Βροχή τροχαίων δυστυχημάτων καταγράφηκε τις τελευταίες εβδομάδες στην πατρίδα μας, με το πιο πρόσφατο περιστατικό να αφορά τον θάνατο ενός αστυνομικού της Ομάδας Δίας σε καταδίωξη Ρομά που επέβαιναν σε κλεμμένα οχήματα. Λίγες ημέρες πριν είχε προηγηθεί το θλιβερό ρεκόρ των επτά τροχαίων δυστυχημάτων μέσα σε ένα 24ωρο, με τραγικό απολογισμό έξι νεκρούς και τρεις τραυματίες, στην Αττική.
Της ΑΛΕΞΙΑΣ ΣΒΩΛΟΥ
Κάμερα που τοποθετήθηκε πιλοτικά σε φανάρι της Αθήνας κατέγραψε 16 παραβιάσεις του κόκκινου σηματοδότη την ώρα!
Φέτος, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, τα τροχαία και οι νεκροί στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί κατά 3,7%, ενώ στο 56% των ατυχημάτων εμπλέκεται η χρήση κινητού τηλεφώνου από τον οδηγό κατά την οδήγηση. Στην Ευρώπη κατέχουμε την τέταρτη χειρότερη θέση σε ό,τι αφορά τα τροχαία, με χειρότερη επίδοση να έχουν οι Πολωνοί, οι Βούλγαροι και οι Ρουμάνοι οδηγοί. Εκτός από αφηρημένοι οι Έλληνες είναι επιθετικοί στο τιμόνι και αδιάφοροι για τη σωματική ακεραιότητα τόσο των συμπολιτών τους όσο και τη δική τους. Επίσης οδηγούν με απαράδεκτα υψηλές ταχύτητες μέσα στον αστικό ιστό, τη στιγμή που σε πολλές πόλεις του εξωτερικού το όριο ταχύτητας εντός των πόλεων μειώνεται στα 30 χλμ./ώρα. Οι συμπολίτες μας δεν ενδιαφέρονται για τα όρια ταχύτητας στους δρόμους, δεν τα υπολογίζουν. Επίσης δεν φορούν ζώνη, πολλοί στέλνουν μηνύματα στο κινητό ή μιλούν στο τηλέφωνο όσο οδηγούν, βγάζουν μέχρι και βίντεο την ώρα που οδηγούν και μετά τα αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ έρευνες έχουν δείξει ότι κάποιοι παρακολουθούν ακόμη και σίριαλ!
ΕΛΣΤΑΤ
Σε ένα φανάρι της περιφέρειας βόρειου τομέα Αθηνών τοποθετήθηκε πιλοτικά μια κάμερα, η οποία αρχικά κατέγραψε 25 παραβιάσεις του κόκκινου την ώρα. Τώρα καταγράφει 16 παραβιάσεις την ώρα, 16 “απόπειρες φόνου”», λέει ο Κωνσταντίνος (Ιαβέρης) Μαρκουίζος, προσθέτοντας πως «ακόμη κι όταν μιλάμε με ανοιχτή ακρόαση διασπάται η προσοχή μας». Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ), πέρυσι στην περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 καταγράφηκαν 11.200 τροχαία ατυχήματα σε όλη την επικράτεια. Ο αριθμός αυτός παρουσιάζει αύξηση κατά 7,1% σε σύγκριση με το 2021 (10.455 τροχαία ατυχήματα), ενώ εν εξελίξει είναι ακόμη μία αύξηση από πέρυσι σε φέτος κατά 3,7%.
Διεθνώς, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΠΟΥ, τα τροχαία δυστυχήματα ετησίως κοστίζουν 1.19 εκατ. ζωές, γεγονός που αντιστοιχεί σε δύο θανάτους στην άσφαλτο κάθε λεπτό και περισσότερους από 3.200 θανάτους στους δρόμους την ημέρα. Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για βρέφη, νήπια, παιδιά και νεαρούς ενηλίκους κάτω των 30 ετών.
Από το 2010 και μετά, η βελτίωση των οδικών αρτηριών έχει συμβάλει στο να μειωθούν οι θάνατοι από τα τροχαία κατά 5% σε παγκόσμιο επίπεδο. Στην πατρίδα μας μειώθηκαν τα δυστυχήματα στις εθνικές οδούς λόγω των μεγάλων κατασκευαστικών έργων που υλοποιήθηκαν (Εγνατία, Ολυμπία, Ιόνια Οδός κ.λπ.), αλλά αυξήθηκαν οι συγκρούσεις στις πόλεις λόγω αφηρημάδας, χρήσης κινητού τηλεφώνου, παραβίασης ερυθρού σηματοδότη, παραβίασης του ορίου ταχύτητας, επιθετικής οδήγησης και οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί ειδικά στα έργα υποδομής αλλά και στην εφαρμογή αυστηρότερων κανόνων της Τροχαίας με την επιβολή μεγαλύτερων προστίμων, τα τροχαία δυστυχήματα εξακολουθούν να αποτελούν παγκόσμια πληγή, με τους δικυκλιστές, τους ποδηλάτες και τους πεζούς να αντιμετωπίζουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο.
Μπορεί παγκοσμίως η τάση στα τροχαία να είναι πτωτική, αλλά η πρόοδος δεν είναι αρκετή, όπως επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του ΠΟΥ, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, προσθέτοντας πως οι θάνατοι και οι βαρύτατοι τραυματισμοί που συνοδεύουν τα τροχαία μπορούν να προληφθούν. Μεταξύ των χωρών-μελών των Ηνωμένων Εθνών, 108 κράτη κατέγραψαν μείωση στα τροχαία ατυχήματα και στους θανάτους από αυτά την περίοδο 2010-2021. Έντεκα χώρες πέτυχαν να μειώσουν τους θανάτους από τα τροχαία κατά 50%, μεταξύ των οποίων η Δανία, η Νορβηγία και η Λιθουανία από την Ευρώπη, ενώ 35 χώρες κατέγραψαν μείωση των θανάτων από τα τροχαία που κυμαίνεται από 30% έως 50%. Το παράδοξο είναι ότι η Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική χώρα της ΕΕ που στη δεκαετία 2010-2020 πέτυχε να μειώσει τους θανάτους από τροχαία σε ποσοστό άνω του 50% – κυρίως λόγω των έργων υποδομών που συντελέστηκαν σε αυτό το διάστημα.
Έκθεση
Η τελευταία έκθεση του ΠΟΥ δείχνει ότι το 28% των θανάτων από τροχαία καταγράφεται στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας. Αντίστοιχα, το 25% καταγράφεται στον Δυτικό Ειρηνικό, το 19% στην Αφρική, το 12% στις ΗΠΑ και τη Νότιο Αμερική, το 11% στην Ανατολική Μεσόγειο και το 5% στην Ευρώπη. Επιπλέον οι εννέα στους 10 θανάτους συμβαίνουν σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, παρότι εκεί η αναλογία των οχημάτων με τον πληθυσμό είναι αντιστρόφως ανάλογη σε σύγκριση με τις χώρες υψηλού εισοδήματος. Έτσι προκύπτει το εξής παράδοξο: Παρότι οι χώρες χαμηλού εισοδήματος έχουν μόλις το 1% των οχημάτων που είναι διαθέσιμα παγκοσμίως, ο κίνδυνος θανάτου σε αυτές από τροχαίο δυστύχημα είναι 3 φορές μεγαλύτερος. Επιπλέον, το 53% των θανάτων από τροχαία αφορά τους πιο ευάλωτους πολίτες και τα ποσοστά κατανέμονται ως εξής: οι πεζοί κινδυνεύουν περισσότερο και αντιστοιχούν στο 23% των απωλειών. Οι δικυκλιστές έρχονται δεύτεροι ως ομάδα κινδύνου και αντιστοιχούν στο 21% των απωλειών. Ακολουθούν στην τρίτη θέση οι ποδηλάτες με το 6% των απωλειών και τελευταίοι είναι οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών με το 3% των απωλειών. Συγκριτικά με τα άλλα ατυχήματα, οι θάνατοι από συγκρούσεις οχήματος με άλλο όχημα 4 τροχών αντιστοιχούν στο 30% των παγκόσμιων απωλειών. Στο μεταξύ, το 80% των δρόμων παγκοσμίως στερούνται μέτρων ασφάλειας για τους πεζούς και μόλις το 0,2% διαθέτουν ποδηλατοδρόμους για τους ποδηλάτες, τα πατίνια και (προαιρετικά) τους πεζούς. Επιπλέον οι ειδικοί εκτιμούν ότι ο παγκόσμιος στόλος των οχημάτων θα διπλασιαστεί μέχρι το 2030. Ωστόσο, μόνο 35 χώρες νομοθετούν σχετικά ώστε να αυστηροποιηθεί το νομικό πλαίσιο για τους ισχύοντες κανόνες ασφαλείας σε δίκυκλα και τετράτροχα.