«34ος Μαραθώνιος Αθήνας. Ο Αυθεντικός». Περίπου 50.000 συμμετοχές από όλο τον κόσμο έχουν καταγραφεί στον φετινό παγκόσμιο γεγονός που θα λάβει μέρος στην καρδιά της ελληνικής πρωτεύουσας, την Κυριακή.
50.000 δρομείς σε μια διοργάνωση υψηλών προδιαγραφών που φέτος συμπληρώνει 120 χρόνια από την πρώτη διοργάνωση του αγωνίσματος που εμπνεύστηκε από τη διαδρομή του Αθηναίου ημεροδρόμου που έφερε το μήνυμα της νίκης στη μάχη του Μαραθώνα το 490 π.Χ. Την άνοιξη του 1896 στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες, αθλητές από πέντε χώρες του κόσμου είχαν παραταχθεί στην αφετηρία, τη γέφυρα του Μαραθώνα, για να τρέξουν μέχρι το Παναθηναϊκό Στάδιο. Η νίκη του Έλληνα αθλητή, Σπύρου Λούη έμεινε στην ιστορία συμβολίζοντας την προσπάθεια και τη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης.
Ο Αυθεντικός Μαραθώνιος δεν είναι ένα απλό αθλητικό γεγονός. Πρόκειται για ένα δύσκολο αγώνισμα το οποίο ενώνει εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον πλανήτη και στο οποίο κάθε συμμετέχων έρχεται αντιμέτωπος όχι απλώς με άλλους δρομείς, αλλά με τον ίδιο του τον εαυτό. Με τις αντοχές του και τα όρια του σε μια σκληρή διαδρομή 42. 195 μέτρων δόξας και ιστορίας. Μοιάζει με μαζική προσπάθεια, αλλά στην πραγματικότητα είναι καθαρά ατομική. Όλοι μαζί και ταυτόχρονα ο καθένας μόνος του σε μια γενική ατμόσφαιρα γιορτής.
Νενικήκαμεν!
Η γέννηση του μαραθωνίου δρόμου ταυτίζεται ουσιαστικά με το έπος της Μάχης του Μαραθώνα το 490 π.Χ. Οι ιστορικοί κάνουν λόγο για τη μεταφορά της χαρμόσυνης είδησης της νίκης των Ελλήνων από το Μαραθώνα στην Αθήνα, από έναν οπλίτη που διένυσε 42.195 χιλιόμετρα για να φτάσει από την πεδιάδα της μάχης στη σημερινή ελληνική πρωτεύουσα.
Σύμφωνα με το μύθο ο οπλίτης αυτός δεν ήταν άλλος από τον Φειδιππίδη, ξακουστό δρομέα της εποχής, στον οποίο – όπως αναφέρει ο Ηρόδοτος – είχε ανατεθεί να τρέξει απόσταση 1.140 σταδίων (περισσότερα από διακόσια χιλιόμετρα) μέσα σε δύο μέρες, προκειμένου να μεταβεί από το Μαραθώνα στη Σπάρτη και να ζητήσει τη βοήθεια των Λακεδαιμονίων μόλις αποβιβάστηκαν οι Πέρσες στα παράλια της Αττικής. Σύμφωνα με την παράδοση μάλιστα, μόλις ο Φειδιππίδης εισήλθε στο χώρο της Συνέλευσης της Βουλής αναφώνησε το περίφημο «Νενικήκαμεν» και στη συνέχεια ξεψύχησε…Ωστόσο καμιά ιστορική αναφορά δεν επιβεβαιώνει ότι η Φειδιππίδης ήταν εκείνος που έτρεξε πρώτος τη διαδρομή Μαραθώνας – Αθήνα.
Τον 1ο αιώνα μ.Χ. ο Πλούταρχος ανέφερε ότι το αγγελτήριο της νίκης έφτασε στην Αθήνα από έναν απλό μαραθωνοδρόμο οπλίτη, που είχαν πολεμήσει στο Μαραθώνα, τον Ευκλή. Φορώντας την πανοπλία του και τον οπλισμό του ο μαραθωνομάχος Ευκλής διέτρεξε 42.195 μέτρα και στα βήματα του έμελλε να βαδίσουν μετά από πολλούς αιώνες εκατομμύρια άνθρωποι…
Η ιδέα της γέννησης του μαραθωνίου δρόμου ως αγώνισμα του κλασσικού αθλητισμού ανήκει στο Γάλλο γλωσσολόγο και ελληνιστή Michel Breal φίλο του Πιέρ ντε Κουμπερτέν που πρότεινε κατά την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 στην Αθήνα «την επανάληψη του διάσημου εκείνου δρόμου που εξετέλεσε ο στρατιώτης του Μαραθώνος».
Έτσι η επίσημη έναρξη της ιστορίας του μαραθωνίου δρόμου καταγράφεται στις 10 Μαρτίου 1896 με τη διεξαγωγή των πανελληνίων προκριματικών αγώνων που θα καθόριζαν την ταυτότητα των έξι αθλητών που θα λάμβαναν μέρος στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες της σύγχρονης εποχής.
Η απόσταση των 42.195 μέτρων καθορίστηκε στους Ολυμπιακούς αγώνες του Λονδίνου του 1908, καθώς τόσα ήταν τα χιλιόμετρα που χώριζαν τα ανάκτορα του Ουίνδσορ και το Ολυμπιακό Στάδιο του Shepherd’s Bush στα δυτικά του Λονδίνου. Ο συγκεκριμένος μαραθώνιος, μάλιστα, έμεινε στην ιστορία ως «η κούρσα του αιώνα», καθώς ο δρομέας που έκοψε πρώτος το νήμα, ο Ντοράντο Πιέτρι, κατάφερε να τερματίσει παραπαίοντας και αφού νωρίτερα είχε σωριαστεί εφτά φορές στο στίβο. Ο Πιέτρι έφτασε στη γραμμή του τερματισμού βοηθούμενος από τους κριτές, μοιραία αποκλείστηκε, αλλά παρέλαβε για την υπεράνθρωπη προσπάθειά του αναμνηστικό κύπελλο από τη Βασίλισσα Αλεξάνδρα της Δανίας.
Με πληροφορίες από το Visit Marathon