Την προκλητική μετάθεση του κεντρικού Λιμενάρχη Πειραιά που ελέγχεται για παράβαση καθήκοντος στην υπόθεση του Blue Horizon έφεραν στη βουλή 18 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταθέτοντας προς τον υπουργό Ναυτιλίας ερώτηση, με πρωτοβουλία της βουλευτού Επικρατείας Έλενας Ακρίτα.
Οι βουλευτές επικαλούνται στην ερώτηση πρόσφατο σχετικό δημοσίευμα Κυριακάτικης εφημερίδας, κάνοντας λόγο για μετάθεση-αναβάθμιση του λιμενάρχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά σε νευραλγική θέση, πληροφορία εξάλλου που επιβεβαίωσε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Επισημαίνουν δε ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος είναι ένα από τα τέσσερα στελέχη του Λιμενικού που, βάσει του πορίσματος της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης που διεξήχθη, ελέγχονται πειθαρχικά για ευθύνες και παραλείψεις το μοιραίο βράδυ της 5ης Σεπτεμβρίου, όταν ο 36χρονος Αντώνης Καρυώτης βρήκε τραγικό θάνατο, αφού μέλη του πληρώματος του πλοίου Blue Horizon τον έσπρωξαν από τον καταπέλτη στη θάλασσα ενώ προσπαθούσε να επιβιβαστεί, με αποτέλεσμα να πνιγεί.
Οι βουλευτές θέτουν προς τον υπουργό Ναυτιλίας μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα και ζητούν απαντήσεις για μια μετάθεση που συνιστά προσβολή και ασέβεια στη μνήμη του αδικοχαμένου Αντώνη Καρυώτη και προκαλεί την κοινωνία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Αναλυτικά:
Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής
Θέμα: Προαγωγή σε υψηλόβαθμη θέση για ανώτατο αξιωματικό του Λιμενικού που ελέγχεται για παράβαση καθήκοντος στην υπόθεση του θανάτου του 36χρονου Αντώνη Καρυώτη στον Πειραιά
Έχει συμπληρωθεί πλέον ένας μήνας από την ημέρα που ένας συνάνθρωπός μας, ο 36χρονος Αντώνης Καρυώτης, βρήκε τραγικό θάνατο στο λιμάνι του Πειραιά, όταν μέλη του πληρώματος του πλοίου Blue Horizon τον έσπρωξαν από τον καταπέλτη στη θάλασσα ενώ προσπαθούσε να επιβιβαστεί, με αποτέλεσμα να πνιγεί.
Για την ανήκουστη αυτή εγκληματική ενέργεια, τέσσερα μέλη του πληρώματος του πλοίου έχουν οδηγηθεί στη δικαιοσύνη με βαριές κατηγορίες, ενώ, παράλληλα, διεξήχθη Ένορκη Διοικητική Εξέταση για τη διερεύνηση των ευθυνών του προσωπικού του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά για το πρωτοφανές περιστατικό.
Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας στις 07/09/2023, μετά την παράδοση του πορίσματος της ΕΔΕ ο τέως Υπουργός Ναυτιλίας έδωσε εντολή στον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής να παραπεμφθούν σε άμεσο πειθαρχικό έλεγχο τέσσερα στελέχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, για τους οποίους προκύπτουν ευθύνες σύμφωνα με το πόρισμα της ΕΔΕ. Παράλληλα, όπως προκύπτει από την ίδια ανακοίνωση, ο τότε Υπουργός κ. Βαρβιτσιώτης έδωσε εντολή στον Αρχηγό του Λ.Σ. για την απομάκρυνση του Κεντρικού Λιμενάρχη Πειραιά από τη θέση του, ενώ το πόρισμα διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία.
Όπως ωστόσο αποκάλυψε με δημοσίευμά της κυριακάτικη εφημερίδα την 1η Οκτωβρίου, ο αρχιπλοίαρχος που ήταν ο λιμενάρχης του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, “απομακρύνθηκε” μεν από τη θέση του, πλην όμως στην ουσία αναβαθμίστηκε, παίρνοντας μετάθεση στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος ως βοηθός διευθυντή του Κλάδου Ασφαλείας, μετά από επίσημη απόφαση του Αρχηγείου. Η σχετική απόφαση εκδόθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου, μόλις δύο εβδομάδες μετά το τραγικό περιστατικό στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ τη μετάθεση επιβεβαίωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Παύλος Μαρινάκης, κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων στις 02/10.
Επειδή:
– Μία από τις βασικές ευθύνες του κεντρικού λιμενάρχη είναι η εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας στο λιμάνι. Γι’ αυτό και ο συγκεκριμένος αρχιπλοίαρχος ελέγχεται για τον τρόπο με τον οποίο επέβλεψε τη διαδικασία αναχώρησης του «Blue Horizon», όπου, εκ του τραγικού αποτελέσματος, είναι σαφές ότι δεν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα μέτρα.
– Η θέση του βοηθού Κλάδου Ασφαλείας, στην οποία μετατίθεται, αφορά την εποπτεία για την εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας στα λιμάνια όλης της χώρας.
– Οι ισχυρισμοί του κυβερνητικού εκπροσώπου ότι η εν λόγω μετάθεση δεν συνιστά προαγωγή καταρρίπτονται στην πράξη από το Προεδρικό Διάταγμα 13/2018 (Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής) όπου στο Άρθρο 53 αναφέρεται:
“Άρθρο 53: Διευθυντές Κλάδων Λ.Σ.- ΕΛ. ΑΚΤ.
Παράγραφος 1: Οι Διευθυντές των Κλάδων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. έχουν τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) Καθοδηγούν, συντονίζουν, εποπτεύουν και ελέγχουν τη δράση των Υπηρεσιών του Κλάδου τους για την εκπλήρωση της αποστολής του και σχεδιάζουν, στο πλαίσιο της στρατηγικής του Υπουργείου, τους στόχους και την τακτική της δράσης των Υπηρεσιών του Κλάδου τους και παρακολουθούν την εφαρμογή της. β) Μεριμνούν για τη διαμόρφωση κριτηρίων βάσει των οποίων αξιολογούν τα αποτελέσματα της δράσης των Υπηρεσιών του Κλάδου τους ως προς τη λειτουργία των προγραμμάτων και την επίτευξη των στόχων και εισηγούνται τις απαραίτητες διορθώσεις και προσαρμογές. γ) Μεριμνούν για την άσκηση εσωτερικού ελέγχου στις Διευθύνσεις του Κλάδου. δ) Ασκούν και κάθε άλλη αρμοδιότητα που ανατίθεται σε αυτούς από ειδικές διατάξεις ή άλλες διαταγές. […]
[…] Παράγραφος 3: Σε κάθε Κλάδο μπορεί να τοποθετείται Ανώτατος Αξιωματικός, ως Βοηθός του Διευθυντή Κλάδου, προς εκπλήρωση των στόχων του Κλάδου, σύμφωνα με τις οδηγίες και κατευθύνσεις αυτού, ο οποίος αναπληρώνει τον Διευθυντή Κλάδου, σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματός του.”
Είναι λοιπόν προφανές ότι η θέση στην οποία μεταφέρθηκε ο πρώην Κεντρικός Λιμενάρχης του Πειραιά δεν αποτελεί μια “απλή μη επιχειρησιακή θέση”, όπως υποστήριξε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, αλλά μια νευραλγική θέση που ανατίθεται σε Ανώτατους Αξιωματικούς.
– Όπως σωστά επισημαίνει η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), αποδεικνύεται ότι η “καρατόμηση” του πρώην Λιμενάρχη Πειραιά δεν ήταν παρά ένα “φτηνό” -επιεικώς- κυβερνητικό επικοινωνιακό τέχνασμα, για μία εγκληματική ενέργεια, η οποία συγκλόνισε το πανελλήνιο και είχε ως αποτέλεσμα τον φρικτό θάνατο του 36χρονου Αντώνη Καρυώτη.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Πώς ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος αποφάσισε και εν συνεχεία το Ανώτατο Συμβούλιο Μεταθέσεων κύρωσε τη μετάθεση του ελεγχόμενου κατά την ΕΔΕ και απομακρυσμένου με υπουργική απόφαση πρώην Κεντρικού Λιμενάρχη Πειραιά, επαναφέροντάς τον μάλιστα σε νευραλγική θέση;
2) Αληθεύουν οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος-ΕΛ.ΑΚΤ. φέρεται να μην έχει ακόμα παραλάβει επίσημα το πόρισμα της ΕΔΕ;
3) Αληθεύουν οι πληροφορίες ότι η εν λόγω ΕΔΕ θεωρείται από την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος ως μη γενόμενη, διότι βάσει νόμου ο εκάστοτε υπουργός ζητά από τον Αρχηγό και αυτός με τη σειρά του διατάσσει τη διεξαγωγή ΕΔΕ, διαδικασία που υπό το βάρος των εξελίξεων αλλά και του θορύβου που είχε ξεσπάσει στην κοινή γνώμη παρακάμφθηκε και η σχετική διαταγή δόθηκε απευθείας από τον υπουργό Ναυτιλίας και όχι από τον αρχηγό του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ;
4) Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας θεωρεί τη σχετική ΕΔΕ ως γενόμενη ή όχι;
5) Τι προτίθεται να πράξει μετά την αποκάλυψη της σκανδαλώδους αυτής μετάθεσης που συνιστά προσβολή και ασέβεια στη μνήμη του αδικοχαμένου Αντώνη Καρυώτη και προκαλεί την κοινωνία;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Ακρίτα Έλενα
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)
Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γεώργιος
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Χρηστίδου Ραλλία