Την πρώτη αποτίμηση για την αποδοτικότητα των μέτρων κατά της ακρίβειας έκανε το υπουργείο Ανάπτυξης.
Τα μέτρα κατά της ακρίβειας τέθηκαν σε εφαρμογή από την 1η Μαρτίου και σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, οι καταναλωτές θα αρχίσουν να βλέπουν μειώσεις στις τιμές χιλιάδων βασικών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Συγκεκριμένα τα 4 νέα μέτρα που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση είναι:
1.Μείωση εκπτώσεων προμηθευτών προς σούπερ μάρκετ και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με μείωση των τιμών τιμοκαταλόγων
2.Πλαφόν στο μικτό κέρδος του βρεφικού γάλακτος
3.Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων
4.Net – Pricing σε νωπά προϊόντα
Τα αποτελέσματα ανά κατηγορία:
1. Μείωση εκπτώσεων προμηθευτών προς σούπερ μάρκετ και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με μείωση των τιμών τιμοκαταλόγων:
Μειώσεις μεσοσταθμικά 15%-17% στις αρχικές τιμές σε 3.914 προϊόντα βασικών κατηγοριών για κάθε ελληνικό νοικοκυριό.
Μέση μείωση τιμών τιμοκαταλόγου ανά κατηγορία προϊόντος:
Κατηγορία προϊόντος Μέση μείωση
-Βρεφικές και παιδικές πάνες: -18,1%
-Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner: -17,0%
-Απορρυπαντικά πιάτων: -16,0%
-Καθαριστικά παντός είδους: -15,8%
-Απορρυπαντικά ρούχων: -15,6%
-Οδοντόκρεμες: -15,1%
-Σαπούνια: -12,7%
Στις 20 Μαρτίου Μαρτίου, όπως ήδη έχει προαναγγελθεί, εντάχθηκαν και τα προϊόντα εμμήνου ρύσεως. Από πρώτη μέρα εφαρμογής τους, καταγράφονται μειώσεις στις αρχικές τιμές κατά μέσο όρο 17% σε 100 προϊόντα έμμηνης ρύσης.
Μειώσεις ανά brand:
Brand Μέση μείωση
ALWAYS: -17,1%
EVERYDAY: -19,1%
LIBRESSE: -13,3%
SEPTONA: -16,0%
2. Πλαφόν στο μικτό κέρδος του βρεφικού γάλακτος:
Μειώσεις στις αρχικές τιμές προμήθειας μεσοσταθμικά περίπου στο 15% στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας. Δεδομένου ότι το βρεφικό γάλα πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, οι μειώσεις αυτές (περίπου 15%) θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.
3. Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων
Τον Φεβρουάριο 2024 (μετά την εφαρμογή του μέτρου) ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Περιορισμός των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.
4. Net – Pricing σε νωπά προϊόντα
Το μέτρο υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.
Μεγαλύτερη διαφάνεια στην τιμολόγηση των νωπών προϊόντων. Η εφαρμογή net–pricing εκτιμάται ότι θα φέρει σταδιακά μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στο ράφι.
Το Καλάθι της Σαρακοστής
Τέθηκε σε ισχύ και φέτος, από την Τετάρτη 13 Μαρτίου έως και το Μ. Σάββατο 4 Μαΐου, ως επέκταση του “Καλαθιού του Νοικοκυριού”. Παρατηρείται μεσοσταθμική μείωση των τιμών σε σχέση με πέρυσι σε σαρακοστιανά προϊόντα.
Στο «Καλάθι της Σαρακοστής» είναι ενταγμένα τα εξής προϊόντα:
● Χαλβάς
● Νηστίσιμες Σαλάτες (αλοιφές – μελιτζανοσαλάτες, ταραμοσαλάτες κ.α.)
● Κατεψυγμένα θαλασσινά (δύο τουλάχιστον είδη)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Χατζηδάκης για μέτρα κατά της ακρίβειας: «Συντονιζόμαστε με τους εταίρους στην Ευρωπαϊκή Ένωση»
Βασίλης Κορκίδης: Λελογισμένα σε κόστος και διάρκεια είναι τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας