Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι η κατασκευή της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, προϋπολογισμού 15 δισ. δολαρίων, – σε μια εναλλακτική λύση στα στενά του Βοσπόρου -, θα ξεκινήσει στα τέλη Ιουνίου, καθώς η πανδημία συνεχίζει να πλήττει την χώρα.
Η ανακοίνωση του Ερντογάν το Σάββατο ήρθε μια δεκαετία αφότου αποκάλυψε για πρώτη φορά το “τρελό πρότζεκτ του” και σε μια εποχή που η υποστήριξή του έφτασε σε ιστορικό χαμηλό, όπως γράφει το πρακτορείο Bloomberg. Η 45 χιλιομέτρων διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα κοστίσει περίπου 15 δισ. δολάρια και θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά. Στόχος είναι να διευκολύνει τη ναυτιλιακή κίνηση και να μειώσει τον κίνδυνο ατυχημάτων στον Βόσπορο, που διχοτομεί τη μεγαλύτερη πόλη της Τουρκίας.
Ο Ερντογάν ελπίζει ότι η κατασκευή της διώρυγας και η “άνοδος” των νέων πόλεων κατά μήκος της, θα οδηγήσει στη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας που θα ενισχύσουν δραματικά την οικονομική ανάπτυξη της χώρας και θα αντιστρέψουν την πτώση της δημοτικότητάς του πριν από τις προεδρικές εκλογές του 2023, σημειώνει το δημοσίευμα. Σημειώνεται πως έχει αυξηθεί η δυσαρέσκεια για τον χειρισμό της οικονομίας από την κυβέρνηση Ερντογάν καθώς και για τις κατηγορίες για διαφθορά από τον αρχιμαφιόζο Σεντάτ Πεκέρ, τις οποίες ο Τούρκος πρόεδρος απορρίπτει.
Κατά τη διάρκεια της 18ετούς θητείας του Ερντογάν, η Τουρκία έχει επενδύσει δεκάδες δισ. δολάρια σε τεράστια έργα υποδομών, συμπεριλαμβανομένου του νέου αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης, μιας νέας γέφυρας πάνω από τον Βόσπορο και νοσοκομείων της πόλης.
Η προγραμματισμένη διώρυγα αναμένεται να δημιουργήσει μια νέα πόλη μισού εκατομμυρίου, με αρκετές γέφυρες να συνδέουν τις δύο πλευρές.
“Θα θέσουμε τα θεμέλια της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης στα τέλη Ιουνίου”, δήλωσε ο Ερντογάν το Σάββατο σε τελετή για την επέτειο της κατάληψης της Κωνσταντινούπολης το 1453, μια μέρα μετά τα εγκαίνια ενός μεγάλου τζαμιού στην κεντρική πλατεία Ταξίμ. “Θα χτίσουμε δύο πόλεις στα δεξιά και αριστερά της διώρυγας. Με αυτές τις δύο πόλεις, θα ενισχυθεί η ομορφιά και η στρατηγική σημασία της Κωνσταντινούπολης”, τόνισε.
Προκειμένου να μετριάσει τον αντίκτυπο της πανδημίας στην οικονομία, η κυβέρνηση Ερντογάν “αγωνίζεται” να ανοίξει την οικονομία και να αναζωογονήσει την τουριστική βιομηχανία ενισχύοντας την εκστρατεία εμβολιασμού κατά του κορονοϊού. Ο στόχος είναι να μειωθούν τα δεινά των επιχειρήσεων που διαμαρτύρονται για ανεπαρκή κυβερνητική υποστήριξη και να στηριχθούν οικογένειες.
Ο Ερντογάν έχει απορρίψει τις ανησυχίες των πολιτικών αντιπάλων του ότι το έργο θα πλήξει τους φορολογούμενους, το περιβάλλον και ότι θα υπονομεύσει μια συμφωνία του 20ου αιώνα που αποσκοπεί στη διασφάλιση της σταθερότητας και της ασφάλειας στη Μαύρη Θάλασσα. Ο Τούρκος πρόεδρος έχει δηλώσει ότι η Τουρκία δεν θα αποχωρήσει από τη Συνθήκη του Μοντρέ του 1936, αλλά έχει αναφέρει ότι πολεμικά πλοία θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη διώρυγα.
Ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης, Εκρέμ Ιμάμογλου, ο οποίος θεωρείται ως πιθανός μελλοντικός αντίπαλος του Ερντογάν στις προεδρικές εκλογές, αντιτίθεται σθεναρά στο έργο, υποστηρίζοντας ότι θα “εκμηδενίσει” τους υδάτινους πόρους για τους 16 εκατ. κατοίκους της Κωνσταντινούπολης και ότι θα έχει τρομερές και ανεπανόρθωτες συνέπειες στη φύση. Υπενθυμίζεται πως Τούρκοι εισαγγελείς ζήτησαν την Παρασκευή ποινή φυλάκισης για τον δήμαρχο της Κωνσταντινούπολης για φερόμενη προσβολή του εκλογικού παρατηρητή της χώρας.
“Ο κόσμος της Κωνσταντινούπολης εξέλεξε τον Ιμάμογλου στις 31 Μαρτίου για να αποτραπεί η καταστροφή του πράσινου, το θάψιμο της πόλης στο τσιμέντο, η άθλια αντιμετώπιση των ανθρώπων και να εμποδιστεί η κατασκευή της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης” έχει δηλώσει η Μεράλ Ακσενέρ, ηγέτιδα του αντιπολιτευόμενου κόμματος Iyi.