Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2024

Το σκάνδαλο του «Ερμής»

Γράφει ο Δήμος Βερύκιος

Ο “ΕΡΜΗΣ” είναι ο αγγελιοφόρος των θεών στην ελληνική μυθολογία που λειτουργεί ως ψυχοπομπός , που οδηγεί -δηλαδή- τις ψυχές των νεκρών στον Άδη όπως μαθαίνουμε στην Οδύσσεια, άλλα είναι και προστάτης των κλεφτών, των τυχερών παιχνιδιών και του εμπορίου.

Γι αυτό και κάπου εκεί στα 1995 επί υπουργίας Γ. Αρσένη , το ΓΕΣ βάφτισε “Ερμή” το Πρόγραμμα Επέκτασης των Επικοινωνιών του Στρατού.

Αυτό λοιπόν το συγκεκριμένο “εξοπλιστικό πρόγραμμα” ο “ΕΡΜΗΣ Β΄ Φάση” αυτές τις μέρες βρίσκεται στο “εδώλιο” μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Μια δίκη που διεξάγεται στο Ε’ Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Αθηνών με πολλές απουσίες και παράδοξα αφού τελικώς κάθονται στο σκαμνί και δικάζονται για “’άμεση συνέργεια σε απιστία” όχι όλοι οι εμπλεκόμενοι στο συγκεκριμένο πρόγραμμα παρά μόνο μία μικρή – συγκεκριμένη επιτελική ομάδα, με πρώτους και καλύτερους τον Γ. Σμπώκο και τον Αντ. Κάντα.

Από το εδώλιο απουσιάζoυν οι Ακ. Τσοχατζόπουλος λόγω παραγραφής βάσει το νόμου περί ευθύνης υπουργών καθώς και ο Μ. Χριστοφοράκος διευθύνοντας σύμβουλός της SIEMENS !!!

Η ιστορία του σύγχρονου “ΕΡΜΗ” ξεκινάει ως εξής :

• Το πρόγραμμα ανατίθεται από το ΓΕΣ στην κρατική Αμυντική Βιομηχανία ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία) με υποκατασκευαστή τη SIEMENS, μετά από απόφαση του ΚΥΣΕΑ της 24/7/1998.

• Το πρόγραμμα εντάσσεται στην στην Σύμβαση Πλαίσιο που υπήρχε μεταξύ υπουργείου Άμυνας και ΕΑΒ από 9/10/1996. Η ένταξη μετά από πρόταση του Γενικού Επιτελείου Στρατού και του τότε Γενικού Διευθυντή Εξοπλισμών (Ε. Ρογκάκος), ο οποίος είχε τοποθετηθεί επί Υπουργείας Αρσένη, που έγινε δεκτή τον Φεβρουάριο του 1997 από τον Α. Τσοχατζόπουλος.

• Το ΓΕΣ πρότεινε επίσης ο υποκατασκευαστής της ΕΑΒ να είναι η SIEMENS, στην οποία είχε ανατεθεί η πρώτη φάση του προγράμματος μετά από διαγωνισμό, το οποίο ενέκρινε ο Υπουργός.

Σημειωτέον ότι όλα τα παραπάνω ήταν αποφασισμένα πριν αναλάβει Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών (ΓΔΕ) ο Γ. Σμπώκος (28/7/1997), ο οποίος δεν είχε καμία θεσμική και υπηρεσιακή δυνατότητα αλλαγής της παραπάνω σύμβασης.

Την Τεχνικοοικονομική αξιολόγηση και τις διαπραγματεύσεις με την ΕΑΒ πραγματοποίησε, επί ένα έτος αρμόδια επιτροπή από επιτελείς του ΥΠΕΘΑ και κατέθεσε ομόφωνο πρακτικό με τους όρους κατακύρωσης του προγράμματος στην ΕΑΒ. Η ιεραρχία της ΓΔΕ με Υπηρεσιακό Σημείωμα ενημέρωσε τον ΥΕΘΑ για την ομόφωνη εισήγηση της παραπάνω αρμόδιας επιτροπής, ο οποίος και μετά την προηγούμενη προσυπογραφή της εισήγησης από τον αρχηγό ΓΕΣ υπέγραψε την κατακύρωση του προγράμματος στην ΕΑΒ με τους όρους που εισηγήθηκε η επιτροπή (12/7/1999).

Ο υπουργός Άμυνας ανέθεσε στη συνέχεια στην ίδια επιτροπή να συντάξει και το σχέδιο σύμβασης μεταξύ ΥΠΕΘΑ και ΕΑΒ.

Η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών υπέβαλε το σχέδιο σύμβασης, όπως ακριβώς συντάχθηκε από την αρμόδια επιτροπή, για τελική έγκριση στον ΥΕΘΑ ο οποίος το ενέκρινε και εξουσιοδότησε τον τότε Γενικό Διευθυντή (Ι. Σμπώκο) να υπογράψει, αντ’ αυτού, την σύμβαση με την ΕΑΒ.

Η σύμβαση υπογράφτηκε στις 25/9/1999, ο δε Σμπώκος παραιτήθηκε από τη ΓΔΕ για να πολιτευθεί την 15/3/2000.

Σε επίπεδο ανακριτή κατηγορούμενοι ήταν :

1. Βασικό αδίκημα : απιστία σχετική με την υπηρεσία σε βαθμό κακουργήματος του πρώην Υπουργού Α. Τσοχατζόπουλου. Τελικώς δεν ασκήθηκε δίωξη λόγω παραγραφής του αδικήματος από το Νόμο περί ευθύνης Υπουργών !

2. Σε μη πολιτικά πρόσωπα :

α. Κάντας Α. (Αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή Εξοπλισμών) για παθητική δωροδοκία, άμεση συνέργεια σε απιστία του πρώην Υπουργού και για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα.

β. Σμπώκος Ι. (Γενικού Διευθυντή Εξοπλισμών), Ανδρουλάκης Ζ. (Διευθυντή Διεύθυνσης Προγραμμάτων Εξοπλισμών) και

Λεονταρίτης Ν. (Υποδιευθυντή Διεύθυνσης Προγραμμάτων Εξοπλισμών) για άμεση συνέργεια σε απιστία του πρώην Υπουργού.

γ. Χριστοφοράκος Μ. (Διευθύνοντα Συμβούλου της SIEMENS Α.Ε.), Δενδρινός Δ. (στελέχους της SIEMENS Α.Ε.), Ψαρρός Μ. (στελέχους της SIEMENS Α.Ε.) για απάτη από κοινού και κατ΄ εξακολούθηση κατά του δημοσίου

δ. Μοσχοπαίδης Ε. (Προέδρου ΕΑΒ Α.Ε.-Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία), Γούλιος Γ. (Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΑΒ Α.Ε.-έχει αποβιώσει), Ξένο Δ. (Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου ΕΑΒ Α.Ε.), Λινάκης Κ. (Προέδρου ΔΣ ΕΑΒ Α.Ε), Φιλιππάκος Α. (Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΑΒ Α.Ε.), Δαμιανός Θ. (Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΑΒ Α.Ε.) για απάτη από κοινού και κατ΄ εξακολούθηση κατά του δημοσίου.

Παρά την μακρά προκαταρκτική εξέταση των Εισαγγελέων Βούλγαρη και Αθανασίου για τις υποθέσεις της SIEMENS, των ανακριτικών πράξεων των ειδικών Εφετών Ανακριτών Πιπιλίγκα και Νικολακέα και τη διερεύνηση που, υπό την ισχύ του Ν. 4022/2011, είχε πραγματοποιήσει το ανακριτικό γραφείο του Πρωτοδικείου Αθηνών, δεν είχε, μέχρι πριν από λίγους μήνες, ανακύψει ζήτημα απιστίας για την σχετική σύμβαση με την ΕΑΒ.

Στα πλαίσια της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για την υπόθεση SIEMENS το 2010, κλήθηκε να καταθέσει ο Α. Κάντας λόγω της ανεύρεσης εμβάσματος 500.000 € σε λογαριασμό του στην Ελβετία, που συνδέθηκε με τον διαχειριστή των «μαύρων ταμείων της Siemens» κ. Μαυρίδη.

Πλην όμως, οι Ανακριτές Γεωργουλέας και Μάρκου, συσχέτισαν το έμβασμα αυτό, που αφορούσε τον Αντ. Κάντα, με την SIEMENS και δεδομένου ότι στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν υπήρχε κανένα Εξοπλιστικό Πρόγραμμα μετά το 1996 που να έχει ανατεθεί στην εταιρεία SIEMENS, αντιστοίχησαν το θέμα με την σύμβαση του προγράμματος «ΕΡΜΗΣ Β Φάση».

Επιχειρήθηκε δηλαδή να οικοδομηθεί, μετά από δεκαπέντε χρόνια, ότι παρανόμως ανατέθηκε, χωρίς διαγωνισμό στην κρατική εταιρεία ΕΑΒ το σχετικό πρόγραμμα, ενώ αυτό επιβάλει η σχετική νομοθεσία στη περίπτωση κρατικών εταιρειών και ότι υπάρχει δήθεν θέμα υπερκοστολόγησης στη σύμβαση και συνεπακόλουθα να στοιχειοθετηθούν κατηγορίες για απιστία και απάτη εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.

Έτσι λοιπόν στις 26/7/2013 ο Επίκουρος Ανακριτής κ. Μάρκου ζήτησε την άσκηση συμπληρωματικών διώξεων και για το αδίκημα της άμεσης συνέργειας σε απιστίας του πρώην υπουργού, οποίος βέβαια δεν κατηγορείται λόγω της παραγραφής από το άρθρο 86 του Συντάγματος και τον Νόμο περί ευθύνης Υπουργών.

Σημειώνεται ότι το υπηρεσιακό έγγραφο προς τον Υπουργό, με το οποίο παρουσιάζεται το πρακτικό της επιτροπής και η πρότασή της για κατακύρωση του προγράμματος, υπογράφουν κατά σειρά οκτώ υπηρεσιακοί παράγοντες:

1. Ο Προϊστάμενος του αρμόδιου Γραφείου της ΓΔΕ

2. Ο Τμηματάρχης του αρμοδίου Τμήματος της ΓΔΕ

3. Ο Υποδιευθυντής της αρμόδιας Διεύθυνσης της ΓΔΕ

4. Ο Διευθυντής της αρμόδια Διεύθυνσης της ΓΔΕ

5. Ο Αναπληρωτής Γεν. Διευθυντής της ΓΔΕ,

6. Ο Νομικός Σύμβουλος του Υπουργείου (Αντιπρόεδρος του ΝΣΚ)

7. Ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού

8. Ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΕ.

Η ανάκριση για να στοιχειοθετήσει “συνέργεια σε απιστία” παρουσίασε στο κατηγορητήριο υπερκοστολόγιση στη σύμβαση, μέσω μαρτυρικής κατάθεσης μέλους της επιτροπής- υπηρεσιακού στελέχους του ΓΕΣ, ο οποίος το 1999, ως μέλος της αρμόδιας Επιτροπής Διαπραγματεύσεων μαζί με τα υπόλοιπα μέλη, έκαναν ομόφωνα αποδεκτή την τελική προσφορά της ΕΑΒ και εισηγήθηκαν την κατακύρωση του προγράμματος σε αυτήν, χωρίς να προτείνουν την οποιαδήποτε μείωση του κόστους της σύμβασης λόγω υποτιθέμενης υπερκοστολόγησης. Ουσιαστικά δηλαδή αυτός που έκανε αποδεκτή την προσφορά της ΕΑΒ και πρέπει να βαρύνεται με την ύπαρξη πιθανής υπερκοστολόγησης, «χρησιμοποιήθηκε» (αφού εξαιρέθηκε από τις κατηγορίες) για να «τεκμηριώσει» υπερκοστολόγηση με νατοϊκά, μη συγκρίσιμα και μη εφαρμοστέα στην συγκεκριμένη περίπτωση μεταγενέστερα πρότυπα!!!

Το συγκεκριμένο υπηρεσιακό στέλεχος του ΓΕΣ εξετάστηκε όχι ως κατηγορούμενος αλλά ως μάρτυρας !!! Συνεπακόλουθα και όλως παραδόξως κλήθηκαν ως μάρτυρες και όχι ως πιθανοί κατηγορούμενοι και άλλα μέλη της επιτροπής που εξ αρμοδιότητας η πιθανή υπερκοστολόγηση στο πρόγραμμα χρεώνεται πρωτίστως σε αυτά, των οποίων ρόλος ήταν ο έλεγχος και η συμφωνία τους ή μη με την τελική προσφορά της ΕΑΒ, ως προϋπόθεση προκειμένου η ΓΔΕ να προωθήσει προς τον Υπουργό την έγκριση της κατακύρωσης του προγράμματος και την υπογραφή της σύμβασης.

Επίσης δεν κλήθηκε ούτε σαν μάρτυρας ο αρμόδιος Αρχηγός του ΓΕΣ που προσυπέγραψε την κατακύρωση του προγράμματος, ως καθ ύλην αρμόδιος και του οποίου το Γενικό Επιτελείο ήταν αρμόδιο για τις πιστώσεις του προγράμματος και όλες τις πληρωμές της σύμβασης.

Ουσιαστικά, με ένα μαγικό τρόπο, απαγγέλθηκε κατηγορία, για συνέργεια σε απιστία, επιλεκτικά σε τέσσερα στελέχη της ΓΔΕ και εξαιρέθηκαν αναιτιολόγητα από την κατηγορία, λόγω της υποτιθέμενης υπερκοστολόγησης, τα μέλη της αρμόδιας επιτροπής και από τους υπογράφοντες το υπηρεσιακό έγγραφο για την έγκριση από τον Υπουργό της κατακύρωσης, ο Προϊστάμενος του αρμόδιου Γραφείου- χειριστής του προγράμματος και μέλους της επιτροπής και ο Τμηματάρχης του αρμοδίου Τμήματος και μέλους της επιτροπής.

Έτσι επελέγησαν αυθαίρετα, από το σύνολο των επτά στελεχών που προσυπογράφουν, οι τέσσερεις για στους οποίους απαγγέλθηκε κατηγορία για συνέργεια σε απιστία και εξαιρέθηκαν οι δύο πρώτοι, ο Νομικός Σύμβουλος και ο Αρχηγός του ΓΕΣ!

Μετά την περάτωση της κύριας ανάκρισης από τον Ειδικό Ανακριτή ο Αντ. Κάντας, με τη γνωστή μεταγενέστερη απολογία του για τα εξοπλιστικά προγράμματα, ομολόγησε ότι τα 500.000 € έχουν σχέση με άλλο εξοπλιστικό πρόγραμμα και όχι με το πρόγραμμα «ΕΡΜΗΣ Β Φάση» στο οποίο τα είχε εντάξει η ανάκριση.

Παρόλα αυτά η εισαγγελέας κ. Σακελλαροπούλου κατέθεσε πρόταση προς το Συμβούλιο Εφετών με την οποία εισηγείται την παραπομπή σε δίκη για τα τέσσερα παραπάνω στελέχη της ΓΔΕ για συνέργεια σε απιστία και την απαλλαγή όλων των υπολοίπων στελεχών της ΕΑΒ και της SIEMENS .

Η πρόταση αυτή έγινε αποδεκτή από το Συμβούλιο Εφετών το οποίο και εξέδωσε το υπ΄αρ.273/2014 Βούλευμα με το οποίο παραπέμπομαι για συνέργεια σε απιστία του πρώην Υπουργού.

Έτσι σε διάστημα λιγότερο από τέσσερεις μήνες από τότε που κλήθηκαν για πρώτη φορά στον ανακριτή (12/11/2013) ολοκληρώθηκαν με εξπρές διαδικασίες και ξεκίνησε η δίκη στο Ε΄ Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων στις 7/4/2014.

Αντί δηλαδή να προταθεί η επιστροφή της δικογραφία στον ανακριτή για περεταίρω ανάκριση και προσεκτικότερη διερεύνηση του θέματος, με βάση τα νέα δεδομένα και περαιτέρω τις κρίσιμες ανακριτικές ελλείψεις του τρόπου στοιχειοθέτησης της επίμαχης υπερκοστολόγησης, το ύψος της οποίας υπολογίζεται με ερασιτεχνικό τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη μη συγκρίσιμα μεγέθη, προτάθηκε επιλεκτικά η παραπομπή για άμεση συνέργεια σε απιστία κατά ενός, αυστηρώς περιορισμένου κύκλου προσώπων, τα μέλη του οποίου είχαν την ολιγότερο τεχνοκρατική γνώση και η αντίστοιχη «προφύλαξη» των υπολοίπων μέσα από μία αδικαιολόγητη ασυλία.

Σε ότι αφορά τα στελέχη της SIEMENS, που είχαν κατηγορηθεί για απάτη κατά του δημοσίου , η εισαγγελέας πρότεινε την απαλλαγή όλων συμπεριλαμβανομένου και του Μ. Χριστοφοράκου !!

Όπως επίσης απαλλάχτηκαν όλα τα στελέχη της ΕΑΒ που είχαν κατηγορηθεί για απάτη κατά του δημοσίου και είχαν εμπλοκή στην διαπραγμάτευση, την υπογραφή, την διαχείριση και την υλοποίηση της σύμβασης…

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ