Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε νόμιμο το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την έγκριση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου το οποίο αποσκοπεί στην ανάταξη της υφιστάμενης υποβάθμισης της περιοχής, στην επαναχρησιμοποίηση των ανενεργών κτιρίων, στη δανειοδότηση εκσυγχρονισμού των υπαρχουσών βιοτεχνιών, ενώ δίνει κίνητρα στους ιδιοκτήτες των παραδοσιακών κτιρίων να τα αναστηλώσουν, κλπ.
Παράλληλα, το ΣτΕ έκρινε μη νόμιμη τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης στην υπό ανάπλαση περιοχή γύρο από το βόρειο τμήμα του λιμανιού του Πειραιά (Ταμπούρια, Παλαιά Κοκκινιά-Μανιάτικα, Αγία Σοφία, ‘Αγιος Διονύσιος, λόφος Βώκου, Ηλεκτρικός, κλπ).
Στο Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ κατατέθηκε για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που αφορά την «έγκριση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου του Δήμου Πειραιά, καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης και περιβαλλοντική έγκριση αυτού». Η επίμαχη περιοχή έχει έκταση 372,8 στρεμμάτων και αποτελεί τη συνέχεια του βόρειου τμήματος του λιμανιού του Πειραιά.
Συγκεκριμένα, αφορά τις περιοχές Αγία Σοφία-Μανιάτικα, λόφος Βώκου, Ταμπούρια, ‘Αγιος Διονύσιος και περικλείεται από τις οδούς Κάστορος-Θεσμοφορίου-Μεθώνης-Ρετσίνα-Αγίου Φιλίππου και συνορεύει βόρεια με τις περιοχές Ταμπούρια και Παλαιά Κοκκινιά-Μανιάτικα, δυτικά με τον Δήμο Δραπετσώνας, νότια με την ακτή Κονδύλη και ανατολικά με τις περιοχές Ηλεκτρικός και Ρετσίνα.
Με το ΕΠΣ επιχειρείται «η ανάταξη της υφιστάμενης υποβάθμισης, με ειδικότερους στόχους την επαναχρησιμοποίηση του ανενεργού κτιριακού αποθέματος, την ανάπτυξη στην περιοχή επέμβασης λειτουργιών μητροπολιτικής και διεθνούς εμβέλειας, με κύριο χαρακτήρα τις τριτογενείς επιχειρηματικές δραστηριότητες και ιδιαίτερα τους γραφειακούς χώρους και τις έδρες επιχειρήσεων, τις τουριστικές υπηρεσίες, τις πολιτιστικές υπηρεσίες, τις υπηρεσίες υγείας και τον αθλητισμό, αλλά και δραστηριότητες του δευτερογενούς τομέα, καθώς και την προσέλκυση νέων κατοίκων».
Ακόμα, αναφέρει το ΣτΕ (γνωμοδότηση 50/2022 με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Μαργαρίτα Γκορτζολίδου και εισηγήτρια την πάρεδρο Μαρία-Ελένη Παπαδημήτρη) ότι στο σχέδιο ΠΔ ορίζεται ότι η περιοχή του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου καθορίζεται και ως Ζώνη Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης και επισημαίνει ότι ο επίμαχος καθορισμός Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης, δεν περιέχει σαφή προσδιορισμό των κριτηρίων επιλογής της επίμαχης περιοχής και ως εκ τούτου δεν προτείνεται νομίμως η θεσμοθέτηση ΖΥΣ στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου.
Στο σχέδιο Π.Δ. ορίζεται ότι η περιοχή του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου καθορίζεται και ως Ζώνη Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης, αναφέρει το ΣτΕ και επισημαίνει ότι η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης πραγματοποιείται «από ακίνητο προσφοράς συντελεστή σε ακίνητο υποδοχής, που βρίσκεται εντός Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης (Ζ.Υ.Σ.)»
Όμως, στην προκειμένη περίπτωση, συνεχίσει το ΣτΕ έχει εκπονηθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Μελέτη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, οι μελέτες όμως αυτές, «εν προκειμένω, σχετικώς με τον καθορισμό Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης, δεν περιέχουν σαφή προσδιορισμό των κριτηρίων επιλογής της επίμαχης περιοχής, μη πληρούσες ως προς το περιεχόμενό τους και τις προϋποθέσεις των διατάξεων» της ισχύουσας νομοθεσίας.
«Ως εκ τούτου δεν προτείνεται νομίμως και δη χειρογράφως, το υπό επεξεργασία σχέδιο, η θεσμοθέτηση Ζ.Υ.Σ. στην περιοχή επέμβασης του Αγίου Διονυσίου του Δήμου Πειραιά», υπογραμμίζει το ΣτΕ.