Η 3η Τριμερής Σύνοδος Κορυφής των χωρών Ελλάδας-Κύπρου -Ισραήλ πραγματοποιείται σήμερα στη Θεσσαλονίκη.
Σε αυτή συμμετέχουν ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο Ισραηλινός Μπέντζαμιν Νετανιάχου και ο προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης.
Η συγκεκριμένη Σύνοδος πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη περίοδο μετά τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Τα προβλήματα που έχουν προκύψει στις σχέσεις των αραβικών χωρών με το Κατάρ, την κατάσταση στη Συρία και την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, που αναμένεται να συζητηθούν μαζί με το Κυπριακό και το Παλαιστινιακό.
Όπως είχε δηλώσει ο πρωθυπουργός, η συνεργασία μεταξύ των τριών χωρών αποτελεί στρατηγική επιλογή για την κυβέρνηση, ενώ στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκονται προοπτικές συνεργασίας που αφορούν σε θέματα ενέργειας, οικονομίας, περιβάλλοντος, ψηφιακής τεχνολογίας, τηλεπικοινωνιών, διαστημικής τεχνολογίας, έρευνας, επιστήμης, καινοτομίας και διασποράς.
Πριν από την Τριμερή Σύνοδο, θα πραγματοποιηθεί η σύγκληση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Ισραήλ με διμερή συνάντηση Τσίπρα-Νετανιάχου, ενώ θα υπάρξει και συνάντηση Αναστασιάδη-Νετανιάχου.
Η ελληνική αντιπροσωπεία αποτελείται από τους υπουργούς Εξωτερικών, Νίκο Κοτζιά, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου, Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκο Παππά, τους αναπληρωτές υπουργούς Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλο, Παιδείας, Κώστα Φωτάκη, τους υφυπουργούς Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη, Τέρενς Κουίκ και το γενικό γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών, Γιώργο Τσίπρα.
Ξεχωριστή σημασία έχει η τελετή αποκαλυπτηρίων πλακέτας για το Μουσείο Ολοκαυτώματος που θα ανεγερθεί στη Θεσσαλονίκη.
Αυστηρά μέτρα ασφαλείας
Η ΕΛ.ΑΣ. έχει λάβει έκτακτα μέτρα ασφαλείας με αυξημένες περιπολίες αστυνομικών και κυκλοφοριακές.
Έτσι, η περιοχή γύρω από το Μέγαρο Μουσικής -όπου θα διεξαχθεί η συνάντηση- θα μετατραπεί σε «νεκρή» ζώνη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το σημείο θα φυλάσσεται από ξηράς και θαλάσσης -λόγω της γειτνίασης του Μεγάρου Μουσικής με το Θερμαϊκό Κόλπο, στην άκρη της νέας παραλίας Θεσσαλονίκης. Εξαιτίας της μετακίνησης των τριών ηγετών ανακοινώθηκαν απαγορεύσεις στη στάση και στάθμευση οχημάτων μέχρι αύριο το βράδυ.
Πιο συγκεκριμένα, οι παρεμβάσεις της Τροχαίας αφορούν στην παραλιακή λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου (από την Έδισσον μέχρι την Παρασκευοπούλου), στις οδούς Αγίας Τριάδος, Μαρίας Κάλλας, 25ης Μαρτίου μέχρι τη Γ. Παπανδρέου, την Πιττακού και την 3ης Σεπτεμβρίου. Μέτρα θα ληφθούν και στην περιοχή του υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης με απαγόρευση στάσης και στάθμευσης στην οδό Αγίου Δημητρίου (όπως επίσης στις οδούς Προξένων, Κατσιμίδη, Παπάφη, Καυτανζόγλου).
Εξάλλου, παρεμβάσεις στη στάση και στάθμευση οχημάτων θα υπάρξουν στους εξής δρόμους: Φιλίππου, Κρυστάλλη, Συγγρού, Ολύμπου, Βενιζέλου, Δραγούμη, Καραολή Δημητρίου, Δωδεκανήσου (στο κέντρο της πόλης), Ανδριανουπόλεως και στην προέκτασή της Εθνικής Αντιστάσεως (ανατολικά της πόλης). Όπως έγινε γνωστό, σε περιοχές όπου ισχύει απαγόρευση στάθμευσης, γερανοί της Αστυνομίας απομάκρυναν τις τελευταίες ώρες δεκάδες αυτοκίνητα.
Ιδιαίτερη προσοχή δίνει η Αστυνομία στις κινητοποιήσεις που έχουν προγραμματιστεί για αύριο στις 7 το βράδυ από οργανώσεις και ομάδες της πόλης, διαμαρτυρόμενες για την πολιτική του Ισραήλ.
Στην πλατεία Αγίας Σοφίας είναι η προγραμματισμένη συγκέντρωση της Επιτροπής για τη Διεθνή Ύφεση και Ειρήνη Θεσσαλονίκης (ΕΔΥΕΘ) μαζί με μέλη της παλαιστινιακής παροικίας της πόλης, ενώ στο Άγαλμα του Βενιζέλου υπάρχει δεύτερη συγκέντρωση από μέλη της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς, αντιεξουσιαστικές ομάδες.
Η ατζέντα της Συνόδου
Στην ατζέντα των συζητήσεων περιλαμβάνονται ο αγωγός φυσικού αερίου East Med και η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ – Ελλάδας μέσω Κύπρου.
Ο αγωγός East Med, προϋπολογισμού επένδυσης 5 – 6 δισ. ευρώ για μεταφορική ικανότητα 10 – 16
δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως, σχεδιάζεται με στόχο να μεταφέρει τα πλούσια ενεργειακά κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη. Το συγκριτικό του πλεονέκτημα είναι ότι εξυπηρετεί ταυτόχρονα δύο βασικούς στόχους της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ, που είναι η διαφοροποίηση τόσο των πηγών όσο και των οδών ενεργειακού εφοδιασμού της Ένωσης.
Επιπλέον, οι τεχνοοικονομικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί μέχρι στιγμής δείχνουν ότι, παρά τη μεγάλη απόσταση (1635 χιλιόμετρα) και τα μεγάλα θαλάσσια βάθη στη διαδρομή (έως 3000 μέτρα), ο East Med είναι τεχνικά εφικτός και οικονομικά ανταγωνιστικός απέναντι στις δύο βασικές εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά του αερίου προς την Ευρώπη, οι οποίες είναι η υγροποίηση και μεταφορά του αερίου με πλοία LNG ή η διοχέτευσή του προς την Ευρώπη μέσω Τουρκίας.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό που έχει γίνει για λογαριασμό της εταιρίας IGI Poseidon, που προωθεί το έργο (θυγατρική της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison) η χάραξη του αγωγού ξεκινά από το «οικόπεδο 12» στην Κυπριακή ΑΟΖ και καταλήγει στις ακτές της Ιταλίας με ενδιάμεσους σταθμούς την Κύπρο (περιοχή Βασιλικού), την Κρήτη (Αθερινόλακκος, στην περιοχή του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού της ΔΕΗ), τη θέση Αγ. Φωκάς στη ΝΑ Πελοπόννησο, την περιοχή Λακκόπετρα (Αχαία), Γαλατάς (Αιτωλοακαρνανία) και τη Θεσπρωτία απ’ όπου θα ξεκινά το τελευταίο υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στα σενάρια που έχουν μελετηθεί περιλαμβάνεται και το ενδεχόμενο επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας στο τμήμα του αγωγού μετά την Κρήτη, για την περίπτωση που αποκαλυφθούν κοιτάσματα υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή νότια – νοτιοδυτικά της Κρήτης για την οποία υπεβλήθη πρόσφατα επίσημο ενδιαφέρον για έρευνες από την Κοινοπραξία των εταιριών ExxonMobil, Total και ΕΛΠΕ.
Αντίστοιχη όδευση ακολουθεί η ηλεκτρική διασύνδεση με το υποβρύχιο καλώδιο Euro-Αsia- Interconnector, το οποίο θα ξεκινάει από το Ισραήλ μέσω Κύπρου και Κρήτης και θα καταλήγει στην Αττική. Το έργο συνδέεται δηλαδή και με την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα.