Από την Αλεξάνδρα Χριστίνα Ιωάννου
Τα τελευταία νέα είναι από συναρπαστικά μέχρι… επικίνδυνα. Οι λάτρεις του Facebook και της χωρίς όρια χρήσης του διαδικτύου εκστασιάζονται, οι πιο σκεπτικοί και προσεχτικοί στη χρήση του internet και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ανησυχούν. Γιατί; Πριν από λίγες μέρες αποκαλύφθηκε πως πολύ προσωπικά στοιχεία, ίσως τα πιο προσωπικά, δηλαδή το πότε οι άνθρωποι κάνουν σεξ, έρχονται σε γνώση του Facebook! Και μάλιστα αυτό πιστοποιείται από μελέτη της οργάνωσης Privacy International (Διεθνής Ιδιωτικότητα), η οποία αφορά τις διάφορες εφαρμογές (apps) που καταγράφουν την περίοδο των γυναικών.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, ορισμένες εφαρμογές που προτιμώνται από πλήθος γυναικών κυρίως σε καθημερινή χρήση, μοιράζονται τα στοιχεία τους με το Facebook, και περιλαμβάνουν ιδιαίτερα προσωπικές πληροφορίες όπως η χρήση αντισυλληπτικών, η διάρκεια της περιόδου, τα συμπτώματα, αλλά επίσης πληροφορίες για το σεξ, τη γενική υγεία, τη διατροφή, την ψυχική διάθεση κ.ά. Σε αντάλλαγμα, κάποιες εκ των εφαρμογών αυτών ενημερώνουν τις γυναίκες για τις πιο γόνιμες μέρες του μήνα ή πότε να περιμένουν την επόμενη περίοδο τους.
Και να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι.
Σύμφωνα με την Privacy International (ΡΙ), οι πιο δημοφιλείς εφαρμογές (Period Tracker, Period Track Flo και Clue Period Tracker) δεν μοιράζονται στοιχεία τους με το Facebook. Άλλες όμως, όπως οι Maya της Plackal Tech (5 εκατομμύρια λήψεις στο Google Play), MIA της Mobapp Development Limited (ένα εκατομμύριο λήψεις) και My Period Tracker της Linchpin Health (πάνω από ένα εκατομμύριο), το κάνουν.
Η οργάνωση προστασίας της ιδιωτικότητας προχώρησε σε συγκεκριμένη ανακοίνωση: «Προσωπικές λεπτομέ- ρειες της ιδιωτικής ζωής εκατομμυρίων χρηστών σε όλο τον κόσμο μοιράζονται με το Facebook και άλλα τρίτα μέρη, χωρίς την κατηγορηματική και σαφή συναίνεση των χρηστών, όσον αφορά την περίπτωση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, όπως η υγεία ενός χρήστη ή η σεξουαλική ζωή του».
Η εφαρμογή Maya στον απόηχο των αντιδράσεων είναι αυτή σύμφωνα με το BBC, που προχωρά σε αλλαγές στην πολιτική της σχεδόν άμεσα, ενώ οι Linchpin και MIA δεν σχολίασαν. Η PI θεωρεί ότι τα ευρήματά της εγείρουν σοβαρές ανησυχίες σχετικά με το αν τέτοιες εφαρμογές είναι συμβατές με το νέο Γενικό Κανονισμό Προστασίας δεδομένων (GDPR) της ΕΕ. Πέρα όμως από το θέμα της ιδιωτι- κότητας και το κατά πόσον οι εφαρμογές αυτές σέβονται ή όχι τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών τους, γεννάται ένα μεγάλο ερώτημα. Βοηθούν στην κοινωνικοποίηση των ατόμων, στη σύναψη σχέσεων ή ακόμα και στο «απλό σεξ» όπως συνηθίζεται να λέγεται από πολλούς; Και κάπου εδώ εμφανίζεται το φαινόμενο Tinder.
TINDER και SEX
Δεν είναι καινούριο, δεν είναι πια ταμπού και σίγουρα δεν είναι το μόνο. Αλλά είναι από τις πιο ευρέως διαδεδομένες εφαρμογές (η πρώτη ανάμεσα σε πλήθος ανταγωνιστών όπως το Match, OKCupid, Bumble, eHarmony και Hinge), που βοηθούν με τη συμπλήρωση μερικών μόνο στοιχείων, να κά- νει κανείς (πιο) εύκολα γνωριμίες και το μετά… είναι μια μεγάλη συζήτηση.
Να δούμε μερικά στοιχεία όμως. Σύμφωνα με το CEO της Tinder, η συγκεκριμένη εφαρμογή έχει πάνω από 2 δισ. επισκεψιμότητα καθημερινά σε περισσότερες από 190 χώρες και ενδε- χομένως να είναι και η αιτία πίσω από 1.000.000 ραντεβού σε εβδομαδιαία βάση ανά τον κόσμο! Και τα νούμερα είναι πολύ πρόσφατα. Τα έδωσε ο ίδιος ο CEO του Tinder στο φως, μετά από έντονες ερωτήσεις για τον αν φοβάται τον ανταγωνισμό. Καθώς το Facebook προετοιμάζεται ήδη να «σαρώσει» τα πάντα, δημιουργώντας μια πολύ εύχρηστη εφαρμογή που δεν θα βοηθά- ει μόνο στο να υπενθυμίζει τη χρήση αντισυλληπτικών, αλλά και να βρίσκει συντρόφους, εραστές, ακόμα και κρυμμένους «βάτραχους», έτοιμους να γίνουν πρίγκιπες και πριγκίπισσες!
Το Facebοok έρχεται ως το νέο Tinder!
Το Facebook Dating συγκεκριμέ- να, μια καινούρια εφαρμογή του κο- ρυφαίου αμερικανικού κολοσσού του Zuckerberg, είναι ήδη διαθέσιμο σε 19 χώρες και έρχεται να κλέψει την πρω- τιά του online dating από το Tinder!
Εμπιστευόμαστε στο Facebook προσωπικές μας πληροφορίες, ιδιωτικές μας συζητήσεις και φωτογραφίες μας σχεδόν κάθε μέρα, οπότε γιατί να μην του εμπιστευτούμε και την ερωτι- κή μας ζωή; Κάτι τέτοιο θα πρέπει να σκέφτηκε και ο Mark Zuckerberg όταν αποφάσισε να δημιουργήσει το Facebook Dating. Πρόκειται για μία εφαρμογή παρόμοια με το Facebook, η οποία όμως ζητάει λιγότερες πληροφορίες και της οποίας ο σκοπός δεν είναι γενικά η κοινωνικοποίηση, αλλά το να βρεθεί το άλλο μας μισό. Με άλλα λόγια, είναι μία εφαρμογή που έρχεται να ανταγωνιστεί το ήδη υπάρχον και πετυχημένο στο online dating Tinder, οπότε γιατί κάποιος να την επιλέξει αντί αυτής που ήδη ξέρει και εμπιστεύεται;
Η απάντηση φαίνεται πως θα δοθεί σε μία λειτουργία εντός του Facebook Dating, η οποία ονομάζεται Secret Crush. Μέσω αυτής μπορεί να επιλέξει κανείς μέχρι εννιά φίλους από το Facebook που τον ενδιαφέρουν ερωτικά, ακόμα και αν δεν έχουν την εφαρμογή Dating. Σε εκείνους θα πάει μία ειδοποίηση ότι κάποιος ενδιαφέρεται για αυτούς, χωρίς όμως να ξέρουν ποιος, έτσι ώστε να τους δελεάσουν να δημιουργήσουν αντίστοιχο προφίλ, να προσθέσουν τους εννιά φίλους που τους ενδιαφέρουν και να ανακαλύψουν αν υπάρχει αμοιβαιότητα, αφού σε αυτή την περίπτωση θα τους ανοί- ξει αυτόματα ένα chat στο Messenger… Τόσο απλά!
Η νέα αυτή εφαρμογή βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο, ωστόσο δεν αργεί να καθιερωθεί.
Από το like (μου αρέσει) στο love (αγάπη) η απόσταση δεν είναι όπως φαίνεται μεγάλη και το Facebook προτίθεται να διευκολύνει τους χρήστες του να τη διανύσουν με τη βοήθεια της νέας υπηρεσίας εύρεσης ερωτικού συντρόφου Dating και θα είναι διαθέσιμη και στην Ευρώπη από τις αρχές του 2020. Το Facebook dating είχε από το 2018 τεθεί δοκιμαστικά σε εφαρμογή σε 19 χώρες και οι ΗΠΑ θα είναι τώρα η 20ή. Οποιοσδήποτε χρήστης άνω των 18 ετών με λογαριασμό Facebook θα μπορεί να δημιουργήσει το δικό του προφίλ στο Dating. Παρά τις όποιες κριτικές που έχει δεχτεί το Facebook για παραβίαση προσωπικών δεδομένων των χρηστών του, έρχεται τώρα να ζητήσει από τους χρήστες του να του εμπιστευθούν ακόμα πιο προσωπικά τους στοιχεία.
Σημαντικό ωστόσο είναι να αναφέρουμε ότι μπορεί τα δεδομένα να μην παραμένουν για τους εργαζόμενους του Facebook τόσο προσωπικά αλλά η δραστηριότητα ενός χρήστη στο Dating δεν θα εμφανίζεται στο προφίλ του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα παραμένει ξεχωριστή. Ο κάθε χρή- στης μπορεί να θέσει τις προτιμήσεις του για σύντροφο με βάση παράγοντες όπως η απόσταση της κατοικίας, η ηλι- κία, η θρησκεία, το ύψος κ.ά. Θα μπορεί, επίσης, να αποφασίζει αν θέλει το προφίλ του στο Dating να το βλέπουν οι φίλοι του (και ποιοι) στο Facebook.
Tο Facebook λοιπόν, με πάνω από 2 δισεκατομμύρια χρήστες, αισιοδοξεί ότι το Dating θα γίνει ανάρπαστο, καθώς τουλάχιστον 200 εκατομμύρια χρήστες του δηλώνουν ανύπαντροι και εργένηδες, υπόψιν δε πως τίποτα δεν θα εμποδίζει και τους παντρεμένους να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή αυτή.
Μόνο στις ΗΠΑ ο αριθμός των ενηλίκων που χρησιμοποιούν online υπηρεσίες και εφαρμογές φτάνει τα 25 εκατομμύρια για το 2019… Και εδώ έρχεται το μεγάλο ερώτημα; Facebook ή Tinder, το online dating τελικά βοηθάει τις σχέσεις των ανθρώπων; Και αν ναι, σε τί;
Τι λένε οι ειδικοί ψυχικής υγείας
Καλωσορίσατε στο Οnline Dating (και μάλλον αργήσατε!). Έτσι τουλάχιστον υποστηρίζουν οι περισσότεροι ειδικοί ψυχικής υγείας και σχέσεων, καθώς καθημερινά ερωτώνται σχετικά από ανθρώπους που τους επισκέπτονται και τους εμπιστεύονται. Αυτός ο τρόπος γνωριμιών έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, ακόμα και αν η Ελλάδα άργησε λίγο στο να ενστερνιστεί τέτοιες «μεθόδους». Η ζωή είναι ιδιαιτέρως γρήγορη και αγχωτική, οι νέες γενιές δεν έχουν μάθει τόσο να περιμένουν και φυσικά μια διαδικτυακή γνωριμία βοηθά στο να μην αισθανθεί κανείς τόσο εύκολα την απόρριψη. Άλλωστε, οι επιλογές είναι αρκετές, ο καθένας μπορεί να γράφει ότι θέλει στο προφίλ του και για τους πιο ντροπαλούς, τους δίνεται ο απαιτούμενος χρόνος να εστιάσουν σε κοινά τους χό- μπι πριν γνωριστούν από κοντά.
Στους πιο τολμηρούς δε που έχουν συνηθίσει να φλερτάρουν και δια ζώσης, οι εφαρμογές αυτές παρέχουν κυρίως πιο εύκολο και γρήγορο sex, ενώ για τους πιο ηλικιωμένους, μία αίσθηση φρεσκάδας και εκμοντερνισμού. Επίσης, αυτό που υπογραμμίζεται είναι πως είναι πολλοί οι χρήστες που αρέ- σκονται στη διατήρηση ενός προφίλ, συζητήσεων και γνωριμιών, αλλά δεν επιθυμούν να συναντηθούν από κοντά ή αν δεν τύχει, δεν τους απασχολεί καθόλου. Ένα μεγάλο μάλιστα ποσοστό από αυτούς τους χρήστες είναι δεσμευμένοι ή παντρεμένοι. Τους αναζωογονεί ιδιαίτερα αυτό το είδος φλερτ και «παιχνιδιού».
Οι ειδικοί, όμως, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Όσο και αν η κοινωνικοποίηση προτιμάται σε κάθε περίπτωση από την μοναχικότητα και όσο και αν μερικές φορές τέτοιες γνω- ριμίες μπορεί να οδηγήσουν σε κάτι πιο σοβαρό, η πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν ανήκει σε σενάρια ελαφροκοι- νωνικών ταινιών του Hollywood! Κοινώς δεν έχουν happy end. Και αυτό που δημιουργεί ακόμα περισσότερη ανησυχία είναι το κατά πόσον τα ίδια άτομα δεν επιθυμούν ή δεν προσβλέπουν σε μια ευτυχή κατάληξη κάποια στιγμή, αλλά αντιμετωπίζουν τις σχέσεις με καθαρά «διαδικτυακούς» όρους. Γρήγορους, επιφανειακούς, «on the spot» και «viral» για να χρησιμοποιήσουμε κάποιους ιντερνετικούς όρους…
Και μετά αναρωτιέται κανείς αν τα βατραχάκια θα αλλάξουν με ένα φιλί, ή αρκεί το emoticon…