Τρεις εναλλακτικές προτάσεις αναφορικά με την αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος σε περίπτωση που υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ, έδωσε σε δημόσια διαβούλευση η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).
Οι προτάσεις της ΡΑΕ, που δίνονται σε δημόσια διαβούλευση μετά από μελέτη του ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου, αλλά και του τι ισχύει στις άλλες χώρες της ΕΕ, στοχεύουν να περιορίσουν το ρυθμό αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών καταναλωτών προς τη ΔΕΗ, ο οποίος έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές της ΔΕΗ προσεγγίζουν τα 2,5 δις ευρώ, με σοβαρές συνέπειες, τόσο για την επιχείρηση, όσο και για την οικονομία.
Οι τρεις προτάσεις είναι οι εξής:
1) Αναστολή αλλαγής προμηθευτή εφόσον υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές. Με την εφαρμογή αυτής της πρότασης, η εντολή αλλαγής εκπροσώπησης για ένα πελάτη αναστέλλεται, εφόσον ο υφιστάμενος προμηθευτής ενημερώσει τον αρμόδιο διαχειριστή για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών αυτού του Πελάτη. Η εντολή αλλαγής εκπροσώπησης θα ενεργοποιείται ξανά όταν εξοφληθούν οι οφειλές.
Η εναλλακτική αυτή πρόταση έχει διπλή στόχευση. Αφενός αναμένεται να λειτουργήσει ως μοχλός άσκησης πίεσης στον πελάτη να εξοφλήσει τα χρέη του, ώστε να είναι εφικτή η αιτούμενη αλλαγή προμηθευτή, αφετέρου να περιορίσει τη μετακίνηση καταναλωτών με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς νέο προμηθευτή, προκειμένου να αποφύγουν την αποσύνδεσή τους από το δίκτυο.
Στην ευρωπαϊκή πρακτική, όπως παρουσιάζεται από τις απαντήσεις στο επισυναπτόμενο ερωτηματολόγιο, προκύπτει ότι δεν έχει υιοθετηθεί παρόμοιο μέτρο για την πρόσφορη αντιμετώπιση και διαχείριση των οφειλών των πελατών, πλην των περιπτώσεων της Μ. Βρετανίας και της Ουγγαρίας.
2) Περιορισμένη αναστολή αλλαγής προμηθευτή εφόσον υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Προτείνεται εναλλακτικά, η αναστολή αλλαγής προμηθευτή να εφαρμόζεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες (διαζευκτικά): Η ληξιπρόθεσμη οφειλή να υπερβαίνει ένα ανώτατο ποσό, ανάλογα με την κατηγορία που εντάσσεται ο καταναλωτής, ή όταν, ανεξαρτήτως του ύψους της ληξιπρόθεσμης οφειλής κατά την υποβολή δήλωσης αλλαγής εκπροσώπησης, έχει ήδη προηγηθεί εντολή απενεργοποίησης του μετρητή φορτίου από τον υφιστάμενο προμηθευτή προς τον αρμόδιο Διαχειριστή για το συγκεκριμένο πελάτη ή όταν, λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος έχει ήδη διακοπεί/απενεργοποιηθεί. Στις περιπτώσεις αυτές, προτείνεται η αναστολή της επανηλεκτροδότησης και της αλλαγής εκπροσώπησης, μέχρι την εξόφληση ή τον, κατά τρόπο ικανοποιητικό προς τον υφιστάμενο προμηθευτή, διακανονισμό της οφειλής (π.χ. με παροχή πρόσθετων εγγυήσεων). Η εντολή για την άρση εντολής απενεργοποίησης ή την επανασύνδεση της παροχής του πελάτη θα πρέπει να γίνεται από τον ίδιο προμηθευτή που αιτήθηκε την απενεργοποίησή του.
3) Δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή μετά από διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών, με ποινή την αποσύνδεση με εντολή του προηγούμενου προμηθευτή, στην περίπτωση μη τήρησης του διακανονισμού.
Η πρόταση αυτή δεν αναστέλλει την αλλαγή προμηθευτή, υπό την προϋπόθεση ότι έχει προηγηθεί διακανονισμός για την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον προηγούμενο προμηθευτή. Πρακτική συνέπεια είναι η παραχώρηση δικαιώματος στον παλαιό προμηθευτή, να υποβάλει εντολή απενεργοποίησης της παροχής λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, παρότι έχει συναφθεί σύμβαση προμήθειας με το νέο προμηθευτή. Η σχέση αυτή, ευλόγως προϋποθέτει ειδικές ρυθμίσεις στο κανονιστικό πλαίσιο (κυρίως στον Κώδικα Προμήθειας και στο εγχειρίδιο διαχείρισης μετρήσεων και περιοδικής εκκαθάρισης προμηθευτών δικτύου και αντίστοιχα στον υπό κατάρτιση Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου Διανομής), προκειμένου ο παλαιός προμηθευτής να δύναται να προβεί σε εντολή διακοπής, στο πλαίσιο της νέας σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας του πελάτη με τον νέο Προμηθευτή.
Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τις 2 Νοεμβρίου 2015.