Πρόκειται για ένα έργο σπουδαίας σημασίας, διότι θα αλλάξει ριζικά η εικόνα της περιοχής, με νέα χάραξη και μετατόπιση της Λ. Ποσειδώνος, κατεδάφιση της υπάρχουσας, με οχετούς για τα όμβρια ύδατα και πολύ πράσινο, μέχρι τη θάλασσα.
Για την ιστορία, η Περιφέρεια Αττικής, παραλαμβάνοντας με νόμο τον Αύγουστο του 2016, όλη την περιοχή από την ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου), ξεκίνησε την επικαιροποίηση της μελέτης του έργου και χρησιμοποίησε μεγάλο μέρος από τα σχέδια του Ρέντσο Πιάνο, προσαρμόζοντάς τα σε πιο πρακτικά και ρεαλιστικά επίπεδα. Στα τέλη του 2016 είχε γίνει και η δημοπράτηση του έργου, με την ανάδοχο εταιρεία (ΑΚΤΩΡ) να καταθέτει προσφορά 75 εκατ. ευρώ, αναλαμβάνοντας το έργο. Ετσι, τον Μάρτιο του 2017 στήθηκε το πρώτο εργοτάξιο και έχουμε φθάσει στις αρχές του 2019 να μετράμε αντίστροφα για την παράδοση της νέας παραλιακής οδού, η οποία υπολογίζεται έως τα τέλη του Απριλίου, ίσως και λίγο πριν το Πάσχα.
Ταυτόχρονα με την παράδοση της νέας Λ. Ποσειδώνος, θα ξεκινήσει η κατεδάφιση της υπάρχουσας, προκειμένου να κατασκευαστεί ο μεγάλος αγωγός των όμβριων υδάτων, ενώ, παράλληλα, προχωρούν οι μελέτες για την δημοπράτηση της Β’ Φάσης του έργου, κάτι που αναμένεται να γίνει μετά το καλοκαίρι, επειδή και πάλι χρειάστηκε να γίνουν τροποποιήσεις στα αρχικά σχέδια του Ρέτσο Πιάνο, που περιελάμβαναν μεταξύ άλλων και μεγάλη πισίνα με θαλασσινό νερό, κάτι που δεν χρειάζεται τώρα.
Πάντως, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι μηχανικοί, ήταν η έλλειψη ολοκληρωμένης χαρτογράφησης των δικτύων της περιοχής, που λογικά θα έπρεπε να γίνουν όταν κατασκευάζονταν οι Ολυμπιακές εγκαταστάσεις για τους Αγώνες του 2004. Το αποτέλεσμα ήταν οι μηχανικοί να πηγαίνουν «ψάχνοντας» και πολλές φορές τα μηχανήματα έκοβαν καλώδια ρεύματος ή αγωγούς υδάτων. Υπήρξε μια σημαντική, χρονική καθυστέρηση, ωστόσο όλα ξεπεράστηκαν και πλέον, έχουμε φθάσει στην τελική ευθεία.
Ας θυμηθούμε τις δύο φάσεις του έργου:
Α’ ΦΑΣΗ – Παράδοση την Άνοιξη του 2019
Περιλαμβάνει:
- Τη νέα υπογειοποιημένη Λ. Ποσειδώνος, η οποία θα μετατοπιστεί από 40 έως 90 μέτρα σε όλο το μήκος της από το ΣΕΦ μέχρι το Δέλτα Φαλήρου. Ο δρόμος, με 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν μια ΛΕΑ, θα κατέβει περίπου 4 μέτρα από την υπάρχουσα επιφάνεια, ενώ σηκώνεται και σε ύψος για τα φορτηγά, γι’ αυτό και με την ολοκλήρωση ουσιαστικά θα σχηματιστεί λόφος.
- Δύο (2) γεφυρώσεις των 300 μέτρων έκαστη, σε Καλλιθέα και Μοσχάτο, ώστε να υπάρχει προσβασιμότητα από τους πολίτες, από την πλευρά του πεζοδρομίου της παράπλευρης Λ. Ποσειδώνος, μέχρι τη θάλασσα.
- Δύο (2) υπόγεια κανάλια με υδραυλικά (αντιπλημμυρικά έργα), από την Εθνική Οδό μέχρι τη Λ. Συγγρού.
- Μια (1) νέα γέφυρα στο ΣΕΦ, πάνω από το κυκλικό του νερού, ώστε να διοχετεύεται καλύτερα η κυκλοφορία από την Εθνική Οδό προς Γλυφάδα
- Μια (1) ακόμη γέφυρα στην Αγία Σκέπη, αμέσως μετά τη γέφυρα στο Δέλτα του Φαλήρου. Κάτω από αυτές τις δύο γέφυρες θα δημιουργηθεί ένας κυκλικός κόμβος, προκειμένου να γίνει καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας προς Πειραιά – Αθήνα και προς Γλυφάδα.
Β’ ΦΑΣΗ – ΠΡΑΣΙΝΟ
Ήταν να προκηρυχθεί έως το τέλος του 2018, προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ, αλλά καθυστερεί. Ουσιαστικά πρόκειται για τη διαμόρφωση του χώρου, σε πράσινο 35 στρεμμάτων που θα προέλθει από την υπάρχουσα Λ. Ποσειδώνος και ακόμα 220 στρέμματα που είναι από την πλευρά του δρόμου προς τη θάλασσα, από το ΣΕΦ έως το Δέλτα.
Σε αυτή τη φάση θα κατασκευαστούν ακόμη 5 πεζογέφυρες, ώστε οι πολίτες να περνούν από τα σπίτια προς τη θάλασσα, συν τις δύο γεφυρώσεις των 300 μέτρων της Α’ Φάσης.
Η ολοκλήρωση της Β’ Φάσης, αναμένεται το 2021, οπότε και θα έχουμε έναν νέο δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, έναν τεράστιο χώρο πρασίνου με λόφο, και σε συνδυασμό με το Κέντρο Πολιτισμού θα αλλάξουν ριζικά την εικόνα της περιοχής.