Viral έχει γίνει τις τελευταίες ώρες στα ελληνικά social media ένα βίντεο από την Ιαπωνία με τρένα monorail που δείχνει το επίπεδο ασφάλειας και ταχύτητας στην χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Ειδικά ο αυτόματος τρόπος με τον οποίο αλλάζουν οι ράγες…
Την ίδια ώρα η Ελλάδα μετράει ακόμα τις πληγές της από την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη και αποχαιρετά τους δεκάδες νεκρούς. Οι τεχνολογικές συγκρίσεις φυσικά μόνο μελαγχολία γεμίζουν τις καρδιές, αν και η ασφάλεια (θα έπρεπε να) είναι σε κάθε περίπτωση αδιαπραγμάτευτη. Είτε στην Ιαπωνία, είτε στην Ελλάδα, είτε σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.
Το monorail είναι ένα μέσο σταθερής τροχιάς που μοιάζει αρκετά με το Τραμ είναι αρκετά στενό σε πλάτος και κινείται σε μονή ράγα. Ουσιαστικά όλος ο συρμός «κάθεται» πάνω στη ράγα αυτή και διεξάγει δρομολόγια με το ρυθμό του Τραμ.
Τα τρένα monorail άρχισαν να παράγονται στις αρχές του 20ού αιώνα. Οι πρώτοι μονότροχοι συρμοί σταθεροποιούνταν από ένα γυροσκόπιο. Με αυτή την καινοτομία, ο εφευρέτης ήθελε να δημιουργήσει ένα σιδηροδρομικό σύστημα υψηλών ταχυτήτων σε όλη την Ευρώπη.
Επί του παρόντος, στην Ασία λειτουργούν τα περισσότερα συστήματα monorail. Από τη δεκαετία του 1980, τα συστήματα monorail για τη μαζική μεταφορά έγιναν όλο και πιο δημοφιλή στην Ιαπωνία. Σήμερα, το monorail που λειτουργεί στο Τόκιο είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα στον κόσμο. Ο μέσος όρος του ανέρχεται σε 130.000 επιβάτες την ημέρα. Από την έναρξη της λειτουργίας του το 1964, εκτιμάται ότι έχει μεταφέρει πάνω από 1,5 δισεκατομμύριο επιβάτες. Σε άλλα μέρη του κόσμου, μπορεί κανείς να συναντήσει monorail κυρίως σε ιδιωτικά πάρκα ψυχαγωγίας ή σε αεροδρόμια.
Ένα από τα σημαντικότερα μειονεκτήματα των συστημάτων monorail ήταν παλαιότερα, ιδίως στις πρώτες μέρες τους, η αδυναμία αλλαγής των σιδηροτροχιών. Ορισμένα από τα πρώτα monorail, όπως το αναρτημένο monorail του Βούπερταλ στη Γερμανία, έχουν σχεδιασμό που καθιστά σχεδόν αδύνατη την αλλαγή από τη μία ράγα στην άλλη. Το monorail του Βούπερταλ χρονολογείται από το έτος 1901 και εξακολουθεί να λειτουργεί.
Πολλά monorail προσπάθησαν να αποφύγουν αυτό το πρόβλημα χρησιμοποιώντας κυκλικές ράγες που σχηματίζουν έναν συνεχή βρόχο.
Τα σύγχρονα monorail στην Ιαπωνία μπορούν εν τω μεταξύ να αλλάζουν αρκετά αποτελεσματικά ράγες. Έτσι, τα monorail στην Ιαπωνία μπορούν να λειτουργούν με μια συνηθισμένη διάταξη των γραμμών χωρίς ιδιαίτερη μέριμνα για την αποφυγή της εναλλαγής από τη μια σιδηροτροχιά στην άλλη.
Δείτε το βίντεο που παρουσιάζει το καταπληκτικό σύστημα μονόδρομων στην Οσάκα της Ιαπωνίας και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αλλάζουν ράγες:
Πηγή: enikos.gr