Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

«Τσουνάμι» ακρίβειας γονατίζει τα νοικοκυριά!

«Τσουνάμι» ακρίβειας γονατίζει τα νοικοκυριά!

Ανυπολόγιστες είναι οι οικονομικές επιπτώσεις και στην καθημερινότητα των Ελλήνων, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Οι πολύ μεγάλες αυξήσεις στην τιμή του πετρελαίου και του φυσικού αερίου αλλά και η έλλειψη που παρατηρείται σε κάποια είδη λόγω του πολέμου προκαλούν τεράστια προβλήματα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, οι οποίες για να μπορέσουν να επιβιώσουν είναι αναγκασμένες να μετακυλίσουν ένα μεγάλο μέρος του κόστους στους καταναλωτές.

Του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗ

Καύσιμα «φωτιά»!

Μπορεί η τιμή του διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης να έχει μειωθεί κατά 4% τις προηγούμενες ημέρες ως απότοκο της πτώσης της διεθνής τιμής του πετρελαίου, ωστόσο η μείωση αυτή δεν έχει ακόμη περάσει στις τιμές των πρατηρίων. Συγκεκριμένα, από τα 1,61 ευρώ ανά λίτρο που ήταν στις 11 Μαρτίου η τιμή του διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης έχει σήμερα υποχωρήσει στο 1,56 ευρώ ανά λίτρο, κάτι που σημαίνει ότι η τιμή λιανικής θα έπρεπε να είναι στο 1,93 ευρώ ανά λίτρο (με τον ΦΠΑ 24%).

 

 

Ωστόσο οι τιμές παραμένουν στα ίδια επίπεδα με εκείνα της 11η Μαρτίου, πράγμα που σημαίνει ότι κάποιοι αισχροκερδούν και πως οι έλεγχοι εκ μέρους του υπουργείου Ανάπτυξης δεν επαρκούν.

Τα νούμερα προκαλούν ίλιγγο. Μέσα σε ένα χρόνο η τιμή στην αμόλυβδη βενζίνη αυξήθηκε κατά 31%, στο πετρέλαιο κίνησης 44% και στο θέρμανσης 64%.
Στην Ικαρία η τιμή της αμόλυβδης άγγιξε τα 2,50 ευρώ. Το πρόβλημα είναι πολύ έντονο στα νησιά αλλά και σε περιοχές όπως το Γύθειο στη Λακωνία. Στην Πάτρα η τιμή στην απλή αμόλυβδη σε αρκετά πρατήρια ξεπέρασε τα 2,10 ευρώ το λίτρο, όπως και σε βενζινάδικα σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
«Ο κόσμος βάζει λιγότερο καύσιμο πλέον και έχει μειώσει τις καθημερινές του μετακινήσεις» λέει στην «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων, Γιώργος Ασμάτογλου.

 

Ο Γιώργος Ασμάτογλου Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων

«Οι οδηγοί έχουν μαζευτεί διότι το προϊόν είναι πολύ ακριβό και το διαπιστώνουμε και τις αργίες. Μέσα σε αυτό το εικοσαήμερο που έχει περάσει βλέπουμε μεγάλη μείωση στην κίνηση στα πρατήρια» πρόσθεσε. Όπως μας είπε, την Κυριακή της Αποκριάς πριν από την Καθαρά Δευτέρα η κίνηση ήταν μειωμένη κατά 35%.
Τα βενζινάδικα αλλάζουν τιμές πλέον μετά από κάθε γέμισμα των δεξαμενών τους και οι μέσες τιμές αυξάνονται.
Με τα σημερινά δεδομένα η επιβάρυνση για ένα αυτοκίνητο που διανύει 15.000 χιλιόμετρα με μέση κατανάλωση 9-10 λίτρα/χιλιόμετρο υπολογίζεται σε 600-700 ευρώ επιπλέον τον χρόνο.
Ακόμα χειρότερα είναι τα πράγματα με το πετρέλαιο κίνησης, καθώς η επιβάρυνση αγγίζει τα 900 ευρώ/έτος, με βάση τις ισχύουσες τιμές.

 

Ακινητοποιημένα ταξί

Ιδιαίτερα προβληματισμένοι είναι οι αυτοκινητιστές καθώς η ραγδαία αύξηση στην τιμή του ντίζελ έχει επιβαρύνει πάρα πολύ τα λειτουργικά τους έξοδα. Οι οδηγοί ταξί πλέον περιμένουν στις πιάτσες για πελάτες, κυρίως έξω από νοσοκομεία, κέντρα διασκέδασης και δημόσιες υπηρεσίες.

 

Οι οδηγοί ταξί λόγω της ακρίβειας περιμένουν υποχρεωτικά στις πιάτσες για να ξοδεύουν λιγότερα καύσιμα
“Ο κόσμος έχει περιορίσει πάρα πολύ τις μετακινήσεις του με ταξί στις απολύτως υποχρεωτικές” μας λέει ο αυτοκινητιστής Θεόδωρος Ανδρουτσάκος

«Η δουλειά έχει πέσει πάνω από 30%, ενώ το δικό μας κόστος έχει αυξηθεί στα 10 ευρώ την ημέρα στο πετρέλαιο κίνησης»μας λέει ο αυτοκινητιστής Θεόδωρος Ανδρουτσάκος που τον βρήκαμε να περιμένει για πελάτη στην πιάτσα ταξί έξω από το Ωνάσειο στην Καλλιθέα.  “Ο κόσμος έχει περιορίσει πάρα πολύ τις μετακινήσεις του με ταξί στις απολύτως υποχρεωτικές” επισημαίνει.

Αύξηση στα κόμιστρα, προκειμένου να επιβιώσουν οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί, ζήτησαν από τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα εκπρόσωποι της ομοσπονδίας του κλάδου, σε συνάντηση που είχαν την περασμένη Τετάρτη 9 Μαρτίου.

Τουρισμός
Οι ιλιγγιώδεις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων δημιουργούν σοβαρά προβλήματα και στον τουριστικό κλάδο. Τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα μετά την εισβολή στην Ουκρανία, οπότε είχαμε ακυρώσεις τουριστικών πακέτων από τις δύο εμπλεκόμενες χώρες.

 

Όπως μας είπε ο Άρης Μαρίνης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού, 600.000 -700.000 επισκέπτες είναι οι ακυρώσεις μόνο από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Όσον αφορά τις άλλες χώρες, μέχρι στιγμής η αγορά «έχει παγώσει». «Έχουμε ένα τεράστιο πρόβλημα σε συνέχεια των προηγούμενων ετών. Ορισμένοι προορισμοί έχουν μεγαλύτερες απώλειες σε σχέση με άλλους, όπως η Κρήτη που περίμενε γύρω στις 400.000 κόσμο» μας είπε ο κ. Μαρίνης.

Ο Άρης Μαρίνης – Πρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕ.Π.Ο.Ε.Τ.)

 

Αναφερόμενος στον τομέα του τουριστικού λεωφορείου τόνισε ότι η ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου έχει διπλασιάσει το λειτουργικό κόστος των επαγγελματιών του κλάδου: «Το 30% του κόστους μας είναι το καύσιμο και τώρα έχει φτάσει το 60%. Από τις αρχές του χρόνου έχουμε 50% αύξηση. Αντιλαμβάνεστε ότι εμείς δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε σε αυτό το κόστος» τόνισε ο κ. Μαρίνης, που επισήμανε αυτό το πρόβλημα και στον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα στη συνάντηση που είχαν. «Το ταμείον είναι μείον» μας ανακοίνωσε. Εμείς ελπίζουμε ότι έστω και την τελευταία στιγμή θα βγει η επιδότηση στο πετρέλαιο, που είναι ο κύριος μοχλός για να κινηθούμε, αλλιώς αναγκαστικά θα μετακυλίσουμε το κόστος στους πελάτες» ανέφερε.

 

Το ψωμί, ψωμάκι

Ακόμα και διπλασιασμό της τιμής του ψωμιού μπορεί να δουν οι καταναλωτές λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και από τα κερδοσκοπικά παιχνίδια άλλων χωρών.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Μιχάλης Μούσιος είπε στην «Μ»: «Αυτό που βλέπουμε με τις τιμές είναι πως ό,τι προϊόν παραλαμβάνουμε για πρώτες ύλες κάθε μέρα το πληρώνουμε πιο ακριβά. Έχει ξεφύγει πολύ η κατάσταση. Όσον αφορά το σιτάρι, μόνο το 20% είναι δική μας παραγωγή στο μαλακό σιτάρι που χρησιμοποιείται στο μεγαλύτερο μέρος της αρτοποιίας και της ζαχαροπλαστικής».

Μιχάλης Μούσιος Πρόεδρος Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος

Όπως ανέφερε, από την Ουκρανία εισάγουμε ως χώρα το 20%. Έχει δημιουργηθεί όμως μια τεχνητή έλλειψη καθώς κι άλλες χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ουγγαρία κ.λπ. έχουν σταματήσει τις εξαγωγές στο μαλακό σιτάρι, με αποτέλεσμα να εκτοξεύονται οι τιμές. Από τα 297 ευρώ που κόστιζε ο τόνος μία μέρα πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, σήμερα έχει ξεπεράσει τα 440 ευρώ.
«Υπάρχει ένα ράλι τιμών, μια παγκόσμια χειραγώγησή τους προς τα πάνω. Περιμένουμε τις επόμενες ημέρες το μαλακό αλεύρι να έχει μια αύξηση της τιμής 30% με 40%». Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών επισήμανε ότι δεν μπορεί να κρατηθεί η τιμή σε κανένα είδος, ούτε καν στο χωριάτικο ψωμί, το οποίο παράγεται από σκληρό σιτάρι, στο οποίο η χώρα μας όχι μόνο έχει επάρκεια, αλλά κάνει και εξαγωγές. Έχει αυξηθεί πολύ το ρεύμα, τα ηλιέλαια 40% με 50%, γιατί και σε αυτά εισάγουμε μεγάλες ποσότητες από την Ουκρανία και τη Βουλγαρία. Κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί αν δεν μπει κάποιο φρένο» κατέληξε ο κ. Μούσιος.
Όταν ένα μικρό αρτοποιείο πλήρωνε 1.000 ευρώ και τώρα πληρώνει 3.000 και ένα μεσαίο 5.000 – 6.000 ευρώ, δεν μαζεύονται αυτά τα χρήματα.

 

«Αλμυρές» λαϊκές
Αυξημένες είναι οι τιμές και στη λαϊκή αγορά, με τους καταναλωτές να ψάχνουν πάγκο πάγκο για να πάρουν οικονομικότερα αγαθά για το σπίτι.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τα λαχανικά σε σχέση με πέρυσι έχουν αυξηθεί κατά 15,2% και τα φρούτα κατά 9,8%.
Η ραγδαία άνοδος στις τιμές σε λιπάσματα και πετρέλαια των αγροτών έφερε αυξήσεις σε πολλά προϊόντα, ενώ αρκετοί είναι οι παραγωγοί που δεν στήνουν καν τους πάγκους τους.

“Πρέπει να βοηθηθεί ο πρωτογενής τομέας”, επισημαίνει ο Δημήτρης Δελής, παραγωγός που συναντήσαμε στη λαϊκή αγορά της Νέας Σμύρνης.

Δημήτρης Δελής-παραγωγός λαικών αγορών

 

«Όταν αυξάνονται το πετρέλαιο, το ρεύμα, τα λιπάσματα, οι πρώτες ύλες, δηλαδή όταν το λίπασμα από τα 10 ευρώ πήγε στα 50 ευρώ, είναι φυσιολογικό να αυξηθεί και η τιμή του προϊόντος» μας είπε. Ο ίδιος επισήμανε ότι οι παραγωγοί μέχρι στιγμής έχουν αναλάβει ένα μεγάλο μέρος από την αύξηση στο κόστος. «Αν όμως δεν αλλάξουν τα πράγματα, οι αγρότες δεν θα αντέξουν και οι τιμές θα εκτοξευθούν» τόνισε.
Ο ίδιος μας είπε ότι «ο κόσμος είμαι στριμωγμένος. Από τις 15 του μήνα έχει φάει τα λεφτά του, στο ρεύμα, στο νοίκι και άλλα ανελαστικά έξοδα.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοσκόπηση Marc: Στις 11,3 μονάδες η διαφορά NΔ – ΣΥΡΙΖΑ – Ακρίβεια και πόλεμος ο φόβος των Ελλήνων. “Όχι” σε πρόωρες εκλογές

Σε κατήφορο χωρίς φρένα συνεχίζει να κινείται η αγορά


Γ. Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών

Γιάννης Χατζηθεοδοσίου – Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών

“Η χώρα βιώνει τη δυσκολότερη οικονομική συγκυρία των τελευταίων δεκαετιών. Δυσκολότερη ακόμα και από αυτήν της εποχής των μνημονίων. Δεν είναι κάτι που υποστηρίζουν επιμελητήρια και επιχειρήσεις, αλλά παραδέχεται και η κυβέρνηση.

Το εκρηκτικό κοκτέιλ «ενεργειακό κόστος και επιπτώσεις της πανδημίας», έχει φέρει στα όρια τους νοικοκυριά και επιχειρήσεις ενώ δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιο φως στην άκρη του τούνελ. Ειδικά όταν διαπιστώνουμε ότι το μεγαλύτερο κομμάτι της ενεργειακής κρίσης αποδίδεται στις συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία.

Σε πρόσφατη συζήτηση που είχαμε με τον υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ο υπουργός εμμέσως πλην σαφώς ξεκαθάρισε ότι υπάρχουν ελάχιστα περιθώρια στήριξης των επιχειρήσεων επικαλούμενος τον πόλεμο και το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας στο οποίο συνεχίζει να βρίσκεται η χώρα.

Δεν θα διαφωνήσουμε με την κυβέρνηση στο ότι η κρίση στην Ουκρανία έβαλε νέα δεδομένα στο τραπέζι, αλλά δεν μπορούμε και να κρύψουμε την ανησυχία μας για το σήμερα και το αύριο της κοινωνίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Οι ανατιμήσεις στην ενέργεια είχαν ξεκινήσει πριν από τη ρωσική εισβολή και τους τελευταίους μήνες οι καταναλωτές βλέπουν συνεχώς να αυξάνονται οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, κυρίως λόγω της ραγδαίας ανόδου του ενεργειακού κόστους. Δεν είναι σημερινό λοιπόν το φαινόμενο. Και το χειρότερο είναι ότι θα συνεχιστεί για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο πότε ακριβώς θα δούμε μία υποχώρηση του φαινομένου σίγουρα θα καθοριστεί και από τη διάρκεια και τις επιπτώσεις του πολέμου. Επαναλαμβάνω όμως ότι οι ανατιμήσεις είχαν ξεκινήσει από το φθινόπωρο και τα όποια κυβερνητικά μέτρα έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα, όπως οι επιδοτήσεις στην ενέργεια, καλύπτουν μόνο ένα πολύ μικρό μέρος των αυξήσεων.

Αυτό που πρέπει να γίνει ξεκάθαρο στην κυβέρνηση είναι ότι οι επιχειρήσεις της χώρας κινδυνεύουν όχι από ένα στιγμιαίο γεγονός αλλά από το άθροισμα των συνεπειών της εφαρμογής των μνημονίων, των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας, των ανατιμήσεων και πλέον και του πολέμου στην Ουκρανία.

Όταν τα επιμελητήρια και οι επιχειρήσεις τονίζουμε την ανάγκη λήψης περισσότερων μέτρων στήριξης, δεν το κάνουμε χωρίς να έχουμε γνώση της πραγματικότητας αλλά γιατί βλέπουμε μπροστά μας τον ορατό κίνδυνο των «λουκέτων» και της εκτίναξης της ανεργίας. Εμείς είμαστε που επικροτήσαμε τις κυβερνητικές πολιτικές που μείωναν φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Δεν σημαίνει όμως ότι θα περιμένουμε σχεδόν απαθείς την εξαφάνιση των μικρομεσαίων. Γιατί επί της ουσίας εκεί οδηγούμαστε. Γι αυτό και επιμένουμε στην εκπόνηση ενός έκτακτου σχεδίου αντιμετώπισης της υφιστάμενης κατάστασης, ακριβώς εξαιτίας των δυσμενών συνθηκών που επικρατούν στην πραγματική οικονομία.

Από όσα μας είπε ο υπουργός, μετά τον Ιούνιο δεν αποκλείεται να δούμε αύξηση του ΦΠΑ σε κρίσιμους κλάδους της οικονομίας, όπως στην εστίαση και τις μεταφορές, καθώς ο προϋπολογισμός μέχρι τότε προβλέπει τον μειωμένο φόρο. Ο πληθωρισμός εκτιμούμε ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται όπως και το ενεργειακό κόστος. Μας ξεκαθάρισε επίσης ότι για το οποιοδήποτε ευνοϊκό μέτρο θα πρέπει να δημιουργηθεί ο κατάλληλος δημοσιονομικός χώρος. Αυτό που δεν μας είπε όμως είναι το πως ακριβώς θα επιβιώσουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Ανακοίνωσε ότι τις προσεχείς ημέρες αναμένεται ένα πρόσθετο πρόγραμμα στήριξης της κοινωνίας, ειδικά απέναντι στις αυξήσεις της ενέργειας, όμως έκανε λόγο για «ανακούφιση». Άρα δεν πρέπει να έχουμε μεγάλες προσδοκίες, ειδικά για το χώρο του επιχειρείν.

Από την στιγμή λοιπόν που δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια στήριξης, περιμένουμε από τη κυβέρνηση να μας εξηγήσει τι ακριβώς θα κάνει με όσους μικρομεσαίους κλείσουν τις επιχειρήσεις τους και βγουν στην ανεργία μαζί με το προσωπικό τους.

Τα επιμελητήρια, ως σύμβουλοι της Πολιτείας, έχουν υποχρέωση να εργάζονται για την εξεύρεση λύσεων απέναντι στα προβλήματα που ταλανίζουν την επιχειρηματικότητα. Χωρίς κομματικές παρωπίδες και μικροπολιτικές επιδιώξεις. Για την ώρα λοιπόν το μόνο που μπορούμε να παρατηρήσουμε είναι ότι προδιαγράφεται ένα ζοφερό μέλλον για τους πιο ευάλωτους. Αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.”

 

Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς

Βασίλης Κορκίδης Πρόεδρος ΕΒΕΠ

H ευρωπαική αγορά στο κατώφλι της ύφεσης

“Στο κατώφλι της ύφεσης φαίνεται να βρίσκεται η ευρωπαϊκή οικονομία, και όχι μόνο, με τα εφιαλτικά σενάρια να «πρωταγωνιστούν» σε επιμέρους τομείς των οικονομικών δραστηριοτήτων και δρώμενων και τον πληθωρισμό να τείνει να χαρακτηριστεί «επιταχυνόμενος» με το φόβο να καταστεί καλπάζων. Η αύξηση του πληθωρισμού για το επόμενο χρονικό διάστημα θεωρείται πλέον δεδομένη, καθώς φυσικό αέριο και πετρέλαιο έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Είναι προφανές ότι τις αυξητικές τάσεις θα ακολουθήσουν και τα ναυτιλιακά καύσιμα με ότι αυτό συνεπάγεται στην διαμόρφωση των παραμέτρων της ναυλαγοράς με την ζήτηση για πλοία μεταφοράς LNG και προϊόντων πετρελαίου να έχει «κτυπήσει ταβάνι». Στην παρούσα χρονική συγκυρία με την δύσκολη στην λύση της εξίσωση για την παγκόσμια οικονομία η αναγγελία των αυξήσεων των τελών διέλευσης από την Διώρυγα του Σουέζ θα μπορούσε να αποτελεί το «κερασάκι στην τούρτα» σε μία περίοδο ρευστή για το ευρωπαϊκό εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο. Είναι προφανές ότι τόσο οι αυξήσεις στα πετρελαιοειδή της ναυτιλίας, των ναύλων γενικά, αλλά και οι επιπρόσθετες αυξήσεις στα ασφάλιστρα κατά κινδύνων πολέμου για πλοία που θα επιχειρούν στην Μ. Θάλασσα θα επισωρεύσουν αυξήσεις στα εισαγώγιμα προϊόντα αλλά και θα στερήσουν μερίδιο της ανταγωνιστικότητας των εξαγώγιμων. Και μάλιστα σε αγορές που εξακολουθούν να πλήττονται από τα «απόνερα» των κυμάτων της πανδημίας αλλά και από το ενεργειακό που φούντωσε εξ αιτίας της σύρραξης Ρωσίας Ουκρανίας.
Από την στιγμή που η ενεργειακή επάρκεια της Ευρώπης τίθεται εν αμφιβόλω το ερώτημα για το κατά πόσο θα επηρεαστεί συνολικά, και όχι μόνο, η παραγωγή παραμένει αναπάντητο. Η τεταμένη κατάσταση με τις απαγορεύσεις που έχουν τεθεί ως αντίμετρα ήδη έχουν αρχίσει να επηρεάζουν τα εμπορικά λιμάνια. Ενδεικτικό της κατάστασης που θα επικρατήσει, αποτελεί η προειδοποίηση των ισχυρότερων ναυτιλιακών εταιριών διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων για καθυστερήσεις στα λιμάνια της Β. Ευρώπης στον τομέα των μεταφορτώσεων καθώς οι τελωνειακές και άλλες αρχές ελέγχουν τα κομιζόμενα εμπορεύματα και την κατεύθυνσή τους. Καθυστερήσεις που θα επισωρεύσουν στις ήδη υπάρχουσες από την κρίση της πανδημίας με το κόστος ναύλωσης των εμπορευματοκιβωτίων να παραμένει πεισματικά σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα παγκοσμίως, όπως και το κόστος των μεταφορτώσεων. Πέραν τούτων εκτιμάται ότι το αίσθημα της ανασφάλειας, που γεννά δικαιολογημένα μια έκρυθμη κατάσταση από την πολεμική σύρραξη, θα έχει επιπτώσεις και τον τουρισμό. Καθώς εκτιμάται ότι θα «χαθεί» ένας μεγάλος αριθμός αφίξεων από την εμπόλεμη ζώνη και τις γύρω περιοχές το ερώτημα που αναδύεται αφορά στο κατά πόσο θα επηρεαστούν και οι τουριστικές ροές στην υπόλοιπη Ε.Ε. άρα και αυτών που κατευθύνονται στην Ελλάδα.
Η σύνθεση των ανωτέρω καθιστά εκ των πραγμάτων εξαιρετικά δύσκολο το έργο των οικονομικών επιτελείων σε επίπεδο Ε.Ε. αλλά και του αντίστοιχου οικονομικού επιτελείου της χώρας, το οποίο καθ’ όλο το προηγούμενο της Ρωσο-Ουκρανικής σύρραξης είχε επιδείξει εξαιρετική ελαστικότητα επιλέγοντας παρεμβάσεις που διατήρησαν τα βασικά οικονομικά δεδομένα και απέτρεψαν την απώλεια θέσεων εργασίας. Οι εξελίξεις είναι πλέον τόσο γρήγορες, που οποιαδήποτε πρόβλεψη θεωρείται παρακινδυνευμένη. Η ευρωπαϊκή οικονομία βιώνει το πρώτο μεγάλο σοκ του 21ου αιώνα που διανύουμε και η μόνη ευχή που μπορεί να διατυπώσουμε είναι αυτό το σοκ να είναι ανατάξιμο, ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα.

«Στο κατώφλι της ύφεσης φαίνεται να βρίσκεται η ευρωπαϊκή οικονομία, και όχι μόνο, με τα εφιαλτικά σενάρια να ‘‘πρωταγωνιστούν’’ σε επιμέρους τομείς των οικονομικών δραστηριοτήτων και δρώμενων, και τον πληθωρισμό να τείνει να χαρακτηριστεί ‘‘επιταχυνόμενος’’, με τον φόβο να καταστεί καλπάζων. Η αύξηση του πληθωρισμού για το επόμενο χρονικό διάστημα θεωρείται πλέον δεδομένη, καθώς φυσικό αέριο και πετρέλαιο έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Είναι προφανές ότι τις αυξητικές τάσεις θα ακολουθήσουν και τα ναυτιλιακά καύσιμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη διαμόρφωση των παραμέτρων της ναυλαγοράς, με τη ζήτηση για πλοία μεταφοράς LNG και προϊόντων πετρελαίου να έχει ‘‘χτυπήσει ταβάνι’’. Η αναγγελία των αυξήσεων των τελών διέλευσης από τη Διώρυγα του Σουέζ θα μπορούσε να αποτελεί το ‘‘κερασάκι στην τούρτα’’ σε μια περίοδο ρευστή για το ευρωπαϊκό εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο. Είναι προφανές ότι οι αυξήσεις στα πετρελαιοειδή της ναυτιλίας, των ναύλων γενικά, αλλά και οι επιπρόσθετες αυξήσεις στα ασφάλιστρα κατά κινδύνων πολέμου για πλοία που θα επιχειρούν στη Μ. Θάλασσα θα επισωρεύσουν αυξήσεις στα εισαγώγιμα προϊόντα αλλά και θα στερήσουν μερίδιο της ανταγωνιστικότητας των εξαγώγιμων. Οι εξελίξεις είναι πλέον τόσο γρήγορες, που οποιαδήποτε πρόβλεψη θεωρείται παρακινδυνευμένη”.

 

Από την “ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ” που κυκλοφορεί

 



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ