Παρασκευή 21 Μαρτίου 2025

Τέμπη: Άνθρακες ο περιβόητος θησαυρός του βίντεο!


Τι αποκαλύπτει τεχνική έκθεση ειδικού κλιμακίου της ΕΛ.ΑΣ. που αμφισβητεί τη γνησιότητά του

Το επίμαχο βίντεο, που είναι τραβηγμένο από κατάστημα στη Λεπτοκαρυά, είδε αρχικά το φως της δημοσιότητας τον Μάρτιο του 2023

Των Ελένης Καρανικόλα – Κοντορούση, Βαγγέλη Τριάντη

Δύο χρόνια μετά την τραγωδία στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε 57 ψυχές, νέα συγκλονιστικά στοιχεία έρχονται στη δημοσιότητα για να δημιουργήσουν περισσότερα ερωτήματα και να αναδείξουν πως κύριο μέλημα των εμπλεκομένων ήταν να αποκρύψουν στοιχεία ή να τα παρουσιάσουν χαλκευμένα, αλλά και να επιτρέψουν καθοριστικές επεμβάσεις στον χώρο κόντρα στο ισχύον νομικό πλαίσιο, αφήνοντας πολύτιμα στοιχεία να χαθούν για πάντα. Χαλκευμένα βίντεο, φωτογραφικά ντοκουμέντα και μια κατάθεση-καταπέλτης για τις ευθύνες υπηρεσιακών και πολιτικών παραγόντων για το μπάζωμα του χώρου.

Λεπτοκαρυά

Η «Μ» παρουσιάζει την τεχνική έκθεση ειδικού κλιμακίου της ΕΛ.ΑΣ. που αμφισβητεί τη γνησιότητα ενός από τα ελάχιστα διαθέσιμα βίντεο που απεικονίζουν τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Το επίμαχο βίντεο που είναι τραβηγμένο από κατάστημα στη Λεπτοκαρυά είδε αρχικά το φως της δημοσιότητας τον Μάρτιο του 2023, όταν προβλήθηκε σε τηλεοπτικό σταθμό, και επανήλθε στο προσκήνιο τον περασμένο Οκτώβριο, ενισχύοντας με ζέση το σενάριο πως δεν υπήρξε κάποιο παράνομο φορτίο στο εμπορικό τρένο, παρά το γεγονός πως όλοι οι πραγματογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων μιλάνε με βεβαιότητα για ύπαρξη χημικών διαλυτών, που άλλωστε έχουν εντοπιστεί και από τις αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους.

Αυτή τη φορά κάποιοι φαίνεται πως θέλησαν να μπαζώσουν και το μοναδικό -μέχρι πρότινος- βίντεο στο οποίο φέρεται να καταγραφόταν η εμπορική αμαξοστοιχία.

Στην πραγματογνωμοσύνη της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ) της ΕΛ.ΑΣ., που φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ», αμφισβητείται η γνησιότητα ενός από τα μοναδικά «ντοκουμέντα» της διέλευσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, ενώ το αρχείο που έχουν στα χέρια τους οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. δεν μπορεί να ελεγχθεί διεξοδικά, καθώς κατά την εξέτασή του διαπιστώνεται η απώλεια σημαντικών στοιχείων από τον σκληρό δίσκο.

Σοβαρά κενά

Για το βίντεο από τη Λεπτοκαρυά η ΔΕΕ κατέληξε σε δύο τεχνικές εκθέσεις, στις οποίες διαπιστώνονται διάφορα περίεργα. Η πρώτη έκθεση αναφέρει κενά στο βίντεο και ζητά περαιτέρω διερεύνηση από εξιδεικευμένο τμήμα της ΕΛ.ΑΣ.

«Εντοπίστηκε βιντεοληπτικό υλικό από διάφορες κάμερες κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης, αλλά αυτό αφορά τα χρονικά διαστήματα 22-4-2018 έως 3-5-2018 και 18-9-2024 έως 18-10-2024. Επιπρόσθετα δεν εντοπίστηκε βιντεοληπτικό υλικό (διαγεγραμμένο ή μη) το οποίο να αφορά την ημερομηνία 28-2-2023», αναφέρει η τεχνική έκθεση.

Εξίσου σημαντικά είναι και τα στοιχεία που καταγράφονται για τα χρονικά κενά και άλματα μεταξύ των καταγραφών:

«Το ανωτέρω αρχείο βίντεο περιέχει βιντεοληπτικό υλικό από κάμερα κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης με ονομασία PLAINO MPROSTA ARIST, έχει διάρκεια 7 δευτερόλεπτα και ως ημεροχρονολογία έναρξης αναφέρεται η 2-28-2023 22:55:16.

Ακολούθως παρατηρείται μια απότομη μετάβαση στο χρονικό σημείο 22:55:22.

Στη συνέχεια το βίντεο παρουσιάζει διακοπή εγγραφής και η επανεμφάνιση του βίντεο πραγματοποιείται στο χρονικό σημείο 22:55:30.

Στο χρονικό σημείο 22:55:32 διακόπτεται το βίντεο, επανέρχεται στο 22:55:38, όπου και συνεχίζει έως το 22:55:39, όπου τελειώνει η εγγραφή».

Η τεχνική έκθεση καταλήγει ζητώντας περαιτέρω εξέταση από το τμήμα οπτικοακουστικού υλικού και μεθοδικοτήτων. Όταν το τμήμα αυτό ολοκληρώνει τον περαιτέρω έλεγχο τον Νοέμβριο του 2024 διαπιστώνει πράγματα και θαύματα για τα επίμαχα βίντεο.

«Από την αναπαραγωγή του βιντεοληπτικού υλικού παρατηρείται ότι σε έκαστο αρχείο η αλληλουχία των πλάνων δεν είναι συνεχής, φυσιολογική και χωρίς κενά. Αντιθέτως, στο σύνολο των αρχείων ενδεικτικά διαπιστώνονται: απότομη διακοπή εγγραφής, επανέναρξη εγγραφής, απότομη μετάβαση-μεταπήδηση από ένα χρονικό σημείο σε άλλο. Κατόπιν ενδελεχούς οπτικής εξέτασης των αρχείων, καθώς και εξέτασης των μεταδεδομένων αυτών, δεν δύναται να προσδιοριστεί η αιτία της εμφάνισης των ανωτέρω παρατηρήσεων».

Σε άλλο σημείο η έκθεση πιστοποιεί το σοβαρό εύρημα που καταγράφηκε και στην πρώτη, αφού δεν φαίνεται να εντοπίζεται βιντεοληπτικό υλικό για τις βραδινές ώρες της 28-2-2023.

Για του λόγου το αληθές, όπως περιγράφεται στην έκθεση, «ο σκληρός δίσκος της συσκευής περιέχει εγγραφές για 16 κάμερες από:

-22 Απριλίου και 3 Μαΐου2018 (για τις κάμερες 15-16).

– Από 18-9-24 έως 18-10-2024 (για τις κάμερες 1 έως 14)».

Αυτόεπί της ουσίας σημαίνει πως και από την κάμερα 10 με την ονομασία PLAINO MPROSTA ARIST από την οποία δόθηκαν τα επίμαχα πλάνα αλλά και από τις υπόλοιπες δεν εντοπίστηκε υλικό -διαγραμμένο ή μη- το οποίο να έχει καταγραφεί.

Συμπερασματικά, όπως προκύπτει, «στον σκληρό δίσκο της συσκευής καταγραφής [πειστήριο Π2] δεν εντοπίστηκε βιντεοληπτικό υλικό για τις βραδινές ώρες της 28-2-2023. Ως εκ τούτου δεν δύναται να διενεργηθεί τυχόν σύγκριση του πρωτογενούς υλικού με το ανωτέρω υλικό που περιέχεται στο πειστήριο Π1».

Η κατάθεση-φωτιά του διοικητή της Τροχαίας που αρνήθηκε το μπάζωμα

Νέα κατάθεση-φωτιά στον εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαΐμη έδωσε ο πρώην διοικητής της Τροχαίας Λάρισας Βασίλης Βλαχογιάννης, ο οποίος ήταν από τους ελάχιστους υπηρεσιακούς παράγοντες που εξέφρασε τις κρίσιμες εκείνες ώρες την αντίρρησή του στο μπάζωμα. Λίγο αργότερα μετατέθηκε.

«Το απόγευμα προς βράδυ της 3ης Μαρτίου 2023 μου τηλεφώνησε ο τότε περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κωνσταντίνος Αγοραστός καλώντας με να πάω να τον βρω στα Τέμπη στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος», αναφέρει ενώπιον του ανακριτή και συνεχίζει:

(…) Ξεκινώντας ο κ. Αγοραστός μας σύστησε τους συμμετέχοντας. Ήταν ο κ. Τριαντόπουλος από το πρωθυπουργικό γραφείο, ο κ. Ξιφαράς Ιωάννης,γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών, ο αστυνομικός διευθυντής Λάρισας κ. Χαρακόπουλος, ο αστυνομικός υποδιευθυντής κ. Μπαντής, ο στρατηγός της Πυροσβεστικής κ. Φαλάρας, ο ταξίαρχος της Πυροσβεστικής κ. Μητσογιάννης, κάποιος από την ΕΜΑΚ, ο κ. Β.Καραλής από την Πολιτική Προστασία και ο κ. Μοσχόπουλος. Ενδέχεται να ήταν και άλλοι που δεν τους θυμάμαι.

Ο κ. Αγοραστός μας είπε ότι μας κάλεσε ώστε να μας ανακοινώσει ότι έπρεπε να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες αποκατάστασης της κυκλοφορίας των τρένων, στο σημείο του δυστυχήματος, να επισκευαστούν δηλαδή οι γραμμές και οποιαδήποτε άλλη ζημιά είχε υποστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο στο σημείο.

(…) Ρώτησε και εμένα και του απάντησα ότι κακώς ζητά από εμένα απάντηση θετική ώστε να προχωρήσει, και κατηγορηματικά του τόνισα ότι είμαι αναρμόδιος να συναινέσω σε αυτή την ενέργεια καθώς και ότι θα πρέπει να απευθυνθεί και να ζητήσει την έγκριση των ανακριτικών αρχών ως μόνων αρμοδίων.

Του είπα ότι πλέον η δικογραφία δεν είναι στα χέρια της Τροχαίας, αλλά η υπόθεση έχει ανατεθεί σε ανακρίτρια.

Είπα επίσης ότι σύμφωνα με το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών, μόνος αρμόδιος στην περίπτωσή μας να αποφασίσει την αποκλιμάκωση-απελευθέρωση του σημείου είναι πλέον η ανακριτική αρχή. Επιπρόσθετα υπέμνησα ότι σύμφωνα με τον νόμο που έχει τεθεί σε ισχύ από τον Ιανουάριο του 2023 προβλέπεται και επιβάλλεται η διερεύνηση του χώρου του δυστυχήματος από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

(…) Υπέθεσα ότι η επιτροπή αυτή θα λειτουργήσει κατά τα πρότυπα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και επειδή είχα τη σχετική νομοθεσία κατεβασμένη στο κινητό μου, την έδειξα και τη διάβασα στον κ. Αγοραστό.

(…) Πέραν αυτού είπα ότι δεν γνώριζα εάν οι διορισμένοι πραγματογνώμονες είχαν ολοκληρώσει το έργο της δικής τους διερεύνησης. Η δική μου θέση στη συνάντηση ήταν ότι ο χώρος έπρεπε να διαφυλαχτεί ακέραιος».

Από την κατάθεση του κ. Βλαχογιάννη προκύπτει ευχερώς πως οι τότε εκπρόσωποι της κυβέρνησης, Χρήστος Τριαντόπουλος και Ιωάννης Ξιφαράς, που παρίσταντο όταν ο κ. Βλαχογιάννης αρνήθηκε να δώσει εντολή αποκατάστασης του χώρου -επιδεικνύοντας μάλιστα τον ισχύοντα νόμο στον κ. Αγοραστό και επικαλούμενος τις ανακριτικές αρχές ως μόνες αρμόδιες για τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης που θα συντελούσε στην αλλοίωση του πεδίου-, δεν αντέδρασαν, αλλά παρέμειναν αμίλητοι, επιτρέποντας να μπαζωθεί ο χώρος και να χαθούν κρίσιμα στοιχεία. Αναφέρεται στην κατάθεση:

«Στο σημείο αυτό παρενέβη ο κ. Ιωάννης Ξιφαράς, γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, και απευθυνόμενος σε εμένα μου διευκρίνισε ότι η επιτροπή που διορίστηκε δεν θα ασχολούνταν καθόλου με οποιαδήποτε έρευνα στο σημείο του δυστυχήματος, αλλά η αποστολή της θα ήταν μόνον η διεξαγωγή έρευνας σχετικά με κάποιες συμβάσεις στον ΟΣΕ.

Απάντησα στον κ. Ξιφαρά ότι δεν γνώριζα τίποτα για την ειδική αποστολή της επιτροπής και ανέφερα και επέμενα ότι όσα προβλέπει ο νόμος πρέπει να εφαρμοστούν.

Μετά απευθύνθηκα στον κ. Αγοραστό και επανέλαβα τη θέση μου ότι για οτιδήποτε σχετικά με τον τόπο του δυστυχήματος πρέπει να συνεννοηθεί με την ανακρίτρια Λάρισας που είχε αναλάβει την κύρια ανάκριση από την προηγούμενη ημέρα, στις 2 Μαρτίου 2023.

Όμως ο κ. Αγοραστός διαφώνησε μαζί μου ως προς την ανωτέρω θέση μου και στη συνέχεια άρχισε να συνομιλεί με κάποιον κύριο με κίτρινο γιλέκο και τον κ. Καραλή, ρωτώντας τον κύριο με το κίτρινο γιλέκο να του πει ποιες εργασίες θα απαιτούνταν για την αποκατάσταση των γραμμών».

Φωτογραφίες-ντοκουμέντα από το «χαμένο» κόκπιτ!

Την ίδια ώρα σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες στο Κουλούρι, όπου φυλάσσονται τα συντρίμμια των δύο τρένων. Η «Μ» δημοσιεύει σήμερα συγκλονιστικά φωτογραφικά ντοκουμέντα από το σημείο της τραγωδίας των Τεμπών, στα οποία διακρίνονται τα συντρίμμια από το «χαμένο» κόκπιτ της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας, τα οποία καθώς φαίνεται οι Αρχές δεν μπόρεσαν να εντοπίσουν εδώ και δύο χρόνια.

Πρόκειται για φωτογραφίες που έχουν τραβηχτεί με το πρώτο φως της ημέρας στο σημείο της τραγωδίας. Στις φωτογραφίες απεικονίζονται τα συντρίμμια από την τράπεζα μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Είναι τα «γαλάζια» κομμάτια ανάμεσα στα συντρίμμια, τα οποία έχουν διασκορπιστεί μετά τη σύγκρουση σε απόσταση λίγων μέτρων. Μάλιστα σε κάποια από αυτά διακρίνεται και το GSMR, το οποίο δεν λειτουργούσε την ημέρα της τραγωδίας. Στην άλλη φωτογραφία-ντοκουμέντο διακρίνονται επίσης τα ικριώματα και οι κρουνοί που βρίσκονται στην τράπεζα μηχανοδήγησης.

Τα φωτογραφικά ντοκουμέντα εγείρουν ερωτήματα σχετικά με όσα καταγράφονται στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Συγκεκριμένα, στη σελίδα 40 του πορίσματος αναφέρεται χαρακτηριστικά:

«Η πίσω καμπίνα του οδηγού της ατμομηχανής 120-012 (σ.σ.: η δεύτερη μηχανή του εμπορικού τρένου) φαίνεται να έχει αποκοπεί από το υπόλοιπο όχημα και δεν μπορεί να αναγνωριστεί πλήρως πουθενά ανάμεσα στα συντρίμμια, εκτός από ένα μικρό μέρος της οροφής της και του πάνω προβολέα (μπροστά από το πρώτο κοντέινερ με τα ελάσματα).

Το υπόλοιπο της καμπίνας δεν μπορεί να αναγνωριστεί ως σύνολο και επίσης ο εμπρόσθιος πίνακας με τον βαμμένο αριθμό και τα δύο κόκκινα φώτα δεν αναγνωρίζονται επίσης ανάμεσα στα συντρίμμια».

Μετά την παράδοση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στον εφέτη ανακριτή, δόθηκε εντολή στη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής να ερευνήσει τον χώρο και τα συντρίμμια που βρίσκονται προς φύλαξη στο Κουλούρι. Κατά την έρευνα φέρεται να εντοπίστηκε τμήμα από την οροφή της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας -που ήταν γνωστό πως υπήρχε ανάμεσα στα συντρίμμια-,καθώς επίσης ένα κάθισμα αλλά και ορισμένα ακόμη μεταλλικά τμήματα, για τα οποία έχει δοθεί εντολή για τη συναρμολόγησή τους προκειμένου να ταυτοποιηθούν.

Το βασικό ερώτημα που προκύπτει και θα απαντηθεί με την παράδοση του πορίσματος της ΔΑΕΕ είναι το εάναυτά τα νέα ευρήματα ήταν πράγματι χαμένα και, αν ήταν, γιατί δύο χρόνια δεν είχαν εντοπιστεί και φωτογραφηθεί, αλλά και αν πρόκειται για ευρήματα υψίστης σημασίας που επιτέλους θα μπορέσουν να δώσουν απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα.

*Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΜΠΑΜ της Κυριακής
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ