας γραμμής, δηλαδή εάν όντως είχαν γυρίσει στην κύρια γραμμή;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Δεν το θεώρησα σκόπιμο, εμπιστευόμενος τις ενδείξεις.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι τα κλειδιά επιβεβαίωσης ως αναφέρατε παραπάνω και ποια η λειτουργία τους;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Τα κλειδιά επιβεβαίωσης είναι τρία. Το ένα είναι που γυρίζουμε από την κύρια σε παρακαμπτήριο, το δεύτερο είναι οι λυχνίες στον πίνακα οι οποίες αναβοσβήνουν και θα πρέπει να παραμείνουν μόνιμα αναμμένες ως ένδειξη ότι κλείδωσε το κλειδί κανονικά, και το τρίτο κλειδί ασφαλείας είναι να δώσει εντολή ο σταθμάρχης στον κλειδούχο για να χειριστεί το κλειδί χειροκίνητα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει κάποιο από τα κλειδιά αυτά επιβεβαίωσης που αναφέρατε παραπάνω, όπου επιβεβαιώνει το γύρισμα των λοιπών κλειδιών;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Υπάρχει το κλειδί επιβεβαίωσης στην πάνω μεριά του πίνακα καθώς και η λυχνία ένδειξης ή βλάβης, τα οποία επιβεβαιώνουν το γύρισμα του κλειδιού.                                  σταθμάρχης
ΕΡΩΤΗΣΗ: Παρατηρήσατε τις ενδείξεις επιβεβαίωσης γυρίσματος των κλειδιών;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Σίγουρα παρατήρησα το κλειδί επιβεβαίωσης 1, καθώς και το κλειδί επιβεβαίωσης 2. Για τον λόγο αυτό δεν χρειάστηκε να καταφύγω στο κλειδί επιβεβαίωσης 3, δηλαδή να στείλω τον κλειδούχο στο σημείο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Θεωρείτε ότι γνωρίζετε επαρκώς τον πίνακα κυκλοφορίας των κλειδιών;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Με όση επάρκεια μπορούσα να λάβω κατά τον χρόνο της εκπαίδευσής μου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τότε πώς διατεθήκατε να εκτελέσετε κανονική υπηρεσία και όχι συνεπικουρούμενη;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Αυτό το ερώτημα μπορεί να απαντηθεί από τη διοίκηση.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Στον πίνακα ελέγχου κυκλοφορίας πόσο χρόνο εκπαιδευτήκατε – μαθητεύσατε;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Ήταν μία εβδομάδα μετά τη θεωρία, μία εβδομάδα μετά το τέλος των εξετάσεων και της πρακτικής, και μία μέρα πριν πιάσω βάρδια κανονικά.                                  σταθμάρχης
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τυχόν ιδιαιτερότητες του πίνακα κυκλοφορίας τις γνωρίζατε είτε ο ίδιος είτε από έτερους παλαιότερους σταθμάρχες και, αν ναι, ποιες ήταν αυτές;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Το μόνο που γνωρίζω από τους παλαιότερους είναι ότι κάποια κλειδιά δεν γυρνούσαν με την πρώτη, αλλά με τη δεύτερη προσπάθεια ή την τρίτη, ενώ σε κάποια κλειδιά που είχαν πρόβλημα έχουν βάλει αρπάγες (κλειδί 101) για να είναι σταθερά και χειρίζονται μόνο χειροκίνητα. Επίσης το κλειδί 116 τη Δευτέρα προς Τρίτη, δηλαδή 27 προς 28-2-2023, γύρισε με την τέταρτη προσπάθεια, ενώ προς επιβεβαίωση και πριν κουμπώσει είχα δώσει εντολή στον κλειδούχο να μεταβεί στο σημείο να του κάνει έλεγχο. Στην πορεία κούμπωσε – κλείδωσε και ενημέρωσα τον κλειδούχο να γυρίσει πίσω. Στη συνέχεια η αμαξοστοιχία 1571 από Βόλο για Λάρισα δεν ανέφερε κανένα πρόβλημα στο κλειδί.                                      σταθμάρχης
ΕΡΩΤΗΣΗ: Διαπιστώσατε να υπάρχει κάποια βλάβη στον πίνακα των κλειδιών;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Χθες τα κλειδιά 115 και 116 είχαν παρουσιάσει κάποια δυσλειτουργία, με αποτέλεσμα ο μηχανοδηγός του προαστιακού 2597 να με ενημερώσει πως τα κλειδιά ήταν ανάποδα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι έτεροι σταθμάρχες, τυχόν παλαιοί, πώς αντιμετωπίζουν τις όποιες ιδιαιτερότητες ή βλάβες του πίνακα και συγκεκριμένα με ποιους απαιτούμενους χειρισμούς ενδεχομένως τις απαλείφουν;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Όταν ο σταθμάρχης βλέπει τη λυχνία βλάβης σε κλειδί ή σε κάποιο άλλο σημείο ειδοποιεί τον κλειδούχο να πάει επιτόπου να κάνει έλεγχο και σε περίπτωση που δεν καταφέρουν να επιδιορθώσουν τη βλάβη, ειδοποιούν τον κατάλληλο τεχνίτη που έχει αναλάβει τη συντήρηση.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πριν την ανάληψη έως και κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας σας, γενικά, σας απασχολούσε κάτι;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Όχι.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αισθανθήκατε κάποια αδιαθεσία;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Όχι.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες ήταν οι δραστηριότητές σας μέσα στην ημέρα, ήσασταν ξεκούραστος;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Το πρωί πήγα στην Επιθεώρηση Λάρισας για να αφήσω κάποια έγγραφα για τις δευτερεύουσες απολαβές του μηνός Φεβρουαρίου, μετά πήγα το αυτοκίνητο στο συνεργείο, το άφησα για φτιάξιμο, πήγα σπίτι και το απόγευμα πήγα, πήρα το αυτοκίνητο από το συνεργείο που ήταν έτοιμο και επέστρεψα στο σπίτι μου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κοιμηθήκατε;
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: Ναι, τρεις ώρες το μεσημέρι και πέντε ώρες το πρωί.                        σταθμάρχης

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τεμπη: Οι καταθέσεις της οργής! Το σύστημα τηλεδιοίκησης και η ατάκα «θα κάτσω να τον φυλάω» για τον μοιραίο σταθμάρχη

Τέμπη: Αγώνας δρόμου για να γυρίσει το κλίμα!

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ